این برنامه یک اقدام نو در جهت هماهنگی و همدلی بین مدارس علوم دینی با شعار “ایجاد وحدت رویه بین مدارس علوم دینی” در تانزانیا بود که با حضور مدیران مدارس، اساتید و طلاب برادر و خواهر مدارس مختلف بهصورت پرشور با تعداد بیش از ۵۰۰ نفر برگزار گردید.
حجتالاسلاموالمسلمین تقوی نماینده جامعه المصطفی در ابتدای این جلسه مصادف با ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به نکاتی در خصوص این بانوی باکرامت کلام خود را آغاز کرد.
وی با اشاره به این که برای شناخت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها باید به قرآن مراجعه و با مطالعه و خواندن قرآن و تامل در آن به درکی عمیق نسبت به این حضرت دست پیدا کنیم، اظهار داشت: بررسی کلام پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله در خصوص این بانو که در جاهای مختلف فضایل آن حضرت را بیان فرمودند، ضروری است.
سخنران این مراسم ضمن تأکید بر اهمیت مراجعه به کلام امیرالمؤمنین علی (ع) و رجوع به سیره و سخنان حضرت را از دیگر اصول شناخت شخصیت والای دخت نبی مکرم اسلام فاطمه زهرا سلاماللهعلیها توصیف کرد و ابراز داشت: مطالعه جریانهای اجتماعی بعد از وفات پیامبر اسلام نقش بسزایی در شناخت سیره فاطمه زهرا سلاماللهعلیها دارد.
نماینده جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت دانشاندوزی و جایگاه طلاب تأکید کرد و ابراز داشت: برخورداری از انگیزه قوی، باسواد بودن، اهتمام به کسب مهارتهای موردنیاز و تلاش و ممارست در یادگیری از مهمترین نکات برای موفقیت در مسیر طلبگی علوم دینی است.
اهداف
حجتالاسلاموالمسلمین تقوی به اهداف، فرصتها و راهکارهای لازم در خصوص ایجاد وحدت رویه بین مدارس علوم دینی پرداخت و بر لزوم بهرهمندی از ظرفیتهای یکدیگر تأکید کرد و ابراز داشت: جلوگیری از فردگرایی و جزیرهای کارکردن، تشکیل بانک اطلاعاتی جامع آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و قرآنی حوزویان، برنامهریزی و آسیبشناسی تعلیموتربیت، توانمندسازی و آموزشهای کاربردی مدیران و اشتراک و انتقال تجارب علمی تربیتی از جمله تأکیدات این اجلاس است.
وی ايجاد هماهنگي، همدلي و تبيين بيشتر مسائل و موضوعات مرتبط با مدارس علوم دینی و نیز استعدادیابی و شناسایی طلاب و بهرهمندی از ظرفیت آنها در حوزههای مختلف را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس برشمرد و خاطرنشان ساخت: حمایت و پشتیبانی مدارس نمونه، ایجاد وحدت رویه بین مدارس، بهرهمندی از ماده آموزشی واحد و یکپارچهسازی محتوای آموزشی مدارس از دیگر اولویتهای مطرح در این نشست هماندیشی است.
فرصتها
حجت الاسلام والمسلمین تقوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین فرصتهای هماندیشی مدارس علوم دینی؛ دستیابی به اهداف مشترک، گسترش قدرت و اعتبار، بهرهمندی از تجربیات و مهارتهای تمامی مدارس علوم دینی و ارتقای سطح کیفی فعالیتها را از جمله فرصتها برشمرد.
نماینده جامعه المصطفی در تانزانیا ضمن تأکید بر اهمیت کاربردیسازی آموزشهای مرتبط، بر لزوم بهرهمندی از ظرفیت رسانه تأکید کرد و ارتباط اساتید و طلاب با یکدیگر جهت تقویت و ارتقای جایگاهی آنها، نقشآفرینی اساسي در گسترش مدارس علوم دینی و توسعه فرهنگ دینی در ميان اقشار مختلف جامعه و تقویت نقاط قوت و پوشش ضعفها را از دیگر اهداف این همایش دانست.
