در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد :

درس تفسیر قرآن کریم

درس تفسیر قرآن کریم با حضور طلاب ، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد. در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم که سه شنبه ۱۰ آبان ماه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی به موضوع “سرعت و سبقت دو عامل موفقیت در سلوک معنوی ” […]

درس تفسیر قرآن کریم با حضور طلاب ، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد. در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم که سه شنبه ۱۰ آبان ماه برگزار گردید،

حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی به موضوع “سرعت و سبقت دو عامل موفقیت در سلوک معنوی ” از منظر قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به این مهم که سالک، جهت و مقصد سه عنصر کلیدی سیر و سلوک بشمار می روند، اظهار داشت : سالک مسیر توحیدی، انسان ها هستند که از بین همه موجودات برای این مسیر برگزیده شده اند؛ و جهت و مسیر راه را نیز انبیا نشان داده اند و به ما امر نمودند که همواره در صراط مستقیم الهی ثابت قدم بمانیم و بگوئیم : “اهدنا الصراط المستقیم”.( إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا انعام :۷۹). و فناء فی الله و تقرب به ذات خدای متعال نیز مقصد است همانگونه که آیه ی شریفه می فرماید : “انا لله و انا الیه راجعون”.

رئیس نمایندگی گلستان در ادامه با استناد به حکمت ۲۲ نهج البلاغه شریف که می فرماید : “مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ حَسَبُهُ” (هر كه كردارش او را كند گرداند (عبادت و بندگى نكرده كار نيكو انجام ندهد) حسب ، مقام و منزلتش او را سریع نمى گرداند) به تبیین دو عامل سرعت و سبقت در موفقیت سلوک معنوی پرداخت .

وی اظهار داشت : انسان ها همواره مسافراند و فرصت ها مانند ابر در حال گذر است.( الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب) فلذا باید برای ابدیت خویش بکوشیم تا از زمره مصادیق آیه ی شریفه “قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا” قرار نگیریم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به مصادیق توصیه قرآن کریم به سرعت در انجام اعمال خیر اشاره کرد و اظهار داشت : آِیاتی نظیر: ” وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ (۱۳۳ سوره آل عمران)” و ” أُولَٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ (۶۱مومنون) و بسیاری دیگر از آیات قرآن کریم به سرعت و سبقت در انجام افعال نیکو و امورات خیر اشاره دارد.

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه ” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ” ، اظهار داشت: معصیت ، علت کندی در حرکت است چرا که گناه بی احترامی به خداست و انسان مذنب اهل پوکی و پوچی است.

رئیس نمایندگی گلستان در تشریح فرق بین تعجیل و سرعت عنوان کرد : عجله شتابزدگی و دست و پا گم کردن است اما سرعت ،عمل در حد توان در زمان مناسب است.

وی عمل خوب را عمل همراه با اخلاص تعریف نمود و افزود : تطبیق با شرع انور، ملاک عمل خوب و خداپسندانه بشمار می رود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان از اولین سعی و تلاش وافر ( لیس للانسان الا ما سعی )، سرعت و سبقت در انجام امور خیر و رعایت اعتدال بعنوان شروط حرکت درست و کنش صحیح در مسیر رشد و تعالی انسانی یاد کردند و همگان را به رعایت اصول قرآنی در زندگی مادی و معنوی توصیه نمود.