حجت الاسلام و المسلمین حسینی در جلسه درس اخلاق :

معرفت، نیت خالص و طهارت بطن ، سه شرط اصلی استجابت دعا

در جلسه درس اخلاق که ویژه کارکنان و اساتید جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حسینی ریاست محترم المصطفی نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در این درس به شرح و تفسیر فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق پرداخت و عنوان کرد : دعای بیستم صحیفه سجادیه بنام مکارم الاخلاق مصداق عینی و برجسته ای ازجهاد تبیین است که امام سجاد علیه السلام با شناخت دقیق از زمان و مکان و موقعیتی که قرار داشت اقدام به تبیین و اشاعه محاسن اخلاقی در قالب دعا نمودند.

وی در تشریح فرازهای این دعا اظهار داشت : مطلع دعا با صلوات بر پیامبر و عترت طاهرین آن حضرت است و این درس را برای ما دارد که حبل الله و شاهراه سلوک ، تبعیت محض از خاندان رسالت است چرا که بر اساس نصوص دینی پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام در همه زمینه ها منجمله کسب مکارم اخلاقی برای ما الگو هستند . (و لکم فی رسول الله اسوه حسنه)

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: امام علیه السلام در فراز نورانی “وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ” با تقدیم درخواست ایمان کامل بر دیگر درخواست ها ، به ما آموختند که گام نخست در طی مسیر سعادت کسب ایمان مستقر و کامل است و انجام افعال خیر بدون رسوخ ایمان در قلب چندان کارساز نخواهد بود.

رئیس نمایندگی گلستان در ادامه تصریح کرد: آیاتى از قرآن كریم دلالت دارند كه ایمان قابل افزایش و زیاد شدن است،نظیر آیه ی دوم سوره شریفه انفال که می فرماید : ” إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیمانا”

وی در تشریح عبارت ” انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ” اظهار داشت: نیت پاک موجب ترقی معنوی انسان می گردد . به حدی که تمامی حجب را در می نوردد. در احوالات برخی از سالکان طریق معرفت آمده است که بر اثر تزکیه و تهذیب ، توانایی اخبار از مافی الضمیر دیگران را بدست آورده بودند . نظیر مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری که بر اثر صفای باطن و زلالی نفس ، شبهه ناک بودن طعام را به میزبان یادآور ساخت و یا شیخ رجبعلی خیاط که از افکار و خطورات برخی افراد خبر می داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود : بر اساس آموزه های این دعا ، معرفت ، نیت خالص و طهارت بطن ، سه شرط اصلی استجابت دعا بشمار می روند.

گفتنی است در ابتدای این جلسه به مناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها ، مرثیه سرائی و ذکر فضائل و مصائب آن حضرت انجام پذیرفت.