آیت الله دکتر عباسی:

جامعة المصطفی مرزی برای بیان معارف الهی نمی شناسد

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در دیدار با طلاب، نخبگان و استعدادهای برتر نمایندگی المصطفی خراسان، طلاب جامعة المصطفی را پرچمدار تقابل با جبهه باطل دانست.

گفت: خداوند را شاکریم که امروز در محضر شما عزیزان هستیم و از مسئولان نمایندگی المصطفی خراسان بابت فراهم آوردن زمینه برگزاری این جلسه کمال تشکر و امتنان را داریم.

وی افزود: در آغاز سخن به ارواح مطهر پیامبران الهی، امامان معصوم، صلحا و شهدا و خصوصا شهدای مقاومت و سید شهدای مقاومت جناب آقای سید حسن نصرالله درود می‌فرستیم و با خون و راه آنها تجدید میثاق و بیعت می‌کنیم.

آیت الله دکتر عباسی اظهار داشت: خداوند در آیه شریفه “يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ” معیار و شاخص رفعت و جایگاه انسان را دو عنصر بیان می‌کند اول نعمت ایمان و اگر کسی نعمت ایمان را گم کند مسیر را گم کرده است.

وی اظهار داشت: برخی سوالات در مقابل انسان وجود دارد از قبیل اینکه: من چه کسی هستم؟ از کجا آمده ام و به کجا می‌روم؟ و…. اینها پرسش‌های اساسی انسان است و عظمت انسان و برتری انسان هم به همین سوال هاست. جواب همه این سوالات ایمان است، ایمان مسیر انسان‌ها را در طول حیات مشخص می کند.

رئیس جامعةالمصطفی تعریف ایمان به معنای باور جدای از علم و معرفت را خطایی بزرگ دانست و گفت: خداوند بلافاصله می‌فرماید ایمانی که همراه با علم و معرفت باشد و اصولا ایمان بدون علم و معرفت استحکام ندارد به همین‌ دلیل دانایان و عالمان با محرومین از این نعمت مساوی نیستند.

وی اظهار داشت: بر اساس إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ‌ ایمانی که دلها راخاصع می‌کند از راه علم به دست می آید و لذا پیامبر اکرم و امامان ما بر اهمیت و جایگاه علم تاکید زیادی کرده اند. در روایتی معصوم می فرمایند إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ
یعنی خیر خداوند برای انسان‌ها او را فقیه در دین می‌کند.

آیت‌الله دکتر عباسی تفکر درباره این مسائل و تلاش برای یافتن پاسخ آن را بخشی از هویت انسانی خواند و افزود: مرحوم شهید مطهری در یک دوران سخت و در زمان رضاخان پهلوی وارد حوزه علمیه شدند، در روزگاری که صاحبان استعمار کسی را در راس کار قرار داده بودند که بویی از علم و ایمان نداشت.

رئیس جامعةالمصطفی یادآور شد: استعمار در ایران وقتی دید که نتوانست مستقیم به ایران ورود پیدا کند، شخصی ضعیف و بی اراده را در راس حکومت ایران قرار داد که کاملا دست‌نشانده خودشان بود. رضا خان وقتی در ابتدا به قدرت نشست تظاهر به دین و دینداری می‌کرد ولی بعد از مدتی ورق برگشت و او عزاداری بر امام حسین را ممنوع اعلام می‌کرد و روحانی بودن جزء امور ممنوعه بود و لباس‌های روحانیت باید کنار گذاشته می‌شد، آقای مطهری در این دوره آمد و وارد حوزه علمیه شد، در چنین شرایطی به طور طبیعی کمتر نخبه ای وارد حوزه علمیه می شود، ایشان در کتاب عدل الهی بعد از بیان مسئله شر نکته‌ای بیان می کند و در ادامه می گوید: من وقتی که وارد مسیر طلبگی شدم فکر کردم ببینم چه چیزی به دست آورده ام؛ دیدم اگر راه دیگری را انتخاب میکردم طبعا از جهت زندگی شاید وضع بهتری میداشتم، ولی در حوزه علمیه یک نظام فکری و یک جهان‌بینی پیدا کردم که اگر اینجا نمی آمدم به این منظومه فکری نمیرسیدم.

