مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سردار سلیمانی در تانزانیا

مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سردار سلیمانی با همکاری جامعه المصطفی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در قالب دو نشست در تانزانیا برگزار گردید.

در این برنامه‌ها با توجه به حضور اندیشمندان، عالمان و دانشجویان مذاهب و دیگر ادیان با قرائت قرآن آغاز گردید و در ادامه سخنرانان به ارائه بیانات خود پرداختند.

در نشست دوم در ابتدا جناب آقای پیرانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور در این برنامه، به اهمیت زنده نگه داشتن این روز پرداختن و در ادامه به جایگاه بین المللی این شخصیت بلند مرتبه اشاره کردن که این شخصیت فقط متعلق به ایران نبوده بلکه به کشور‌های مظلومی تعلق داشت که در حال تحمل ظلم و ستم بودند. چونکه این شهید بزرگوار که همواره خود را سرباز می‌نامید، مدافع مظلوم و مقابل ظالمان بوده است. این شخصیت وارسته بدنبال برقراری صلح و امنیت بوده است که ناجوانمردانه به شهادت رسید و به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله پیوست.

در ادامه شیخ ملبی در سخنان خود افزود: این شخصیت در کشورهای مختلف فعالیت میکرده و در مقابل ظلم ایستادگی میکرده و در خاور میانه خدمات بسیار ارزشمندی جهت تسهیل امور مسلمین انجام داده است. اساس مکتب حاج قاسم بصیرت است وهمین مسئله باعث شده تا در قلب مردم جای باز کند.

وی اظهار کرد: عمل خالصانه ، بیان تاثیر گذار و حرکت در پرتو ولایت باعث شد تا این فرزند انقلاب اسلامی تشیع پیکر میلیونی در ایران و سایر کشورها داشته باشد. اگر حاج قاسم و اقدامات او نبود معلوم نبود ایران ومنطقه چه وضعیتی داشت و نقشه های استکبار تا کجا پیش می رفت البته این تفکر انقلاب اسلامی است که با کمترین امکانات در مقابل دشمنان به پیروزی می رسد.

وی ادامه داد: امروزهمه باید ترویج دهنده مکتب حاج قاسم در همه ابعاد باشیم واین مورد را هم در گفتار و هم در عمل باید نشان دهیم. حاج قاسم یک مکتب ویژه است که می توان در همه کارها از او الگو گرفت و اگر هرکسی وظیفه خودش را در جامعه به درستی انجام دهد به مکتب حاج قاسم عمل کرده است.

در ادامه دکتر شیخ صالح حسین دانش آموخته المصطفی به ایراد سخن پرداخت و گفت: شهید سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت نقش مهمی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی داشت. نقش‌آفرینی‌های شهید سردار سپهبد سلیمانی در جبهه‌های مختلف نبرد با تروریسم، ایشان را به مرکز محور مقاومت تبدیل کرده بود. ترور سپهبد سلیمانی نه تنها مقاومت را تضعیف نکرد، بلکه باعث انسجام بیشتر آن نیز شده است.

استاد جامعه المصطفی افزود: او علاوه بر اینکه در جنگ درخشید بعدها که در سطح منطقه نیازمند توسعه سیاست و دفاع از اسلام بودیم، نقش اول در این زمینه را ایفا کرد. خاورمیانه و جهان اسلام مدیون خدمات حاج قاسم است. کردستان عراق به حاج قاسم سلیمانی مدیون است و اگر او نبود سرنوشت بدی برای این منطقه رقم می‌خورد؛ کما اینکه بسیاری از زنان مظلوم آنجا به دست داعش می‌افتادند.

وی بیان کرد: او محبت و عشقی عجیبی به همه مردم داشت؛ نگاهی که در آن همه را هم‌نوع خود می‌دانست و حتی به کسانی که با او همسو نبودند احترام می‌گذاشت. شاید اگر به همین خصیصه از سردار سلیمانی توجه می‌کردیم بسیاری از مشکلات حل می‌شد.
هوش سرشار و بلندنظری که نسبت به جامعه داشت باعث می‌شد به مطالب جزئی اهمیتی ندهد. آنچه برای او اهمیت داشت، وحدت اجتماع، حول محور رهبری بود. او سیاست را فقط در سایه رهبری پسندیده می‌دانست و اعتقاد داشت حول این محور سعادت و خوشی رقم خواهد خورد.

شیخ صالح حسین در پایان بیان کرد: او ۴۰ سال مرگ را به اسارت گرفته بود و به دنبال مرگ می‌گشت او ۴۰ سال مرگ را به اسارت گرفته بود و به دنبال مرگ می‌گشت؛ بهتر بگویم؛ نه اینکه به دنبال مرگ می‌گشت بلکه با آن زندگی می‌کرد. تمام مناطقی که سردار سلیمانی ۴۰ سال در آن زندگی کرده، از کردستان گرفته تا عراق و سوریه، همگی مناطق خطرآفرینی بوده‌اند؛ اما او همچون «مالک اشتر» از خطر گریزان نبود و در کام خطر فرو می‌رفت. این همه فداکاری نشانه ایمان به خدا و تشنگی برای شهادت است. او برای پیوستن به لقاءالله بود بی‌تاب بود؛ همین باعث شد کارهایی انجام دهد که از هر کسی ساخته نیست.

در انتهای برنامه نماینده جامعه المصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی ضمن و تقدیر و تشکر از حضور مهمانان عزیز و همکاری رایزن محترم فرهنگی، درخصوص ابعاد مختلف شخصیت این شهید بزرگوار نکاتی را بیان کردند.

وی گفت: درخصوص صحبت در مورد این شهید بزرگوار بسیار دشوار است. متوکل عباسی زمانیکه کل قبر سید شهدا و اطراف آنرا تخریب کرد ولی در انتها گفت حسین مرد اما نام او ما را آزار می‌دهد. آمار و ارقام امروز اعلام می‌کنند امروز در اقصی نقاط جهان برای این مرد بزرگوار مجالس برگزار کردند که نشاندهنده این است که نام او همواره زنده است. سردار سلیمانی امروز مانند یک مکتب است، مکتبی که همانند یک مدرسه عمل می‌کند.

در انتها برنامه با پخش کلیپی از سردار سلیمانی به پایان رسید.