کارشناسان این نشست آقایان عبدالاحد فیاض و سیدحسین حسینی و دبیر علمی آن بشیرمحمدمیرزایی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای فیاض پیرامون سیره اجتماعی حضرت زهرا(سلام الله علیها) و الگوگیری از سیرۀ اجتماعی حضرت با توجّه به افکار زنستیزانه در جامعه امروز افغانستان صحبت نمود و گفت: حضرت زهرا(سسلام الله علیها) همانطور که از نظر فردی یک انسان نمونه است، ایشان از نظر روابط و سیره اجتماعی الگو و نمونه است، سیره حضرت به صورتهای مختلف تبلور یافته است.
وی افزود: یک نمونه از سیره اجتماعی حضرت زهرا، در روایت از امام حسن عسکری نقل شده است که یک از زن از مدینه آمد و سوالی از بیبی مطرح کرد و ادامه تا ده سوال رسید، حضرت همه را با پیشانی باز جواب دادند، بعد خود خانم اظهار شرمندگی کرد، حضرت فرمودند هر سوالی دارید من با حوصلهمندی جواب میدهم. این حدیث می آموزد که حضرت به عنوان یک سرمشق برای همه ارادتمندان نسبت به آموزش و مسائل شرعی بود. پس ایشان به سیره اجتماعی توجه کامل داشته است.
آقای فیاض گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) یک انسان کامل و مظهر همه فضایل است، مظهر یک انسان مجاهد هم است، مظهر عفت و حیا هم است، در عین حال در مسائل اجتماعی همیشه فعال بوده است. حال اگر زنان جوامع اسلامی که امروزه از حقوق انسانی و اسلامی شأن محروم شدند، به بهانههای مختلف حقوقشان نادیده گرفته میشود و این زنان از سیره اجتماعی حضرت الگوگیری کنند و از حقوقشان دفاع کنند، جز استقامت و پایداری در مسیر حق طلبی راهی دیگری وجود ندارد و مانند حضرت با تشکیل جلسات مخفی، فریادشان را بلند کنند، در غیر آن صورت اوضاع شدیدتر خواهد شد. بعد از آن وظیفه همه انسانهای آزاده است تا زبان زنها شوند و فریاد آنها را بلند کنند.
در ادامه آقای حسینی شیوه های تعامل حضرت زهرا(سلام الله علیها) با زنان جامعه آن روز را توضیح داده و گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) معصوم است، فعل و عمل و تقریرش حجت است، حضرت به شیوههای متعدد عملکرد داشته است، از جمله: تربیت زن ها، بیان حقیقت ،روش تعامل با زن ها، نحوه تعامل با مردان.
در ادامه وی پیرامون کفایت الگوهای معاصر برای زنان، بیان داشت: الگو به معنای اسوه و سرمشق است، انتخاب الگو تحمیلی نیست، به حسب مقتضای طبیعت بشر است. الگوهای معاصر امروزی کفایت نمیکند، چون الگوهای امروز نسبی است و کافی نیست، ملاک الگو کمال است، همهی معصومین الگوی کامل است.
Δ