حضور رئیس اندیشکده جامعةالمصطفی در شورای نمایندگی اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرزایی رئیس اندیشکده جامعه المصطفی ضمن حضور در شورای نمایندگی اصفهان به تبیین و تشریح موضوع طلاب جامعه المصطفی و ضرورت های جهان اسلام پرداخت .

در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین طاهایی ضمن عرض خیر مقدم محضر مهمان جلسه و اعضای شورای نمایندگی گزارش اجمالی از نمایندگی اصفهان و برنامه های علمی پژوهشی بیان نمود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرزایی به تبیین برخی جریان های فعال در جهان اسلام و بازنگری های جریانات پرداخت.

وی بیان داشت: جریان های جهان اسلام از لحاظ کمیت دستخوش تغییر قابل ملاحظه نشده‌اند اما در جریانهای کلاسیک جهان اسلام دستخوش تحولات درونی زیادی شده اند. مثلاً سلفیت جدیدی از درون سلفیت بیرون آمده و بازنگری ها و مراجعاتی که در جریانات مختلف در جهان اسلام اتفاق افتاده است کم نیست.

به عقیده رئیس اندیشکده المصطفی در بسیاری از جریان های معاصر جهان اسلام، مسأله شریعت محوری کمرنگ شده و در عین حال نمی توان به این جریانات نسبت سکولار بودن داد.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر آن است که مسأله شریعت محوری، امری مشکّک و ذومراتب است و تمامی جریان های موصوف به سکولار، یکسان نیستند. به ویژه در کشورهایی مثل ترکیه و لبنان که گروه ها و نحله های پرشماری وجود دارد و هر یک از آنها به یک سطحی از شریعت محوری پای بند هستند. از سوی دیگر شریعت گرایان افراطی مانند تکفیری ها چنان عملکرد ناگواری از خود نشان داده اند که به هیچ وجه قابل دفاع نیستند و بسیاری از فرهیختگان جهان اسلام، جریان های اسلام گرای مایل به سکولار را بر این جریانات ترجیح می دهند.

رئیس اندیشکده جامعه المصطفی در پایان با اشاره به برخی آسیب های موجود؛ به راهکارهای پیشنهادی در ارتباط با جریان های فعال جهان اسلام اشاره نمودند و به تشریح اسلام تمدنی و مولفه های آن و اسلام سیاسی و مولفه های آن پرداخت.