به میزبانی جامعةالمصطفی برگزار شد

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله)

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله)، ظهر امروز به میزبانی جامعةالمصطفی العالمیه، برگزار شد.

کوتاهی مراکز علمی در معرفی چهره علمی رهبر انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعةالمصطفی در این جلسه ضمن خوشامدگویی و تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره بین‌المللی، اظهار داشت: در کنار بٔعد برجسته مدیریتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، در عرصه‌های متعدد علمی از امتیاز و برجستگی ویژه‌ای برخوردار هستند. به نظر می‌رسد درباره معرفی چهره علمی ایشان از سوی مراکز علمی تا کنون کوتاهی صورت گرفته است.

وی آشنایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با مسائل بشر امروز را عامل مهمی در استنباطات فقهی گره گشای معظم له دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در مباحث فقهی نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های راهگشایی دارند که نشان‌دهنده بینش روشن و شناخت عمیق ایشان نسبت به مسائل فقهی و رسالت فقه اسلامی و توانایی فقه برای اداره دنیای جدید و پاسخ به نیازهای بشر امروز است.

رئیس کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)، با اشاره به دقتها و ظرافتهای ویژه در دیدگاه‌های قرآنی رهبر انقلاب، افزود: امروز که دشمنان کینه‌توز، تلاش می‌کنند چهره نورانی رهبر انقلاب را تحریف کنند، پرداختن به این وظیفه بیش از گذشته ضرورت دارد.

وی بیان داشت: قرآن کریم، محور وحدت همه مسلمانان است و همه آنان در این زمینه با هم اشتراک نظر دارند. از این رو معرفی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری برای همه مسلمانان جذابیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، اخلاق، معنویت، عدالت، خانواده و … را از مسائل مشترک بشری برشمرد و خاطرنشان کرد: اندیشه‌های قرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این موضوعات، می‌تواند برای پیروان سایر ادیان الهی نیز جذاب باشد.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره و همه نهادهای مشارکت کننده، اظهار امیدواری کرد این همایش بتواند آثار و محصولات علمی فاخری متناسب با شأن قرآن کریم ارائه کند.

ارائه گزارش دبیر کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله)

در ادامه، دبیر کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله) نیز به ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره پرداخت و ابراز داشت: شناخت اندیشه‌های کلی قرآنی، کشف نوآوری‌های قرآنی و تبیین شخصیت قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله) در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی و ارائه اندیشه‌های معظم له در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی و… و همچنین تبیین نقش اندیشه‌های قرآنی ایشان در سبک زندگی، از اهداف برگزاری این کنگره به شمار می‌آید و ما این کنگره را مصداقی از جهاد تبیین می‌بینیم.

تشکیل ۱۴ کارگروه علمی در دبیرخانه کنگره

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی با اشاره به تشکیل ۱۴ گروه علمی در این کنگره بین المللی، تدوین کتاب منبع شناخت، شامل معرفی مقالات، نرم افزارها، کتب و سایت‌ها در راستای محورهای همایش را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه کنگره خواند و ابراز داشت: ۵۰۰ زیرموضوع در محورهای همایش در سایت و کانال کنگره در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

برگزاری کنگره با همکاری بیش از هفتاد مرکز علمی

دبیر کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام‌ظله) با اشاره به اعلام آمادگی بیش از هفتاد مرکز علمی برای همکاری در برگزاری این کنگره، اظهار داشت: تا کنون بیش از ۲۰ مجله علمی و ۳۰ مجله ترویجی و تخصصی، برای انتشار مقالات منتخب کنگره اعلام امادگی کرده‌اند و همچنین تا امروز ۲۷ پیش نشست و ۲۴ کارگاه آموزشی، مرتبط با این کنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، اهواز، قم و تهران برگزار گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، این کنگره را نمادی از وحدت میان حوزه و دانشگاه و همه مراکز علمی کشور دانست و ادامه داد: تا کنون ۳۵۰ چکیده و ۷۰ مقاله توسط دبیرخانه کنگره دریافت شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال چشمگیر محققان و مراکز علمی، این کنگره به یکی از بزرگترین کنگره‌های تاریخ کشور مبدل گردد.

این کنگره بسترساز اقامه کتاب الهی است

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی، مسئول عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی اظهار داشت: بنابر آیه شریفه قرآن، یکی از رسالت های ما اقامه کتب آسمانی است که پیش نیاز دستیابی به قله تمدنی است. این کنگره یکی از عوامل بسترساز اقامه کتاب الهی است و لذا خود را موظف می‌دانیم هرآنچه در اختیار داریم به پای کار بیاوریم.

وی ارتش جمهوری اسلامی ایران را یک ارتش قرآنی خواند و ابراز داشت: از زمان آغاز به کار این کنگره، ۱۷ اقدام در زمینه ترویج و معرفی کنگره در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد که جدا از ارتشیان شرکت کننده در کنگره، ۱۰۰ نفر از روحانیون عقیدتی سیاسی ارتش در زمینه ارسال مقاله مشارکت داشته‌اند و چهل چکیده مقاله نیز مورد پذیرش دبیرخانه قرار گرفته است.

آمادگی کامل نمایندگی‌های خارج از کشور المصطفی برای مشارکت در کنگره

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت پرداختن به اندیشه‌های علمی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، از آمادگی کامل نمایندگی‌های خارج از کشور المصطفی برای مشارکت در این همایش از جمله در زمینه برگزاری پیش نشست‌های علمی، پوشش و ترجمه کنگره به زبان‌های مختلف در نمایندگی‌ها، اجرای وبینارهای متعدد به زبان‌های مختلف و… خبر داد.

وی با اشاره به اینکه جامعةالمصطفی در قالب نمایندگی‌های خود می‌تواند اجرای این کنگره را در سطح بین الملل برعهده گیرد، یادآورشد: تدوین کتابچه‌ای از چکیده این کنگره که بیانگر اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری و ترجمه آن به زبان‌های مختلف می‌تواند بسیار راهگشا باشد و جامعةالمصطفی با توجه به ظرفیت زبانی خود آمادگی همکاری در این عرصه را نیز دارد.

قرآن کریم و شخصیت مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بیانگر اهمیت کنگره

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه در این جلسه ضمن اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور جهت مشارکت در این کنگره، ابراز داشت: بُعد بین المللی، موضوع قرآن و شخصیت مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بیانگر اهمیت این کنگره است. لذا باید سختگیری لازم در زمینه پذیرش آثار لحاظ شود تا نتیجه فاخر و غنی حاصل گردد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اندیشه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مباحث گوناگون برگرفته از قرآن کریم است و ضرورت دارد مقالات ویژه‌ای در این کنگره شامل تعریف جامعی از اندیشه‌های معظم له، توسط محققان آشنا با اندیشه مقام معظم رهبری و مسلط به مباحث قرآنی تدوین گردد، این مقالات می‌تواند از مهم‌ترین محصولات این کنگره باشد.

برگزاری بیش از پنجاه پیش نشست توسط دانشگاه آزاد اسلامی

حجت الاسلام دکتر شریفانی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در واحدهای این دانشگاه به منظور مشارکت در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، یادآور شد: برگزاری بیش از پنجاه پیش نشست در سی استان کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است که تنها در استان تهران پنج پیش نشست ویژه‌ی این کنگره برگزار خواهد شد.

گفتنی است این جلسه با سخنان شمار دیگری از اعضای شورا با موضوع گستره جغرافیایی و زمانی برگزاری کنگره و ارائه نظرات پیرامون تمهیدات و پیشنهادات راهبردی جهت تکمیل ارکان و امور کنگره ادامه یافت.

گزارش تصویری