حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی تاکید کرد:

پرچمداری از ارزش‌هایی همچون اخلاق، معنویت و عدالت در جهان، بخشی از رسالت مهم دانش‌آموختگان المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در مراسم دانش آموختگی طلاب جامعةالمصطفی که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع‌آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، پرچمداری از ارزش‌هایی همچون اخلاق، معنویت و عدالت در جهان را بخشی از رسالت مهم دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی دانست.

رئیس جامعةالمصطفی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد و موالید ماه مبارک شعبان و تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، اظهار داشت: این افتخاری برای جامعةالمصطفی است که دانش‌آموختگان این مرکز علمی امروز یک حرکت جدید را در مسیر علم و دانش آغاز می‌نمایند.

جامعةالمصطفی؛ یک نام شناخته شده در میان مجامع علمی جهان

وی جامعةالمصطفی را یک نام شناخته شده در میان مجامع علمی جهان خواند و گفت: المصطفی امروز عضویت اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی را در اختیار دارد و مفتخر است که میزبان ده‌ها هزار نفر از بیش از صد ملیت جهان در شعب داخل و خارج از کشور خود است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، تحصیل جمع بزرگی از ملیت های مختلف دنیا که با همدلی و آرمانی مشترک در کنار هم به تلاش علمی مشغول هستند را دستاوردی بزرگ برای المصطفی برشمرد و یادآور شد: امروز بیش از صد رشته و گرایش در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری و سطوح مختلف حوزوی در این مجموعه علمی ارائه می‌شود که بر اساس طرح تحول آموزشی، به بیش از چهارصد رشته، گرایش و مقطع افزایش خواهد یافت.

ورود به عرصه علوم انسانی از مختصات حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی است

وی افزود: این نهاد در بیش از چهار دهه فعالیت خود، دانش‌آموختگانی بصیر، عالم، آشنا به زمان و متخصص در رشته‌های مختلف را پرورش داده است که آماده ارائه خدمات به ملت‌های خود و مردم عالم هستند. شما عزیزان، نمونه‌ای از این چند دهه تلاش علمی هستید که آثار و ثمرات شیرین آن به عالم خواهد رسید.

رئیس المصطفی با اشاره به ارائه رشته‌های تحصیلی جامعةالمصطفی در سه محور اصلی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان فرهنگ شناسی، ابراز داشت:‌ در کنار رشته‌های تخصصی در ساحت‌های مختلف علوم اسلامی، ورود به عرصه علوم انسانی با نگاه اسلامی یکی از مختصات حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی به شمار می آید.

به برکت انقلاب دانش انسانی با رویکرد معنوی و الهی در حال ساخت است

وی با اشاره به نقش اساسی حضرت آیت الله مصباح یزدی در این عرصه، ابراز داشت: علوم انسانی در حقیقت علم اداره جامعه است و جهت‌گیری آن مبتنی بر نوع نگاه به انسان، جهان و ارزش‌هاست و جامعةالمصطفی نیز از دو دهه قبل به این حوزه ورود پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، پرداختن به علوم انسانی با رویکرد دینی و معنوی را یک کار بزرگ تمدنی برشمرد و اذعان داشت: به برکت راه تازه‌ای که در برابر حوزه‌های علمیه و مراکز علمی ما گشوده شده است، نسخه جدیدی از دانش انسانی با رویکرد معنوی و الهی در حال ساخت است که البته ما در آغاز این مسیر قرار داریم و تحقق آن نیازمند ده‌ها سال تلاش علمی مستمر است.

رویکرد‌های اساسی جامعةالمصطفی محصول گفتمان انقلاب اسلامی است

وی پرداختن به رشته‌های آموزش زبان و فرهنگ شناسی در جامعةالمصطفی را در نوع خود ارزشمند و بدیع برشمرد و یادآور شد: البته ما در بسیاری از این عرصه‌ها، در آغاز مسیر قرار داریم و باید برای ورود جدی‌تر، گام‌های بلندتری برداشته شود. این مجموعه با عمر نه چندان طولانی برای یک مرکز علمی، طبیعتا در برخی عرصه‌ها، نیازمند تلاش بیشتری برای رسیدن به جایگاه مطلوب است؛ اما با همت و تلاش‌های صورت گرفته، امروز المصطفی به عنوان یک مرکز علمی شناخته شده، الهام بخش و صاحب سبک در عالم می‌درخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی رویکرد‌های اساسی جامعةالمصطفی را محصول گفتمان انقلاب اسلامی و برگرفته از راهبردهای اصلی ایران اسلامی برشمرد و ابراز داشت: رویکرد تقریب و وحدت ملت‌های مسلمان از مهم‌ترین رویکردهای جامعةالمصطفی است. در حالی که ما شاهد مراکزی علمی در جهان اسلام هستیم که اساس آن‌ها بر تکفیر و دور کردن پیروان مذاهب اسلامی از یکدیگر بنا شده است، دانش‌آموختگان المصطفی، بدون هرگونه نگاه افراطی، نسبت به سرنوشت امت اسلامی دغدغه‌مند بوده و در همه جا پرچمدار تقریب و انسجام امت اسلام هستند.

