مراسم سوگواری سالروز وفات حضرت ام البنین(سلام الله علیها)

مراسم سوگواری وفات حضرت ام البنین(سلام الله علیها)، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی ظهر امروز در نمازخانه سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی در این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(سلام الله علیها)، شخصیت هر انسان را برگرفته از چند صفت و ویژگی خواند و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید هرشخص بر اساس شخصیت خود عمل می نماید و اگر بخواهیم جامعه ای را اصلاح کنیم، باید شخصیت آن جامعه اصلاح شود.

وی، ریشه همه کنش ها و واکنش های انسان را بر اساس شخصیت او دانست و اظهار داشت: شخصیت انسان مجموعه ای از صفات است زشت و زیبا است که هر یک از این صفات به دو نوع ارثی و اکتسابی است. مثلا برخی از کودکی شجاع، بخشنده، متواضع و… و برخی دیگر از ابتدا ترسو، بخیل یا متکبرهستند.

سخنران جلسه، صفات موروثی را سرمایه ای الهی در اختیار انسان دانست و گفت: همواره صفات خوب در زندگی انسان غلبه دارد. خداوند از ما می خواهد با کار کردن به روی سرمایه های موروثی خود، صفات حسنه را در صورت وجود ارتقا دهیم و در صورت عدم وجود، در خود پدید آوریم. بنابراین ویژگی هایی که ما خود در به دست آوردن آنان نقش داریم، اهمیت بسیار بیشتری از صفات موروثی دارد.

وی انتقال صفات حسنه به نسل های بعدی را بسیار با اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: ویژگی های مادر و خانواده مادر به فرزندان انتقال می یابد لذا در روایات تاکید شده است در موضوع ازدواج به مراتب اخلاقی همسران و خانواده آنان توجه نماییم و از خانواده هایی که تقیدات دینی ندارند، همسر انتخاب نکنیم. امیرالمومنین(علیه السلام) به برادر خود عقیل فرمود می خواهم از خانواده ای شجاع برای من همسری انتخاب کنی که فرزندانی رشید برایم بیاورد. عقیل نیز خانواده ای را به حضرت معرفی کرد که به سلحشوری و پاکدامنی شهرت داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی، سلحشوری همراه با پاکدامنی را ارزشمند خواند و تصریح کرد: یکی از ویژگی های بسیار مهم خانواده حضرت ام البنین(سلام الله علیها)، تواضع آنان در برابر حق و ولایت بود و زمانی که عقیل پیشنهاد وصلت با امیرالمومنین(علیه السلام) را به ایشان داد، آنها همسری دختر خود با امام علی(علیه السلام) را مایه افتخار خود دانستند. حضرت ام البنین(سلام الله علیها)، در خانه امیرالمومنین با نهایت تواضع در خدمت فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود.

وی در ادامه با تاکید بر دلایل قرآنی بر قوامیت مردان بر زنان در خانواده، ابراز داشت: این قوامیت به معنی ارزش بالاتر مردها نسبت به زنان نیست. در هر خانواده یک نفر باید ولایت داشته باشد تا بار زندگی را بر دوش گیرد و چون مردان در کارهای سخت توانمندتر از زنان هستند، این مسئولیت به آنان واگذار شده است.

سخنران جلسه ادامه داد: فرزندانی که در خانواده تمرین پذیرش ولایت نکرده باشند، در جامعه نیز به مشکل مواجه خواهند شد. فرزندان مادری که ولایت همسر را پذیرفته است و کودکان خود را به همین روش پرورش داده است، در جامعه ولایت پذیرتر و قانون مدار تر هستند. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند بهترین زنان شما کسی است که در خانه پدری اش عزیز و محترم و در خانه همسر متواضع است.

حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی در پایان ابراز داشت: حضرت ام البنین(سلام الله علیها)، با برخورداری از چنین ویژگی هایی، فرزندی مانند قمر بنی هاشم(علیه السلام) را تربیت نمود که در ولایت پذیری بی نظیر است. در شب عاشورا وقتی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) بیعت خود را از یاران خویش برداشت و فرمود هرکس خواست برود، قمر بنی هاشم(علیه السلام) در پاسخ، زیباترین و ولایی ترین سخن را گفت که خداوند نیاورد روزی که ما یک لحظه بدون ولی باشیم و از امام خود جدا شویم.

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دادسرشت تهرانی باعنوان شخصیت حضرت ام البنین سلام الله علیها
پخش در رسالات تی وی