رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان:

رجب، شعبان و رمضان احیا کننده حیات روحی و معنوی

برای هر کاری باید آمادگی و استعداد لازم را کسب کرد و برای جلوگیری از خسارات معنوی و کیفیت بخشی به ابعاد معنوی و معرفتی و درک عظمت رحمت سرشار الهی در ماه های رجب، شعبان و رمضان، باید با کسب آمادگی، استعداد لازم را در خود ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان در آستانه ورود به ماه رجب با توصیه به درک فیوضات عظیم این ماه با عظمت اظهار داشت: در آستانه ورود به سه ماه بزرگ و ارزشمند رجب شعبان و رمضان هستیم و در این بین ماه‌های رجب و شعبان به عنوان مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان و درک شب‌های قدر بهانه‌ای برای خودسازی، تربیت معنوی و کسب نورانیت باطن هستند.

وی افزود: برای جامعه روحانیت که هم خود باید اهل نورانیت باشند و هم نوربخش جامعه باشند این سه ماه در تجدید حیات روحانی و معنوی، بسیار حیاتی است. تقارن این سه ماه پر فضیلت با فصل زمستان فرصت بیشتر و بهتری را برای درک و وصل ایجاد نموده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ «الشِّتـاءُ رَبيـعُ الْمُـؤمِنِ يَطُولُ فيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعينُ بِهِ عَلى قِيامِهِ وَ يَقْصُرُ فيهِ نَهارُهُ فَيَسْتَعينُ بِهِ عَلى صِيامِهِ»[۱] ؛ زمستان بهار مؤمن است، از شبهاى طولانى‏ اش براى شب زنده دارى، و از روزهاى كوتاهش براى روزه‏ دارى بهره مى‏ گيرد.

وی با بیان نکاتی در خصوص ماه رجب، شعبان و رمضان تصریح کرد: برای هر کاری باید آمادگی و استعداد لازم را کسب کرد و برای جلوگیری از خسارات معنوی در این ایام، باید استعداد و آمادگی لازم را در خود تقویت نماییم.

 

اولین راه ایجاد استعداد شناخت فضایل این ایام است

حجت الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: اولین استعداد؛ شناخت و معرفت لازم نسبت به فضایل این ماه است.کتاب المراقبات  یا اعمال السَّنه میرزا جوادآقای ملکی تبریزی، مفاتیح الجنان آقا شیخ عباس قمی، فلاح السائل و نجاح المسائل سیدبن طاووس و …  بهترین توصیه‌ها را برای ایام این ماه در اختیار گذاشته‌اند که لازم است طلاب عزیز با این کتاب‌ها و منابع ارزشمند انس داشته باشند.

 

قلب آلوده قابليت کسب فیوضات این ایام را ندارد

وی افزود: استعداد دوم بحث پاک شدن است و توبه از گناهان و آلودگی‌هاست چرا که با قلب آلوده امکان کسب فیوضات نیست و گاهی اوقات نتیجه اعمال و گناهان در حالات انسان تجلی می‌کند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با توصیه به استغفار در تعقیبات نمازها، ادعیه و … از باب کسب استعداد و آمادگی با بیان روایتی از رسول خدا(ص) متذکر شد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : «أ لا أدُلُّكُم على دائكُم و دَوائكُم ؟! ألا إنَّ داءَكُمُ الذُّنوبُ ، و دَواءَكُمُ الاستِغفارُ»[۲] آيا شما را به دردتان و داروى دردتان راهنمايى نكنم؟ بدانيد كه درد شما گناهان است و دارويتان استغفار.

 

از لوازم ایجاد استعداد ذکر کثیر که قلب انسان را احیا می کند .

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان با بیان این که ذکر در انسان زمانی ارزشمند است که همراه با فکر و تفکر و سیر در آفاق و انفس باشد، اظهار داشت: بخش دیگر کسب استعداد در این ایام، ذکر کثیری است که همراه با فکر و سیر در آفاق و انفس باشد؛ عبادت در این ماه نعمت است و عبادت مستلزم اهتمام و توجه جدی است. روزه در این‌ماه‌ را دریابید که موجب تمرین و تقویت اخلاص است و از اذکاری مثل استغفار و تهلیل غافل نشوید.

 

بدون درک رجب و شعبان، درک مطلوب رمضان و شب‌های قدر امکانپذیر نیست

حجت الاسلام والمسلمین صالح خاطرنشان ساخت: اگر برای ماه رجب ‌‌‌برنامه نداشته باشیم درک ماه‌های بعدی سخت می‌شود و می توان با برنامه هایی نظیر هر ماه یک ختم قرآن برای ورود بهتر به ماه رمضان و شبهای قدر آمادگی و استعداد کسب نمود. دانش و شناخت طلاب نسبت به این ایام باید افزوده شود و این کار مستلزم برنامه جامع، گسترده و متنوع است.

[۱] – وسائل الشيعه: ج۷، ص۳۰۲، ح۳

[۲] – الترغيب و الترهيب : ۲/۴۶۸/۴