آیت الله دکتر عباسی در پایان خاطرنشان کرد: همینکه در این مسیر قرار گرفته ایم توفیق بزرگی است که جای سپاس دارد که خدا ما را اهل علم و ایمان قرار داده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به جامعة المصطفی و جایگاه و رسالتی که این نهاد به عهده دارد، ابراز داشت: جامعةالمصطفی یک مرکز علمی، تربیتی برای بیان معارف الهی است که مرز نمی‌شناسد و جهان امروز ما هم محل مواجهه و رویارویی دو جهانی است که در طول تاریخ در مقابل هم بوده اند یکی جریان الهی و حزب خدا است و دیگری جریان غیر خدایی و حزب شیطان است‌.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة افزود: امروز این تقابل بیش از هر زمان دیگری مقابل یکدیگر قرار گرفته است و در جریان فلسطین و لبنان این رویارویی را می‌شود به خوبی دید. در این تقابل جریان حق و باطل، خداوند پرچم جریان حق را به دست شما طلاب عزیز و یاران شما در اقصی نقاط عالم داده است و حقیقتا شما پرچمدار تقابل با جبهه باطل هستید.

آیت الله دکتر عباسی اظهار کرد: جامعةالمصطفی افتخارش این است که کانون جمع کردن این دلهاست و لذا این کلام رهبری که می‌فرمایند شما در اینجا میهمان نیستید و صاحب خانه اید، این باور ما و اعتقاد ماست.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة خاطرنشان کرد: امروز ما یک مجموعه جهانی هستيم و بر اساس آموزه های دینی پایان و آینده جهان هم به دست شما و این راه است و این اراده خداست، این جایگاه المصطفی و رسالت المصطفی است که ما امروز برعهده داریم و انتطار این هست که سازمان جامعةالمصطفی هم بتواند خود را با نیازها و اقتضائات این نگاه وفق بدهد.

آیت الله دکتر عباسی در پایان طلاب و فراگیران المصطفی را مایه افتخار و مباهات دانست و تاکید کرد: شما و همه نخبگان ساختارهای تحقق این نگاه جهانی و دینی هستید، و البته ما برخلاف جریان مقابل خودمان از جهت امکانات محدودیت‌های فراوانی داریم و سنت خدا هم این است که کم من فئة قلیله غلبت فئة کثیره….. و این یعنی ما با کمک شما و عنایت خداوند بزرگ پیروز هستيم.

راه اندازی بخش نخبگان و استعدادهای برتر نمایندگی خراسان

گفتنی است در ابتدای این دیدار رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان در طی سخنانی اظهار داشت:  امروز نهاد جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد تمدن ساز و با هدایت داهیانه مقام معطم رهبری دامت برکاته راه اندازی شده و بحمد الله نمایندگی مشهد مقدس یک ظرفیت خاصی دارد که این ظرفیت به برکت وجود مبارک حضرت ثامن الحجج و فرزندان شما در نمایندگی خراسان و با حضور مجدانه و تربیت متوازن امتداد یافته و این تربیت متوازن با ریل گذاری دقیق و برنامه ریزی مشخص در حال تحقق است.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان افزود: یکی از ویژگی‌های نمایندگی خراسان راه اندازی بخش نخبگان و استعدادهای برتر است که از نظرات آنها در حوزه های علمی و پژوهشی، تبلیغی و تربیتی استفاده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل اظهار داشت: ما از ظرفیت این عزیزان در بخش مدیریت نمایندگی استفاده می‌کنیم و بين اين عزیزان و برنامه های ما ارتباط خوبی است و با کارگروه های چندگانه مسائل نمایندگی در اختیار این استعداد ها قرار می‌گیرد و بخش اجرایی و مدیریتی نمایندگی از راهکارهای این عزیزان در فضای کاری و فعالیت های بخش های تخصصی خوداستفاده می‌کند.