مراسم سومین سالگرد نکوداشت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در جمع المصطفائیان خراسان

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی، در مراسم سومین سالگرد نکوداشت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در جمع المصطفائیان خراسان، اظهار کرد: حاج قاسم روح تازه‌ای در جبهه مقاومت دمید که در جریان جبهه مقاومت ملموس و آثار و برکاتی نیز به همراه داشته است.

معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند «ما در شرایطی هستیم که ضرورت دارد این آثار و برکات را به صورت مستمر بازخوانی، تبیین و منتشر کنیم»، ان‌شاءالله آن گفتمان‌سازی که با ارزش‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت لازم است به ویژه از سوی نخبگانی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی که نقش‌آفرین هستند مانند افرادی که در این نمایندگی فعالیت دارند، بتوانیم ما نیز دین خود را به این سنگر و جبهه ادا کنیم.

اصلی‌ترین مولفه‌های حاج قاسم به لحاظ بهره‌مندی‌های فکری و معرفتی

وی با اشاره به اصلی‌ترین مولفه‌هایی که حاج قاسم به لحاظ بهره‌مندی‌های معنوی، معرفتی و فکری توانست آن روح تازه را در جبهه مقاومت داشته باشد، بیان کرد: تعبیری که رهبر معظم انقلاب نسبت به سردار سلیمانی پس از شهادت ایشان داشتند از عنوانی به نام«مکتب سلیمانی» یاد کردند. در حقیقت ایشان برای دو شخصیتی همچون امام راحل و سپهبد سلیمانی از چنین عنوانی استفاده کرده‌اند. در واقع حاج قاسم شاگرد مکتب امام است اما شاگرد ممتازی است و تا به اندازه‌ای درخشید که امروز می‌تواند پرچمدار در استمرار و عملیات سازی آرمان‌های مکتب امام باشد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد خطاب به جمع حاضر خاطر نشان کرد: اما حقیقتا مولفه‌های این مکتب چیست؟ حتما که شما با مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌هایی که داشته‌اید می‌دانید که می‌شود کارهای وسیعی را در این خصوص انجام داد کما اینکه کارهایی نیز انجام هم شده است.

باورمندی به توحید در شخصیت حاج قاسم

وی عنوان کرد: اما بزرگ‌ترین مولفه‌ای که در شخصیت حاج قاسم وجود دارد این است که ایشان باورمند به توحید بود و به اسلام ناب محمدی اعتقاد قلبی داشت. در حقیقت ایشان وقتی گفت«شهید سلیمانی با استفاده از اخلاص برخاسته از پنج اصل اساسی دین به این مقام عظیم رسیده است»، می‌توان گفت که همه شهدا، شهدای حقیقی اصول دین هستند یعنی وقتی می‌گوییم توحید، توحید در تصور شهید با توحیدی که ما تصور می‌کنیم متفاوت است لذا تصور ما از توحید این است که حقیقتا توحید به این شهید معرفت داد و او را به چنین مقام عظیمی رساند.

معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از ما مبانی توحید را داریم، اشراف نظری توحید را می‌دانیم و توحید را تدریس و در رابطه با آن تحقیق کرده‌ایم، اما ویژگی ایشان این است که توحیدی زیست و یک نسل را توحیدی نیز مدیریت کرد.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد اظهار داشت: همواره در دنیایی که جاذبه‌های دنیایی در مقابل چشم مردان و زنان این عالم گسترش پیدا کند فردی پیدا می‌شود که علَم جهاد را به دست می‌گیرد و با این علم بنا دارد که توحید و زیست توحیدی را منعکس و منتشر کند و این هنر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود.

سردار سلیمانی شیفته اهل بیت(ع) بود

وی عنوان کرد: اما دومین ویژگی که ایشان داشتند این بود که ایشان شیفته اهل بیت(ع) بود. در واقع ایشان قطعا یک ژنرال و فرمانده ارشد نظامی بود اما ویژگی‌های فرماندهی و نظامی ایشان مانعی بین ارزش‌های ولایی و اهل بیتی ایشان ایجاد نکرد.

معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از روزی که حاج قاسم در لشکر ۴۱ ثارالله پرچم فرماندهی را به دست گرفت تا بعد از دوران دفاع مقدس و تا سال‌های پایانی زندگانی خود یکی از بزرگترین مزیت‌های ایشان را می‌توان تمسک به اهل بیت(ع) به ویژه فاطمه زهرا(س) عنوان کرد.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد بیان کرد: حقیقتا این علاقه وافر ایشان به اهل بیت(ع) حتی در سخت‌ترین شرایط هم همیشه سعی داشت که در دهه فاطمیه و روضه‌های حضرت زهرا(س) که در کرمان برنامه خاصی برگزار می‌شد، حاضر باشد.

