نخستین برنامه مشترک نمایندگی المصطفی با دانشگاه علامه اقبال پاکستان برگزار شد

اولین برنامه مشترک نمایندگی جامعة المصطفی در پاکستان با دانشگاه علامه اقبال اسلام آباد در قالب سمینار علمی با عنوان «فنون ترجمه در فرهنگ و اندیشه اسلامی» در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علامه اقبال برگزار شد.

 

اولین برنامه مشترک نمایندگی جامعة المصطفی در پاکستان با دانشگاه علامه اقبال اسلام آباد در قالب سمینار علمی با عنوان «فنون ترجمه در فرهنگ و اندیشه اسلامی» در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علامه اقبال برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از خواهران پژوهشگر از مدارس پیوسته شهرهای راولپندی، اسلام آباد و میانوالی شرکت نمودند.

سخنرانان سمینار:

.۱ پروفسور دکتر محی الدین هاشمی (رئیس دانشکده الهیات(

.۲ دکتر غالم علی (رئیس مرکز زبان و ترجمه دانشگاه علامه اقبال(

.۳ دکتر ندیم عباس بلوچ (مسئول وکارشناس مجلات علمی نمایند گی المصطفی در پاکستان(

 

دکتر محی الدین هاشمی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به المصطفیان، تعامل علمی و پژوهشی مرکز آموزشی را یکی از نیازهای اصلی مراکز آموزشی دانست و گفت: دانشگاه علامه اقبال در نظر دارد در سطوح مختلف با جامعةالمصطفی همکاری کند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علامه اقبال این نشست را به عنوان اولین قدم در این مسیر توصیف کرد و ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه ترجمه در این دانشگاه از خدمات ارزنده تعدادی از علمای مسلمان تقدیر نمود.

دکتر غالم علی نیز ضمن اشاره به نقش ترجمه در جهت گیری گرایش‌های فکری در اسلام ، مسؤلیت پذیری و توجه مترجمین را در امر ترجمه بسیار سنگین دانست وگفت: ما در تاریخ شاهد بودیم که بعضی از علمای مسلمان منابع و کتاب های با موضوعات فکری بسیار پیچیده را بدون در نظر داشتن فهم مخاطب و شرایط و سطح فکری جامعه به زبان عربی ترجمه نمودند که موجب دگرگونی فکری در بعضی جوامع اسلامی شد و جریان های تند رو به علت همخوانی نداشتن بعضی از موضوعات با نظام فکری اسلامی، در مقابل ترجمه ایستادند و یک نوع موضع گیری نسبت به تولید علم جدید رقم خورد؛ لذا تشخیص موضوع یک امر بسیار حائز اهمیت است.

دکتر ندیم عباس بلوچ نیز گزارشی از ظرفیت و عملکرد جامعةالمصطفی در زمینه ترجمه به ویژه در علوم انسانی و اسلامی ارائه نمود و گفت: یکی از وظایف معاونت پژوهشی جامعةالمصطفی برای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان در زمینه پژوهش، به ویژه در حوزه ترجمه و تالیف است؛ به همین منظور یک برنامه آموزشی مدون داریم و دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی را در سطوح مختلف برای محققان زبان های مختلف برگزار می کنیم.

 

المصطفائیان ضمن شرکت در این سمینار از مرکز ترجمه و کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه اقبال بازدید کردند و مورد استقبال دکتر محمد ریاض محمود رئیس دیپارتمان تمدن و فکر اسلامی دانشگاه عالمه اقبال قرار گرفتند.

دکتر محمد ریاض محمود ضمن خوش آمد گویی به مترجمین و طلاب گزارشی از فعالیت ها و امکانات موجود در کتابخانه ارائه نمود و از بازدید هیئت ابراز خرسندی کرد و گفت: امکانات کتابخانه ای ما همیشه در اختیار شما هست و شما میتوانید مثل دانشجویان و کادر علمی خودمان از این ظرفیت استفاده کنید.