آیت‌الله دکتر عباسی در دیدار مدیران شبکه ولایت:

امید و عدم اعتقاد به بن‌بست، از ویژگی‌های رئیس جمهور شهید بود

مدیران شبکه جهانی ولایت پیش‌ازظهر امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با آیت الله دکتر عباسی دیدار کردند.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به مدیران شبکه ولایت و با تأکید بر اهمیت رسانه در عصر حاضر، ابراز داشت: هرچند در حوزه رسانه در مقایسه با رقبای معرفتی و سیاسی، با ضعف مواجه هستیم اما معتقدیم از لحاظ محتوا به دلیل سازگاری با فطرت و عقل بشری، دست بالاتر را داریم.

وی بنیان‌های فکری، معرفتی و اخلاقی انقلاب اسلامی را مطابق با عقل و فطرت بشری دانست و تصریح کرد: با توجه به این داشته‌های ارزشمند، در حوزه رسانه نیز باید بتوانیم محتوای خود را در قالب‌های جذاب و تأثیرگذار برای انسان امروز روایت نماییم.

آیت الله دکتر عباسی انگیزه الهی و روحیه جهادی را موجب جبران عقب افتادگی از رقبا در بسیاری از عرصه‌ها دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور شهید، وجود روحیه امید و عدم اعتقاد به بن‌بست در ایشان بود. گاهی ما مسئولانی داشتیم که خودباوری را زیر سوال برده و راه حل همه مشکلات را در گرو همکاری دیگران می‌دیدند. بنابراین در حوزه رسانه نیز اگر ما به صورت جدی ورود نماییم، به دلیل محتوای غنی و سرمایه ارزشمند انسانی، ان‌شاءالله خواهیم توانست نقطه ضعف خود را به نقطه قوت مبدل کنیم.

وی شناسایی ظرفیت‌ها و رسالت‌ها در حوزه رسانه را ضروری دانست و گفت: رسانه ملی دارای ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایی است و باید تلاش کرد ضمن محفوظ ماندن جایگاه رسانه ملی به عنوان سخنگوی انقلاب اسلامی، از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده نماییم.

رئیس جامعةالمصطفی شبکه جهانی ولایت را دارای جایگاهی ارزشمند و مورد توجه خواند و ابراز داشت: نسبت به موضوعاتی که شبکه ولایت می‌تواند ورود نماید، نباید محدود به محتوای معارفی محض بود. رسانه کارکردهای متنوعی مانند مباحث کودکان، زنان و خانواده دارد که باید از آن‌ها در مسیر حق استفاده شود.

وی با تأکید بر تأثیر رسانه در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان، یادآور شد: امروز ابزارهای رسانه مانند بازی‌های رایانه‌ای، تنها به منظور سرگرمی ساخته نمی‌شوند و در لایه‌های دوم و سوم خود، اهداف فرهنگی و هویتی را دنبال می‌نمایند و آثار خود را بدون هیچ آگاهی و مقاومتی در اعماق ذهن مخاطب برجای می‌گذارند.

آیت الله دکتر عباسی با اشاره به آمادگی جامعةالمصطفی در زمینه تربیت چهره‌های مؤثر رسانه‌ای در عرصه بین الملل، خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی دارای یک ظرفیت تمدنی و نگاه رو به جلو است و در برابر آن تمدن مادی انحصارگرایی قرار دارد که به دنبال حذف تمام رقباست. یکی از وظایف رسانه‌های ما، پرداختن به این رویارویی از جنبه حقایق تاریخی است. هم اکنون با گذشت نزدیک به هشتاد سال از جنگ جهانی دوم، هنوز هم رسانه‌های غربی تصویرسازی از این جنگ را رها نمی‌کنند زیرا احساس می‌کنند باید جایگاه تاریخی خود را به عنوان منجی بشر به اثبات برسانند؛ اما چرا رسانه‌های ما نباید به صدها سال تاریخ استعمار و سلطه‌گری آنان بپردازند؟

رئیس جامعةالمصطفی در پایان مسائل مربوط به خانواده، اخلاق و معنویت را از تاریک‌ترین وجوه تمدن مادی برشمرد و اظهار داشت: تربیت نیروی مؤثر رسانه‌ای دو جنبه دارد که بخش نخست به توسعه رشته‌های آموزشی و بخش دوم به ارائه آموزش‌های مهارتی و کاربردی اختصاص می‌یابد. جامعةالمصطفی و شبکه ولایت می‌توانند با همکاری یکدیگر اقدامات خوبی را رقم زنند و به ویژه اینکه از ظرفیت نمایندگی‌های مختلف المصطفی در سراسر جهان نیز استفاده شود.

سرمایه ارزشمند دانش آموختگان المصطفی در عرصه رسانه

مدیر شبکه جهانی ولایت نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، اظهار داشت: شبکه جهانی ولایت فعالیت خود را با زبان فارسی آغاز کرد و در ادامه زبان‌های عربی، هوسی و انگلیسی اضافه شد و هم اکنون نیز شبکه آذری زبان ولایت در حال آغاز کار خود است.

وی راه‌اندازی شبکه آذری را تجربه بسیار خوبی برای این شبکه دانست و گفت: برنامه‌های این شبکه در مدت بسیار کوتاهی در موضوعات و طیف‌های مختلف برای مخاطبان گوناگون فراهم شده است و پس از پخش آزمایشی، هم اکنون پخش ماهواره‌ای خود را شروع کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی، دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی در عرصه رسانه دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های شبکه زبان هوسی که در کشورهای افریقایی مخاطبان فراوانی دارد، تماماً توسط دانش‌آموختگان افریقایی جامعةالمصطفی و خانواده‌های ایشان تولید می‌شود و بسیار علاقه‌مند هستیم از این تجربه در راه‌اندازی سایر زبان‌ها نیز استفاده نماییم.

مدیر شبکه جهانی ولایت با تأکید بر ظرفیت رسانه‌های طلاب و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، تصریح کرد: رسانه یک فرصت ویژه برای انتقال پیام اهل بیت(علیهم السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی به مخاطبان است و ضرورت دارد به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.