راهکارها
وی ضمن تبیین راهکارهایی برای ارتقای سطح فعالیت مدارس علوم دینی؛ تأسیس شورای برنامهریزی و هماهنگی مدارس علوم دینی و برگزاری همایشها و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی را از جمله اقدامات مؤثر دانست و اذعان داشت: تأسیس رسانه یا پایگاه اطلاعرسانی مدارس علوم دینی، راهاندازی مجله علمی مدارس علوم دینی و نیز تألیف، تحقیق، نشر و توزیع کتب و مطبوعات و تحقیقات و پژوهشهای علمی از جمله تأکیداتی است که میتواند در مسیر ارتقای فعالیت مدارس علوم دینی دنبال شود.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی کمک به مراکز، مؤسسات و مدارس علوم دینی، برگزاری دورههای مهارتی و کاربردی کوتاهمدت برای طلاب، برپایی دورههای دانشافزایی و توانمندسازی اساتید و کارکنان نسبت به کسب مهارتها و متد نوین علمی و آموزشی، تأسیس مدارس قرآنی و ارتقای دارالقرآنها، اهتمام و تمرکز بر تربیت طلاب حافظ، برگزاری مجمع سالانه شورایعالی مدارس دینی و برپایی سالانه مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس دینی را از دیگر راهکارهای ارتقایی دانست.
در عمل به رسالت دینی نباید گرفتار روزمرگی و مباحث پیشپاافتاده دنیا شویم
شیخ سعید چگا مدیر مدرسه المنتظر القائی نیز در ادامه این اجلاس با بیان این که یکی از ناراحتیهای زندگی این است که فرد مسئولیت سنگین بر عهده دارد؛ اما به مسئولیت خود پی نمیبرد، و به کارهای بیفایده مشغول میشود، اظهار داشت: طلاب مسئولیت سنگینی بر عهده دادند؛ متأسفانه برخی بیخبر از این مسئولیت سنگین دینی، ذهن خود را درگیر روزمرگی و مباحث پیشپاافتاده میکنند.
وی افزود: همه ما دوست داریم در مسیری بدون وجود مشکلات و تحمل سختی پیش برویم. اما خداوند متعال میفرمایند؛ «ان مع العسر یسرا»، بنابراین ما باید به دیگران ثابت کنیم که زحمت کشیدن راز موفقیت ما است.
طلبه بدون درس و بحث، همچون ماهی بدون آب میماند
حجتالاسلام سید عارف نقوی مدیر مدرسه امام رضا(ع) تانزانیا نیز در این برنامه ضمن ارزشمند دانستن این اتفاق بیسابقه اظهار داشت: بنده در جمع شما طلاب توصیه میکنم که بدون دلیل و با بهانههای کوچک از حوزه فاصله نگیرید. چرا که بافاصله گرفتن همانند ماهی که از آب فاصله گرفته خواهیم بود.
تأکید بر وحدت رویه مدارس دینی
شیخ جابر چاندو مدیر مدرسه تعلیموتربیت نیز در سخنان خود یادآور شد: در سابق ما فقط یک حوزه داشتیم؛ اما امروز حوزههای زیاد و مؤسسههای گوناگون فعالیت میکنند و این امر نشاندهنده نیاز ما به وحدت رویه است. یکی از مشکلات موجود در بین مدارس ضعف سطح علمی، نداشتن مهارتهای لازم و نبودن وحدت رویه است.
وی تأکید کرد: هر طلبه حداقل باید سه مهارت زبان انگلیسی، ادامه تحصیلات آکادمیک و پیگیری فعالیت اقتصادی در کنار تحصیل را مورد توجه قرار دهد.
لزوم تقویت بنیههای مهارتآموزی طلاب
شیخ مسبح شعبان، مدیر مدرسه بلال مسلم میشن نیز در سخنان خود با تأیید و تشویق این حرکت شکلگرفته که کار نوینی بوده، از جامعه المصطفی بابت هماهنگی و اجرای برنامه تشکر کرد.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهم اشاره به پیشینه حوزههای علمیه و برگزاری تجلیل و بزرگداشت علما و مشاهیر است که در ابتدای این حرکت عظیم تأثیرگذار بودند تا امروز به جایی رسیدیم که ۱۴ مدرسه بزرگ جهت ایجاد وحدت رویه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه دور هم جمع شدیم.
شیخ مسبح در ادامه تأکید کرد: طلاب در کنار کسب علم و تحصیل لازم است، مهارتهای لازم کسب درآمد و خود اکتفایی اقتصادی را آموزش ببیند تا در امر یاری دین موفقیتهای بیشتری کسب کند.
در بخش پایانی این اجلاس رؤسای مدارس دیگر هرکدام جداگانه به ایراد سخن پرداختند و نکاتی در خصوص هماهنگی نسبت به یکپارچهسازی برنامههای آموزشی و محتوای درسی بیان کردند و در انتها از مدیران مدارس مختلف تقدیر و تجلیل شد.
Δ