دیدار رئیس و جمعی از اساتید دانشگاه بدخشان افغانستان با نماینده ولی فقیه در لرستان

رئیس و جمعی از اساتید دانشگاه بدخشان افغانستان شرکت کننده در دوره مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهر خرم آباد از دانشگاه دولتی خرم آباد نیز بازدید کردند.

آیت الله شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان ضمن خیر مقدم بیان داشت: همه متعلق به امت اسلامی هستیم و سرنوشت یکسانی داریم. اگر تعدادی از امت اسلامی سختی ها و تنگناهایی داشته باشد مربوط به همه امت است. مخصوصاً ایران و افغانستان که روزی یک جغرافیا داشتند و الان زبان، فرهنگ، آداب و رسوم مشترکی دارند که هم جسم ها و هم جان ها را به هم نزدیک می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه کشور افغانستان ظرفیت های خوبی برای پیشرفت، توسعه و ارتقاء فرهنگ و دینی دارد، گفت: اولین خصوصیت ملت افغانستان جمعیت جوان بوده که ثروت عظیمی است و هر تغییر، تحول و جهشی بخواهد صورت بگیرد بایستی از طریق نیروی انسانی انجام بگیرد. وی خاطرنشان کرد: افرادی که در داخل و خارج از کشور خوب تحصیل، تعلیم و تربیت و تهذیب کنند و به کشور خود بازگردند به طور طبیعی باعث رشد کشورشان می شوند.

آیت الله شاهرخی تنوع گوناگون فرهنگی، زبانی، قومی، نژادی و جغرافیایی، آب و هوایی، مهمان نوازی، مقاومت و مبارز بودن،زندگی ساده و ساده زیستی مردم افغانستان را از خصوصیات مردم افغانستان ذکر کرد.

امام جمعه شهر خرم آباد ظرفیتهای مادی و معنوی را در کنار شخصیتهای علمی، دینی، فرهنگی و مذهبی از جمله فرصت ها عنوان کرد و افزود: از درون کشور افغانستان باید به رشد علمی توجه شود. در برنامه های علمی و فرهنگی که مد نظر دارید با توجه به کیفیت و کمیت برنامه ریزی کنید و زمینه هایی را فراهم کنید تا افرادی که خارج از افغانستان تحصیل می کنند برگردند و اندوخته های خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی هم چنین بر تشکیل گروه اندیشه ورزی برای مطالعه سیر انقلاب اسلامی ایران در زمینه های علمی، فرهنگی و سیاسی تأکید نمود تا چگونگی حرکت ملت افغانستان ترسیم شود. آیت الله شاهرخی خاطرنشان کرد: هیئت های اندیشه ورز با حوزه های علمیه نیز مرتبط باشند تا با کیفیت بیشتر آرمانها و ارزشهای اسلامی و دینی حفظ شود و خون شهدا و جانبازان و زحمات خانواده های آنها پایمال نشود.

وی از جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی به پاس فعالیت های ارزنده در عرصه بین الملل تقدیر و تشکر نمود.

در بخش دیگر این دیدار جناب آقای دکتر قاضی زاده رئیس دانشگاه بدخشان افغانستان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار از فعالیت های ارزنده جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی تشکر نمود.

وی با تأکید بر استفاده هر چه بیشتر فرصت ایجاد شده و ظرفیت های دانشگاه لرستان، برای ایجاد ساختار جدید علمی ابراز امیدواری نمود. این دیدار با هماهنگی و برنامه ریزی معاونت بین الملل سازمان مرکزی المصطفی انجام شد.

بازدید از دانشگاه دولتی خرم آباد لرستان

طی این بازدید اساتید و رئیس دانشگاه بدخشان کشور افغانستان دیداری با مسئولین و رئیس دانشگاه لرستان داشتند.

دکتر قاضی زاده رئیس دانشگاه بدخشان افغانستان در خصوص اهمیت ارتقای دانشجویان مباحثی را بیان نمودند و فرصت تحصیل در مقاطع بالاتر را به دانشجویان افغانستانی در حال تحصیل در دانشگاه لرستان را فراهم نمایند.

وی ابراز امیدواری نمود با امضای تفاهم نامه بین دانشگاه لرستان و دانشگاه بدخشان امکان هم افزایی و همکاری های بیشتر فراهم گردد.

رئیس دانشگاه بدخشان افغانستان از معاونت بین الملل جامعة المصطفی، مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی تقدیر و تشکر نمود.

در این دیدار جناب آقای دکتر نظری رئیس دانشگاه دولتی لرستان ضمن خیر مقدم به معرفی اجمالی دانشگاه لرستان پرداخت و افزود: ۸ دانشکده کشاورزی، منابع طبیعی، شیمی، فنی و مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت، دامپزشکی در دانشگاه لرستان مشغول فعالیت هستند و بیش از ۳۶۰ عضو هیئت علمی هستند و دارای یک بیمارستان دامپزشکی و یک آزمایشگاه مرکزی دارای رتبه دوم کشوری است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حاتمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه های استان لرستان نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم، از ویژگی های اخلاقی و رفتاری دانشجویان کشور افغانستان ابراز خرسندی نمود.

در پایان تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی به امضای طرفین دانشگاه لرستان و دانشگاه بدخشان افغانستان رسید.

این دیدار با هماهنگی و برنامه ریزی معاونت بین الملل سازمان مرکزی المصطفی انجام شده بود.