نمایندگی جامعةالمصطفی در هند برگزار کرد؛

وبينار معیار انسانیت از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

وبينار معیار انسانیت از دیدگاه امام علی(علیه السلام) با حضور دانشمندان از حوزه و دانشگاه و تعدادی از دانشجويان به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در هند برگزار شد.

اولين سخنران اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين شاکری، نماینده المصطفی در هند بود که در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تبريک به شرکت کنندگان و ميهمانان به مناسبت عيد رجب ولادت امام علی(علیه السلام)‌ و دهه فجر، در باره شناخت امام علی(علیه السلام) اظهار داشت: هيچکس نمی تواند علی را بشناسد و در اين مورد به حديث پيامبر اشاره نموده که پيامبرفرمودند: بجز علی مرا کسی نشناخت و جز من کسی علی را نشناخت. علی يک انسانی بود که به فکر قشر مستضعف و تهيدست و يتيمان بوده و از اين که به آنها کما حقه نمی‌رسيد اشک از چشمانش جاری می شد و در عين حال با افراد مستکبر و سرکش و فاسد و ظالم سختگير بودند و آنها را در جای خود می نشاندند.

وی در ادامه درباره ارزش انسان و انسانيت، به اين حديث منسوب به امير المؤمنين(علیه السلام) اشاره کرد و گفت:‌ (اتزعم انک جرم صغير و فيک انطوی العلم الاکبر(انسان خودش را کوچک نشمرد بلکه بايد فکر کند همه عالم در جان او يکجا جمع شده است البته در ادامه فرمودند اين اسان فقر محض است (انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی) و هر چه به خدای غنی نزديکتر بشود ارزش او بالاتر می رود و از عالم ناسوت به عالم ملکوت می رسد. با الگو گيری از علی(علیه السلام) انسان می تواند به قاب قوسين او ادنی برسد و کسی که به اين مقام برسد انسان کامل بوده است.

نماینده المصطفی در ادامه به تفسير آيه “قاب قوسين او ادنی” از قول عبد القدوس گنگوی پرداخت و خاطرنشان کرد: برخلاف تصور گنگوی پيامبر هدفش اين نبود که خودش به مقام قرب الهی برسد؛ بلکه پيامبر آمد تا مردم را به اين مقام برساند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شاکری به بیان پنج ويژگی از امیرالمومنین(علیه السلام) در بیان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرداخت و اظهار داشت:‌ بنا به فرموده پیامبر، امام علی(علیه السلام) امر خدا را بيشتر از همه عملی نمودند؛بيش از همه به عهد خدا پايبند بودند؛ عدالت را از همه بيشتر در جامعه رعايت کردند؛ از همه مهربان تر به مردم بودند و قضاوت علی از همه بيشتر و دقيقتر بوده است.

گفتنی است این وبینار با سخنرانی پروفسور لطيف حسين کاظمی از دانشگاه عليگر و حجت الاسلام علی طفر زيدی ادامه یافت.