بازدید سفیر جمهوری اسلامی ایران از نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان

دانشگاه بین المللی المصطفی در افغانستان، میزبان آقای دکتر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ایشان از مسئولان بخش های مختلف سفارت و مدیران نهادهای جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی و مدیران خبرگزاری‌های ایران در کابل بود. در این بازدید در ابتدای ورود جناب سفیر و هیأت همراه مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمین […]

دانشگاه بین المللی المصطفی در افغانستان، میزبان آقای دکتر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ایشان از مسئولان بخش های مختلف سفارت و مدیران نهادهای جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی و مدیران خبرگزاری‌های ایران در کابل بود.

در این بازدید در ابتدای ورود جناب سفیر و هیأت همراه مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمین ثابت، رئیس این دانشگاه قرار گرفتند. همچنین در جلسه‌ای که به همین منظور در سالن کنفرانس دانشگاه بین المللی المصطفی – افغانستان برگزار گردید، رئیس دانشگاه ضمن خوش آمد گویی، گزارشی از وضعیت دانشگاه و امکانات و تجهیزات در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در ادامه از بخش های مختلف دانشگاه از جمله سالن دفاعیه، سالن جلسات، بخش‌های مختلف اداری، کلاس های درس، کامپیوتر لب، دانشکده ها، سالن مطالعه کتابخانه، مخزن کتابخانه، چاپخانه، سالن ورزشی، تاسیسات برق، تجهیزات سرمایش و گرمایش و… بازدید نمودند.

آقای امینیان ضمن بازدید با ابراز خرسندی یاد آور شد که در چند سال اخیر، نمایندگی دانشگاه بین المللی المصطفی در افغانستان پیشرفت های چشمگیر و قابل تحسین در عرصه فراهم آوری زیر ساخت های لازم و مطلوب آموزشی_ اداری داشته است که واقعا قابل تقدیر است.

پس از بازدید از قسمت های مختلف دانشگاه سفیر و هیأت همراه و تعدادی از اساتید و مسؤولین دانشگاه در سالن همایش دانشگاه حضور یافتند.

در آنجا ابتدا دکتر ثابت ضمن بیان تبریک میلاد امام حسن عسکری علیه السلام گزارش مفصلی از فعالیت های جامعه المصطفی افغانستان از بدو تأسیس تا کنون ارائه نمود.

وی یاد آور شد: جامعه المصطفی در افغانستان در دو بخش حوزه و دانشگاه فعالیت داشته که فعالیت های خویش را در بخش حوزوی از سال ۱۳۸۶ آغاز نموده و فعالیت های دانشگاهی خویش را با اخذ مجوز رسمی از وزارت تحصیلات عالی افغانستان به صورت رسمی از سال ۱۳۹۰ آغاز نموده است و از آن سال تا کنون تعداد کثیر در مقاطع کارشناسی و ارشد در رشته های گوناگون فارغ التحصیل داشته، جایگاه ارزنده ای در میان نهادهای تحصیلی و علمی جامعه افغانستان کسب نموده است.

رئیس دانشگاه ادامه داد: دانشگاه بین المللی المصطفی افغانستان به طور ویژه از سه جهت مورد توجه و علاقه مندی جامعه علمی افغانستان و مردم این کشور قرار گرفته است. یک از جهت فراهم سازی امکانات و زیر ساخت های لازم برای یک نهاد تحصیلی که از این جهت دانشگاه المصطفی افغانستان بخصوص در این چند سال اخیر توانسته است هم در بخش تجهیزات آموزشی امکانات خوبی را فراهم نماید و هم در بخش نیروی انسانی اساتید مجرب و توانمند با درجه تحصیلات عالی را برای پیشبرد برنامه های علمی خویش به کار گیرد. دوم از جهت رویکرد ارزشی و دین مدار که دانشگاه المصطفی داشته است و موفق شده است فضای آموزشی علمی و معنوی مناسب فراهم نموده، افراد متخصص و متعهد به ارزش های دینی و اسلامی را تربیت نماید و جهت سوم و مهم دیگر، رویکرد تقریبی و تقویت اخوت دینی است. ایشان یاد آور شدند که همین نکات باعث شده است در پی تحولات سیاسی پدید آمده و علی رغم مشکلات اقتصادی که در افغانستان حاکم گردیده است میزان پذیرش دانشجویان جدید الورود در دانشگاه المصطفی افغانستان نسبت به دیگر دانشگاه های خصوصی خیلی خوب باشد به گونه که هم اکنون حدود ۱۰۸۰ نفر در مقطع کارشناسی و ارشد از خواهران و برادران شیعه و سنی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت های المصطفی افغانستان در مدارس و حوزه های علمیه است که در این عرصه نیز فعالیت های بسیار ارزشمندی صورت گرفته است، به گونه ای که بیش از ۷۰ مدرسه و حوزه علمیه در سراسر افغانستان تحت عنوان مدارس پیوسته وهمکار مطابق برنامه های المصطفی برنامه های آموزشی، پژوهشی خویش را به پیش می برند و مورد حمایت و پشتیبانی المصطفی قرار دارند.

در ادامه، آقای امینیان ضمن تقدیر و قدردانی از تلاش ها و زحمات صورت گرفته در دانشگاه المصطفی- افغانستان، به نقش و تأثیر گذاری جامعه افغانستان در تحولات آینده جهان اسلام اشاره نمود و یادآور شد: مهم برای جامعه افغانستان این است که از درون خود افغانستان و توسط خود افغان ها و مطابق با اندیشه ناب اسلامی آنچه که مورد نیاز جامعه افغانستان است تولید شود و دانشگاه المصطفی در افغانستان از این جهت توانسته است که گام‌های بلند و اساسی را در این جهت بردارد و توانسته است زیرساخت های خوب و مناسبی فراهم نماید.

وی اظهار داشت: در این بازدید که نسبت به سال های قبل داشتم تغییرات و پیشرفت های بسیار وسیع و خوبی را مشاهده کردم و از این جهت با جرأت می توان گفت کمتر دانشگاه خصوصی در افغانستان است که مثل دانشگاه بین المللی المصطفی زیبنده نام یک نهاد علمی باشند و از امکانات و تجهیزات مثل آن برخوردار باشند. در دانشگاه المصطفی افغانستان در کنار آماده سازی امکانات و تجهیزات خوب مورد نیاز که با مدیریت ریاست آن تأمین گردیده یکی دیگر از نقطات قوت المصطفی در این است که توانسته است نیروی انسانی خوبی که همگی محصول خود المصطفی و از خود افغانستان هستند را تربیت نموده و امروزه به خدمت گیرد، که همین دو یعنی آماده سازی زیر ساخت های لازم و تربیت و به کارگیری نیروی انسانی بومی توانمند، عامل اساسی ترقی و پیشرفت علمی هر جامعه ای محسوب می گردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود نیز از تلاشهای خالصانه حجت الاسلام والمسلمین ثابت قدردانی نموده برای وی آرزوی موفقیت نمود.