جانشین ریاست المصطفی در جلسه درس اخلاق:

هر کجا مردم پای کار آمدند، به پیروزی دست یافتیم

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در جلسه هفتگی درس اخلاق که در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد، حسادت را یکی از مهم ترین موانع خیرخواهی برشمرد.

وی یکی از موانع بسیار مهم برای خیرخواهی از دیگران را رذیله حسد خواند و ابراز داشت: اصل اخلاقی در تعامل با دیگران خیرخواهی است. برای اینکه انسان روابط خود را با دیگران روان نماید و زندگی اش مقرون با رضایت خداوند باشد، به هیچ فضیلتی بیش از خیرخواهی نیاز نیست. اگر این روحیه در انسان احیا شود همه فضائل در زندگی شکل می گیرد.

جانشین ریاست المصطفی تحقق خیرخواهی را نیازمند به تمرین دانست و ادامه داد: حسد از خلقیات اکتسابی به شمار نمی آید؛ بلکه در وجود انسان قرار دارد و باید جلوی اعمال آن را گرفت.

وی ادامه داد: برخی از صفات در طینت انسان قرار دارد که رعایت اخلاق در اعمال ننمودن آن صفات است و آنچه به انسان کمال می بخشد، کنترل آنهاست. حسد به معنی طمع بر فضیلت های دیگران همراه با عدم تحمل وجود آن فضائل در غیر خود است. ناقض این صفت، خیرخواهی است که طمع و خودخواهی را در انسان از بین می برد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور با بیان روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ابراز داشت: بنا بر کلام نورانی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) سه چیز است که هیچ انسانی از آن نجات نمی یابد. یکی گمانه زنی و ظن به دیگران و صفت بعدی فال بد زدن و منفی نگری است. سومین صفتی که هیچ انسانی از آن خالی نیست حسد نام دارد.

وی راه درمان صفت حسد در انسان را کنترل و عدم طغیان دانست و گفت: خداوند متعال می فرماید از شر حسود زمانی که حسادت می کند، به خدا پناه ببرید. قرآن کریم مبنای دشمنی دشمنان را نیز حسد برمی شمرد؛ از جمله اینکه برخی از اهل کتاب آرزو دارند دین تان را از شما بگیرند و دلیل اصلی آن حسدی است که در آنها ریشه دارد.

جانشین ریاست المصطفی ادامه داد: دشمنان اسلام نمی توانند ببینند مسلمانان نسبت به آینده خود خوشبین هستند و یا به آنها وعده داده شده در صورتی که تقوا را رعایت نمایند از لحاظ مادی نیز تامین خواهند شد. بخشی از مشکلات اقتصادی به عدم تقوای ما در این حوزه باز می گردد. اگر مردم به دنبال سواستفاده نباشند و نسبت به اکل مال باطل توجه داشته باشد مشکلات اقتصادی ما حل می شود. احتکار، ایجاد بازار سیاه و دلالی که به اقتصاد جامعه ضربه می زند، از مصادیق اکل مال باطل است.

وی اخلاق مداری در جامعه را مانع از گسترش انواع مفاسد اقتصادی خواند و خاطرنشان کرد: اگر به دین عمل نماییم مشکلات اقتصادی ما حل می شود. تجربه ما در انقلاب اسلامی این است که هر کجا مردم پای کار آمدند به پیروزی دست یافتیم. چه در عرصه سیاست و چه در عرصه دفاع ما هر توفیقی بدست آوردیم از جانب مردم بوده است. در حوزه اقتصاد هنوز مردم ورود پیدا نکرده اند. اگر مردم به میدان بیایند قطعا مشکلات حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور اسلام را تامین کننده دنیا و آخرت مسلمانان دانست و ابراز داشت: دشمن به دین ما حسد می کند چراکه دین می تواند صفت خیرخواهی را در وجود ما بیدار نماید. حسد امری است که در هر جامعه بزرگ یا کوچکی آسیب ایجاد می نماید. در روایت فراوان داریم که حسد پیامدهایی همچون کینه، دروغ، ظلم، تهمت و… به دنبال دارد.

وی با اشاره به تعبیر روایات از حسد به عنوان آتشی که زندگی انسان را می سوزاند، اظهار داشت: خیرخواهی وجود انسان را مبسوط و گسترده می نماید. در روایات توصیه شده است به دنبال شهرت نباشیم بلکه به دنبال انجام وظیفه باشید. این نکته بسیار راهگشایی است که باعث می شود انسان از اینکه جایگاهی در اختیار فردی قرار گرفت حسد نورزد و نسبت به او خیرخواه باشد.

جانشین ریاست المصطفی در پایان با اشاره به حدیثی، عدم تحریک حسادت در دیگران را ضروری خواند و گفت: بر اساس روایات و آموزه های اخلاقی هیچ گاه نباید داشته ها و امکانات خود را به رخ دیگران کشید زیرا باعث تحریک حسد در آنها می شود.