نشست علمی «بانوان عاشورایی، نقش ها و رسالت ها»

نشست علمی« بانوان عاشورایی، نقش ها و رسالت ها» در مدرسه علمیه همکار نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

در این نشست علمی آقایان حمید زکی و عارف جعفری و خانم زهرا ابراهیمی و فاطمه وفایی کارشناسان و خانم مارخ جهانی دبیر علمی بود.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط رقیه رحیمی آغاز شد و سپس خانم زهرا ابراهیمی گفت: زنان عاشورایی در حادثه کربلا وظایف متعدد و بسیار مهمی را به عهده داشتند و مهمترین رسالتی که به عهده زنان به خصوص حضرت زینب سلام الله علیها قرارداشت این بود: که حوادث کربلا را برای دیگران بازگو کنند و پیام عاشورا را همگانی نمایند و عاشورا را برای همیشه زنده نگه دارند.

در ادامه خانم ابراهیمی گفت: بانوان عاشورایی به خصوص حضرت زینب سلام الله علیها، رباب، ام کلثوم، و فاطمه دختر امام حسین علیه السلام تلاش می کردند در هرفرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کنند..
سپس خانم فاطمه وفایی به تبیین نقش و رسالت زنان عاشورایی پرداخته و گفت: یکی از گروه های نقش آفرین در قیام کربلا زنان بودند.

وی گفت: زنان در کربلا نشان دادند که تکلیف اجتماعی خاص مردان نیستند، بلکه بانوان نیز در برابر وظیفه شرعی خویش به جریان های اجتماعی توجه کنند و در جایی که موضوع حمایت از دین، عدالت و اقامه حق به میان بیاید بایست در صحنه حضور داشته باشند.

آقای عارف جعفری ضمن بیان نقش ها و رسالت های بانوان عاشورایی گفت: حفظ یک نهضت از انجام آن مهم تر است. زنان عاشورایی با حضور خویش در کربلا، نهضت امام حسین علیه السلام را برای همیشه در تاریخ زنده نگهداشت. همیاری حضرت زینب سلام الله علیها با برادرش امام حسین(ع)، او را در انجام رشادت ها و پایداری هایش همیاری می کرد. و اصلی ترین وظیفه حضرت زینب سلام الله علیها بعد از ظهر عاشورا آغاز شد. زینب نگذاشت انقلاب برادرش دستخوش تحریف قرار گیرد.

در پایان آقای حمید زکی، نقش ها و رسالت های بانوان عاشورایی را با ذکر مقدمه ای به تشریح و تبیین پرداخت.

وی با اشاره به آیه مبارکه ۱۹۵ از سوره آل عمران « أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» و نیز با تمسک به آیات ۱۲۴ از سوره نساء، ۹۷ از سوره نحل و ۴۰ از سوره غافر گفت: تنها مردان مکلف به عمل صالح نیست زنان نیز مکلف به عمل صالح است و خداوند سبحان اجر و پاداش عمل نیک زنان را ضایع نمی کند، حمایت از دین، دفاع از امام معصوم، بیان حقایق، مبارزه با ستم و تحمل سختیها، صبر در برابر مشکلات اعمال نیکی است و خداوند از زن و مرد آن را ضایع نمی کند.