فقه ما از ظرفیت و پویایی تاریخی در عرصه عقلانیت بهره مند است

وی تحقق تمدن نوین اسلامی را جز با مشارکت همه اعضای بزرگ این خانواده ناممکن دانست و اظهار داشت: کسی که نمی‌تواند با برادر هم دین خود زندگی مسالمت آمیز داشته باشد چگونه خواهد توانست یک تمدن فراگیر را رقم زند؟ رویکرد تقریب پیش نیاز تحقق تمدن اسلامی و از راهبردهای اساسی جامعةالمصطفی است.

رئیس جامعةالمصطفی رویکرد دوم این مرکز را «اهتمام به عقلانیت در برابر تحجر» و «توجه به اقتضائات زمان» برشمرد و خاطرنشان کرد: قشری‌گری و اکتفا به سنت‌های پیشین و بی‌توجهی به اقتضائات زمان راه را برای پاسخ به نیاز‌های انسان امروز مسدود می‌نماید. خوشبختانه فقه ما از ظرفیت و پویایی تاریخی در عرصه عقلانیت بهره مند است.

ابعاد تربیتی، اخلاقی و معنوی در فعالیت‌های علمی المصطفی لحاظ شده است

وی ادامه داد: در حالی که امروزه در بسیاری از مراکز علمی با نگاه دینی، دانش عقلی و فلسفه‌ی مبتنی بر زبان عقل به حاشیه رفته است، جامعةالمصطفی به این آموزه‌ها در طراحی‌های علمی و رشته‌های آموزشی خود توجه ویژه داشته و این مهم از شاخص‌های منظومه فکری و علمی المصطفی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر اینکه جامعةالمصطفی تنها خود را موظف به تامین محتوای علمی برای دانش‌پژوهان خود نمی‌داند، تصریح کرد: ما یک رسالت اخلاقی و معنوی را برعهده داریم و از ابتدا توجه به ابعاد تربیتی، اخلاقی و معنوی در فعالیت‌های علمی این مجموعه لحاظ شده است.

تمدن مادی صدمات جدی را به ابعاد معنوی زندگی بشر وارد نمود

وی بشر امروز را بیش از هر زمان، نیازمند تقویت ابعاد اخلاقی، تربیتی و معنوی دانست و گفت: در سده‌های اخیر، تمدن مادی صدمات جدی را به ابعاد معنوی زندگی بشر وارد نمود. نگاه تمدن جدید به انسان و جهان، ارزش‌هایی چون اخلاق، عدالت و معنویت را تحت الشعاع قرار داده که یکی از نمودهای دردآور آن، پدیده ظالمانه استعمار، در قالب قدیم و جدید آن است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در حالی که هنوز از دوران استعمار کهن فاصله چندانی نگرفته‌ایم، قدرت‌های استعمارگر با تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای در پی مسلط کردن ارزش های مادی و غیراخلاقی خود، بجای ارزش‌های فراگیر جهانی است.

تمدن جدید دامنه‌ی ظلم به زنان را از خانه به جامعه گسترش داد

وی با اشاره به ادعای مضحک تمدن جدید در پرچمداری دفاع از حقوق زن، یادآور شد: به اذعان اندیشمندان، مسیری که تمدن مادی طی کرده، نه تنها کمکی به حقوق زنان نکرده بلکه ستم‌های جدیدی را به جامعه بانوان اضافه نموده و دامنه‌ی ظلم به زنان را از خانه به جامعه گسترش داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، نگاه ابزاری و تجاری به زن را موجب فروپاشی خانواده‌ها در جوامع غربی دانست و تصریح کرد: تحقق تمدن معنوی جدید، خواسته درونی بشر معاصر و آرمان اصلی انقلاب اسلامی است.

دانش‌آموختگی برای المصطفائیان آغاز دوران ارائه خدمت به بشریت است

رئیس المصطفی در پایان دانش‌آموختگی برای المصطفائیان را آغاز دوران ارائه خدمت به بشریت خواند و یادآور شد: پرچمداری از ارزش‌هایی همچون اخلاق، معنویت و عدالت در جهان، بخشی از رسالت مهم شما عزیزان است که از امروز باید به عنوان رسالت اصلی خود بدان اهتمام داشته باشید.