سومین گردهمایی مشاوران تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه

به مناسبت هفته تربیت جامعةالمصطفی العالمیه، سومین گردهمایی مشاوران تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه صبح امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور، جانشین ریاست المصطفی ضمن گرامیداشت هفته تربیت و تقدیر از تلاش ها و خدمات مشاوران تربیتی المصطفی، برگزاری گردهمایی مشاوران تربیتی را در جهت هم افزایی بیشتر میان مراکز مختلف المصطفی موثر دانست.

وی با اشاره به پیوند فرهنگ، دین، معنویت و زیّ طلبگی در بحث مشاوره جامعةالمصطفی ابراز داشت: هم به لحاظ فرهنگ طلاب و نیز مفاهیم دینی و معنویت و به صورت خاص زیّ طلبگی، باید سند محتوایی تدوین گردد تا مشاوران بر اساس آن کار خود را پیش برند.

جانشین ریاست المصطفی با تاکید بر لزوم تربیت کادر مشاوره از میان طلاب و فراگیران جامعة المصطفی، ابراز داشت: لازم است طی طرحی چند ساله با تربیت مشاوران از میان طلاب المصطفی، بتوانیم دامنه مشاوره در جامعةالمصطفی را به صورت محسوسی گسترش دهیم.

گفتنی است در ابتدای گردهمایی مشاوران تربیتی المصطفی، آقای دکتر جان بزرگی، استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به تشریح آخرین یافته های روان شناسی به ویژه در حوزه مشاوره و روان درمانی پرداخت و تاکید کرد: روان درمانگری یا مشاوره بکاربسته ترین حوزه روانشناسی است و از جذاب ترین و پرمخاطب رشته های روانپزشکی در جهان به شمار می آید. البته امروزه در حیطه اجتماعی، حوزه اورژانس اجتماعی نیز بسیار پرکاربرد است.

وی در ادامه به بیان تاریخچه ای از تحقیقات در حوزه مشاوره پرداخت و گفت: از سال ۱۹۵۰ تحقیقات درباره تاثیر روان درمانگری و مشاوره آغاز شد که نتایج برخی از این تحقیقات، به آثار منفی مشاوره اشاره داشت. این موضوع سبب شد تحقیقات در زمینه مشاور افزایش یابد و با تحلیل سخنان مشاوران به مراجعه کنندگان به این سوال پرداخته شد که روان درمانگری چگونه به روند تغییر کمک می نماید؟

آقای جان بزرگی با اشاره به اینکه مشاوره از آن زمان تا کنون پنج نسل تحقیقاتی را پشت سر گذاشته است، ابراز داشت: در مرحله نخست پژوهش ها به دنبال این بود که آیا روان درمانگری موثر است یا خیر؟ در مرحله بعدی این سوال مطرح شد که فرآیند درمان در مشاوره چگونه رخ می دهد؟ در واقع محققان در نسل دوم به دنبال مولفه های درمان و میزان اثربخشی هرکدام بودند. این تحقیقات موجب تنوع روش های درمان های کوتاه مدت و اثرگذار گردید.

وی ادامه داد: در نسل سوم، پژوهش ها به سمت گسترش بیشتر روش های مشاوره به منظور کاهش زمان درمان و هزینه ها و افزایش اثرگذاری و دامنه نفوذ در میان اقشار مختلف پیش رفت. در ادامه پژوهش ها معطوف به مکانیزم های درمان شد که نسل چهارم تحقیقات بود.

سخنران نشست با بیان اینکه هم اکنون با نوعی ارتجاع در تحقیقات روان درمانگری مواجه هستیم، تصریح کرد: در عصر حاضر چند گرایش اساسی در مشاوره و روان شناسی پیش آمده است؛ اولا شیوه های مشاوره به سمت روش های یکپارچه پیش رفته است و خط دیگر، حرکت به سمت روش های سیستمی است که به تحولات بزرگی در این عرصه همچون درمان های فراتشخیصی انجامیده است و حتی می تواند در حل مشکلاتی از جمله اختلال شخصیت که سابقا غیرقابل درمان بود، موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد مشاوری می تواند در کار خود موفق باشد که بتواند با ذات انسان ارتباط برقرار نماید. این موضوع سبب شد روش های شرقی به سرعت جای خود را در روانشناسی غربی باز نماید و امروزه این مسئله به شدت مورد توجه دانش روان شناسی قرار داد.

دکتر جان بزرگی ذات انسان را هسته معنوی او خواند و تاکید کرد: این مسئله به لحاظ عقلی نیز قابل اثبات است. اما تعریف روانشناسی غربی از انسان به شدت محدود است؛ بنابراین همه روش ها متوجه زمین طبیعت انسان است در حالی که درد اصلی انسان در بخش معنوی است و این نشان می دهد اگر روانشناسی غربی زمین بازی خود را تغییر ندهد، به بن بست خواهد رسید. معنویت عنصری است که ما در میراث خود از آن بهره مند هستیم و اگر در روان درمانی و مشاوره به دنبال آن حرکت کنیم به نتایج بسیار بهتری دست خواهیم یافت.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین کریمی قدوسی، معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی ضمن تبریک فرارسیدن هفته تربیت در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: در سال جاری برنامه های هفته تربیت به نحوی توسعه داده شد که همه بخش های معاونت فرهنگی تربیتی را شامل گردد.

وی پرورش تربیتی طلاب را یکی از هدف اصلی جامعةالمصطفی برشمرد و تاکید کرد: المصطفی به عنوان یک مرکز علمی و آموزشی با هویت حوزوی، ابعاد اخلاقی و تربیتی را در برناه های خود مورد توجه قرار می دهد و در تمام سیر آموزشی طلاب، مسائل تربیتی مورد اهتمام است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی قدوسی، جامعةالمصطفی را از مراکز پیشگام حوزی در بحث مشاوره دانست وتصریح کرد:مشاوره از مباحث مورد نیاز مجموعه است و در بخش های مختلف از طلاب تا خانواده ها و فرزندان باید مورد توجه باشد.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم پیام تصویری دکتر حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی به این گردهمایی پخش گردید که وی در پیام خود استفاده از ظرفیت بین المللی جامعةالمصطفی را در جهت انتقال جهانی تجربیات و دستاوردهای کشور در حوزه مشاوره و روان درمانی خواستار شد.

سپس، ضمن ارائه گزارشی از مرکز مشاوره بلاغ، شماری از مشاوران تربیتی المصطفی به طرح پیشنهادات و نظرات خود در این جلسه پرداختند.

در بخش پایانی سومین گردهمایی مشاوران تربیتی از چهارده نفر از مشاوران برگزیده سال ۱۴۰۱ جامعةالمصطفی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.