همایش تجلیل از برگزیدگان المپیاد آموزشی و گردهمایی دانش آموختگان نمایندگی هند

همایش تجلیل از برگزیدگان المپیاد  آموزشی و گردهمایی دانش آموختگان نمایندگی جامعةالمصطفی در هند، در حسینیه شهر لکنو برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا شاکری، رئیس نمایندگی المصطفی، با تقدیر از همه علما، مؤسسات و حوزه های علمیه، اساتید زن و مرد، طالب، مؤمنان زن و مرد که در جلسه حضور داشتند، سخنان خود را پیرامون حوزه های علمیه هندوستان در سه محور اصلی بیان نمود.

نیاز جامعه هندوستان به فقیه

وی در تشریح محور اول بیان داشت: جامعه هندوستان نیاز به فقیه دارد و مدارس ما باید با در نظرگرفتن این نیاز افرادی را برای این مسیر آماده کنند و یکی از چیزهای که یک فقیه باید داشته باشد، تسلط بر زبان عربی هست.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری، با اشاره به تاریخ مدارس هندوستان یادآور شد: اگر به تاریخ مدارس هندوستان نگاه کنیم، مشاهده می شود که هندوستان دارای فقهاء بزرگی بود که در همین شهر لکنو قدم می زدند.

طلاب مانند شهید مطهری و شهید بهشتی در دانشگاه ها حضور یابند

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن نیاز جامعه هندوستان، مدارس باید یک برنامه تربیت مبلغ داشته باشند تا نیاز نباشد یک شخص برای امام جماعت شدن ده سال در مدرسه درس بخواند.

نماینده المصطفی در هند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اے آئی یو، مدرک المصطفی را تایید کرده است، طلاب ما باید به دانشگاه بروند و در آنجا مانند شهید مطهری و شهید بهشتی خدمات دین را انجام دهند.

بدبینی ها به دلیل دوری است

گفتنی است در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید صفی حیدر، دبیر سازمان تنظیم المکاتب ضمن قدردانی از خدمات نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در هند گفت: این تجربه من  است که بدبینی ها به دلیل دوری است، پس بیایید با همدیگر ملاقات نماییم تا بدگمانی ها پایان یابد.

وی ادامه داد: ضروری است سمیناری در مورد وضعیت کنونی مدارس هند برگزار شود تا مشکلات شناسایی و راه حلی برای آن پیدا شود. در هند متخصصان زیادی با مهارت های مختلف داریم، بنابراین المپیاد باید در این زمینه نیز برگزار شود تا مهارت ها بیرون بیاید و کارشناسان بتوانند به اندازه  ظرفیت از آنها استفاده کنند

دانش آموختگان صدای ملت خود باشند

مولانا جهانگیر علم قاسمی، یکی دیگر از سخنران این همایش خطاب به دانش آموزان دختر و  پسر گفت: انسان بعد از خوردن لقمه حرام نمی تواند کار خیر کند، حالا شما درس می خوانید، بعد از دانش آموختگی به میدان می آیید که صدای ملت می شوید و لذا با عمل وارد جامعه شوید  تا بتوانید الگوی خوبی برای جوانان شوید.

به رسمیت شناخته شدن مدرک جامعةالمصطفی در سیستم آموزشی هند

پروفسور علی اکبر شاه، استاد دانشگاه دهلی، یکی دیگر از سخنران این همایش بود و اظهار داشت: سیستم آموزشی هندوستان مدرک المصطفی را به رسمیت شناخته است پس دانش آموختگان المصطفی با مدارک خود می تواند در دانشگاه ها ورود پیدا کنند و این یک فرصت بسیار خوب برای علماء و طلاب است تا بتوانند خودشان در امور دانشگاهی ثابت کنند.

وی گفت: افرادی که می خواهند در دانشگاه ها وارد شوند باید در رشته های درس بخوانند که مورد قبول دانشگاه های هند باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید الحسن، امیر جامعه ناظم امیرالعلماء و صاحب مشرف مدرسه ناظمیه، شمیم الملت حجت الاسلام و المسلمین موالنا جناب آقای شمیم الحسن، امیر جامعه جوادیه بنارس، پروفسور لطیف حسین کاظمی مدیر گروه فلسفه دانشگاه علی گر، حجت الاسلام والمسلمین سید طیب رضا نقوی، رئیس گروه کالم شیعه دانشگاه علیگر، از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

گفتنی است در ابتدای همایش، حجت الاسلام والمسلمین منظور عالم جعفری، معاون آموزش نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در هند، آقای فیاض رضوی، معاون پژوهش و حجت الاسلام والمسلمین علی عباس حمیدی، معاون فرهنگی، گزارشی از روند آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نمایندگی ارائه نمودند و در آخر نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذیشان عارفی زارشی، مسئول امور اهل سنت نمایندگی، گزارشی از این بخش ارائه کرد.

در پایان این مراسم از علماء و مدیران تجلیل به عمل آمد و به افراد برتر المپیاد آموزشی ۱۴۰۱هدایایی تقدیم شد.