دشمن شناس و استکبارستیز ی حاج قاسم

وی با اشاره به سومین ویژگی سردار سلمیانی اظهار داشت: سومین ویژگی حاج قاسم این بود که به تمام معنا دشمن شناس و استکبارستیز بود. این در حالی است که با توجه به اینکه ایشان فرمانده یک سازمان بزرگ نظامی در ایران بود اما رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داد و او را به عنوان قمارباز معرفی کرد و هیچگونه ملاحظه و محافظه کاری در جریان استکبار ستیزی و دشمن شناسی در ایشان وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت حضور دولت آمریکا برای کشور افغانستان یک تهدید بود و ممکن بود که خسارت‌هایی اعم از قتل عام شیعیان، مردم افغانستان و جنگ منطقه‌ای در کنار ایران را به همراه داشته باشد اما با تدابیری که حاج قاسم داشتند هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد.

معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی راجع به عراق گفت: این کشور مظلوم حداقل در ۵۰ سال اخیر سه قتل عام بزرگ را تجربه کرد و یکی از این قتل عام‌ها توسط صدام نسبت به مردم عراق صورت گرفت. اما همین آمریکایی ها آمدند و با هم پیمانان خود در سال ۲۰۰۳ با دو اتهام بین‌المللی برای صدام مبنی بر اینکه صدام دارای سلاح شیمیایی و حامی القاعده است که در پی همین اتهام جنگ بزرگی به راه افتاد و آمارهای مختلفی در این خصوص، این کشور را با چالش‌هایی مواجه کرد وجود دارد.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد اظهار داشت: من از همه شما این درخواست را دارم که در بیان حقایق یک سازماندهی حاج قاسمی طراحی و راه‌اندازی کنید.

وی تصریح کرد: البته ما نمی‌خواهیم که شما در قالب کارکردهای سیاسی و یا جریان‌هایی که ممکن است جایگاه فرهنگی، علمی و اجتماعی شما در نقش‌آفرینی که در کشورهای مبدا خود دارید به خطر بیفتد اما تبیین حق و باطل گرفتار چنین ملاحظاتی نیست و همواره ‌می‌توان با قالب‌های علمی، پژوهشی و هنرمندان این حقایق گفت و جبهه باطل را معرفی و راه را برای جبهه حق باز کرد.

راز محبوبیت حاج قاسم سلیمانی چیست؟

وی خطاب به المصطفائیان حاضر در این مراسم تاکید کرد: برادران و خواهرانی که لباس خدمت به مکتب اهل بیت(ع) را بر تن کرده‌اید، امروز داوری کنید که چه کسی به بشریت خدمت کرد؟ راز محبوبیت حاج قاسم سلیمانی چیست؟ مبارزه با داعش یک مبارزه کوچک و یک دعوای حزبی، کشورگشایی، منفعتی نبوده است. در حقیقت حاج قاسم در مقابل انسانیت، اسلام و ارادتمندان مکتب اهل بیت(ع) وارد میدان شد و این نقش آفرینی‌ها را داشت و این عرصه‌ها همان عرصه‌هایی است که حاج قاسم به تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب، روح تازه‌ای را در جبهه مقاومت دمید.

معاون هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از این‌رو ان‌شاءالله به برکت خون شیهد حاج قاسم سلیمانی که ما باورمان بر این است که هر اندازه که ایشان قدرتمند و تاثیرگذار بود و توانست خدمات و دستاوردهای وسیع و فراوانی را داشته باشد شهید سلمیانی قدرت، آثار، برکات و دستاوردهای بیشتری خواهد داشت.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد تاکید کرد: اما فراموش نکنیم که امروز حاج قاسم سلیمانی به مکتب سلیمانی تبدیل شده و امروز مسئولیت و وظیفه سنگینی بر عهده ما قرار گرفته که با کارهای علمی پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای بتوانیم این مکتب و راهی که این مکتب طی کرده است را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: این هنرمند است که می‌تواند این کار را به نحو شایسته‌ای به تصویر بکشد، تبیین و معرفی کند و در نهایت هم آن را برای همان اعلام کند اما قطعا که در مکتب سلیمانی علما، فضلا، محققان، پژوهشگران، مبلغان سهم بیشتر و گسترده‌تری در این راستا دارند.