دیدار رایزن فرهنگی ج.ا.ا در سنگال با رئیس جامعةالمصطفی

گروه خبر: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار کرد.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به آقای وزین و آرزوی موفقیت برای ایشان در سمت رایزنی فرهنگی کشور در سنگال، به ارائه توضیحاتی درباره جامعةالمصطفی، روند شکل‌گیری، اهداف و زمینه فعالیت‌های آن پرداخت.

وی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی را سه محور اصلی فعالیت‌های آموزشی جامعةالمصطفی برشمرد و ابراز داشت: مدارک جامعةالمصطفی از سوی وزارت علوم صادر می‌شود و البته در کنار آن، نظام سطوح حوزه نیز به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. هم اکنون حدود ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع در جامعةالمصطفی در حال ارائه است که بر اساس طرح تحول، به بیش از ۴۰۰ رشته افزایش خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، جامعةالمصطفی را از لحاظ تنوع ملیتی منحصر به فرد دانست و گفت: هم اکنون ده‌ها هزار نفر در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی به صورت حضوری یا غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند. جامعةالمصطفی پذیرای پیروان سایر مذاهب اسلامی است که بر اساس کلام و فقه خود و با نگاه مقارن و تقریبی به تحصیل علوم دینی می‌پردازند.

وی ادامه داد: در کنار دانشگاه مجازی المصطفی، مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی از ظرفیت‌های بسیار خوب جامعةالمصطفی در عرصه بین الملل به شمار می‌آید که به ویژه رایزنی‌های فرهنگی کشور می‌توانند در راستای گسترش برنامه‌های فرهنگی خود از این فرصت‌ها استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به قریب دو دهه فعالیت علمی و دانشگاهی نمایندگی جامعةالمصطفی در سنگال، اظهار داشت: ده‌ها نفر از طلاب خواهر و برادر سنگالی هم اکنون مشغول به تحصیل در المصطفی هستند و تعداد قابل توجهی نیز از این مجموعه دانش‌آموخته شده‌اند که از توانایی کافی برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی برخوردارند.

وی آموزش‌های قرآنی را بسیار مورد اقبال مردم سنگال دانست و یادآور شد: جامعةالمصطفی در کنار فعالیت‌های علمی و آموزشی خود، اهتمام ویژه‌ای به برنامه‌های قرآنی دارد و نمایندگان سابق و فعلی جامعةالمصطفی در سنگال نیز، از شخصیت‌های برجسته قرآنی به شمار می‌آیند.

رئیس جامعةالمصطفی، حضور طریقت‌های علاقه‌مند به اهل بیت(علیهم السلام) در سنگال را ظرفیت مناسبی برای همکاری‌های فرهنگی دانست و تصریح کرد: به دلیل حضور این طریقت‌ها از جمله تیجانیه و مریدیه، خوشبختانه جریان‌های تندرو و افراطی جایگاه چندانی در سنگال ندارند؛ هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای اثرگذاری از سوی این جریان ها دیده می‌شود.

وی دانش آموختگان المصطفی را از ظرفیت فرهنگی مهم در سنگال برشمرد و گفت: بسیاری از مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی در سنگال توسط دانش‌آموختگان المصطفی اداره می‌شود و رایزنی فرهنگی نیز می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده نماید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان آفریقا را منطقه حاصلخیز فرهنگی خواند که در صورت همکاری و هم افزایی نهادهای فرهنگی فعال کشور در آن، می‌توان به بهترین نتایج دست یافت.

گفتنی است در این دیدار، آقای وزین ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، گزارشی از آخرین وضعیت و فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال ارائه نمود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال با اشاره به اینکه ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته و نیازسنجی برای اقدامات پیش رو در دستور کار این رایزنی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال علاقه‌مند به همکاری با نمایندگی جامعه المصطفی است. در این زمینه فرصت‌های فرهنگی بسیار خوبی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم با ایجاد ارتباط موثر، همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.