دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی ذوالجناحین با آیت الله جوادی آملی

اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابیطالب (ذوالجناحین)، صبح امروز با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی دراین دیدار ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش، به جایگاه حضرت جعفر بن ابیطاب اشاره نمود و اظهار داشت: امام علی (علیه السلام) در برهه های مختلف از جعفر بن ابیطالب یاد می فرمود و در یکی از فرمایشات خود می‌فرمایند اگر عمویم حمزه و برادرم جعفر در کنارم بودند، سرانجام کار به گونه ای دیگر رقم می خورد.

معظم له در ادامه با اشاره به اهمیت فتح خیبر در تاریخ صدر اسلام و شباهت مفاسد یهودیان خیبر با رژیم جنایتکار صهیونیستی، یادآور شد: همزمان با فتح خیبر که مسلمانان را از سلطه یهودیان رهایی بخشید، حضرت جعفر بن ابیطالب نیز از حبشه بازگشت و پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود من نمی دانم بیشتر از فتح خیبر خوشحال باشم یا از بازگشت جعفر. دلیل این استقبال پیامبر از جناب جعفر و مقایسه آن با فتح خیبر که به اسلام حیاتی دوباره بخشید، تحول فکری و زمینه سازی عقیدتی بود که وی در حبشه بنا نهاد. لذا کار این همایش بسیار با اهمیت است و زحمات شما انشالله مقبول خواهد بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث تلخ در فلسطین و لبنان، خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این رویارویی قدس عزیز است و به برکت شهدای مقاومت، انشالله پیروزی از آن جبهه اسلام خواهد بود.

معظم له با اشاره به نقش محوری انقلاب اسلامی در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، یادآور شد: هفتاد سال قبل که اسرائیل تازه تجاوزگری خود را آغاز کرده بود، در ایران مرجعیت شیعه حتی امکان برگزاری جلسه دعا برای پیروزی مسلمین را نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، شرایط به کلی تغییر کرده است و انشالله پیروزی جبهه حق نزدیک خواهد بود.

مفسر قرآن کریم، نفاق را یکی از آفت‌های خطرناک در جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در صدر اسلام امویان نقشه کوتاه مدت داشتند و عده ای را اجیر می کردند تا صبح ادعای اسلام و عصر از مسلمانی ابراز پشیمانی نمایند. این خیانت کوتاه مدت امویان بعد از تشکیل حکومت اسلامی به توطئه دراز مدت مبدل شد که تا امروز توسط دودمان ابوسفیان دنبال می‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان خاطرنشان کرد: ‌امام علی(علیه السلام) در مقاطع مختلف اقدامات این گروه را با رفتارهای دوره جاهلیت قیاس می‌نمود. کسانی که به دنبال بی حیثیت کردن اسلام بودند در ماجرای غدیر دست بیعت دادند و چند صباح بعد در برابر امیرالمومنین(علیه السلام) قرار گرفتند. امروز نیز همین مشکل وجود دارد. اگر ما به راستی دین را یاری نماییم هرگز امکان شکست وجود ندارد، اما اگر خدای ناکرده اسلام نمایی باشد، شاهد همان خیانت ها خواهیم بود.

اهل بیت(علیهم السلام) به جناب جعفر افتخار می کردند

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و دبیرعلمی همایش، گزارشی از روند برگزاری همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب ارائه نمود.

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت(علیهم السلام) به جناب جعفر افتخار می کردند و رسول خدا(صلی الله علیه وآله) ایشان را خَلقا و خُلقا شبیه به خود می‌دانست. در بیش ازسی آیه قرآن، نام ایشان در سبب نزول یا در تطبیق آیات آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی با اشاره به مظلومیت تاریخی برخی شخصیت‌های مهم جهان اسلام، اظهار داشت: ملاک اصلی ما در برگزاری این همایش‌ها، شخصیت هایی هستند که تا پایان با ولایت ماندند و از سویی در تاریخ مظلوم واقع شدند. به فضل الهی همزمان با برگزاری این همایش و همچنین همایش‌های گذشته که ویژه حضرت حمزه سیدالشهداء(علیه السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) برگزار گردید، نام برخی معابر شهر قم به نام این سه بزرگوار نام گذاری شد.