رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در جمع المصطفائیان خراسان:

جامعةالمصطفی زمینه‌ساز عصر ظهور است

حجت الاسلام والمسلمین صالح در جمع المصطفائیان خراسان، جامعةالمصطفی را زمینه‌ساز عصر ظهور خواند.

حجت‌الاسلام والسلمین صالح در مراسم گرامیداشت هفته تربیت گفت: جامعةالمصطفی زمینه‌ساز عصر ظهور است و اگر در جامعةالمصطفی به این درک از حقیقت برسیم که حقیقتا ما آماده کننده جهان برای عصر ظهور هستیم در این صورت می‌توانیم در راستای انجام رسالت خود عملکرد بهتری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به اهمیت و ارزش مناجات شعبانیه که به نوعی یک گنج است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که این مناجات دارد، امام خمینی(قدس سره) نیز در بسیاری از سخنرانی‌های خود عنایت ویژه‌ای نسبت به این مناجات داشتند و فرموده‌اند که تمام ائمه اطهار(علیهم السلام) این مناجات را می‌خواندند. در یکی فرازهای این مناجات که همواره امام راحل نیز به آن تاکید داشتند، می‌خوانیم: «اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلَیکَ»؛ خدایا تو کمال انقطاع به سوی خودت را به من عطا کن.

وی عنوان کرد: چند نکته در این فراز نهفته است. «هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ» یعنی اگر انقطاعی حاصل می‌شود باید توفیق این انقطاع را خداوند به ما عنایت کند، اینکه انسان در زندگی خود احساس کند که اهل معنویت است، به گونه‌ای که همین ذکر و توبه‌ای که پیش از این به آن اشاره کردم خداوند باید اراده کند و حتی خودش باید توجه به سوی خودش را اراده کند تا قلب انسان آمادگی لازم را برای نور داشته باشد و بدین منظور است که راهی برای کمال انسان وجود ندارد جز انقطاع.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: در واقع در تمام ابعاد تربیتی آن کسی که حاکم به قلب‌ها و مقلب‌القلوب است و قلب‌ها را تغییر می‌دهد خداست که این هم یک بینش توحیدی است که کسی برای خود نقشی قائل نشود.

وی اظهار داشت: در روایتی آمده است که روزی به امام حسين(علیه السلام) گفته شد: اى فرزند رسول خدا چگونه صبح كردى؟ فرمود: صبح كردم در حالى كه من پروردگارى دارم كه بالاى سرم است و آتش (جهنم) پيش رويم و مرگ در جست‌وجوى من است و حساب مرا احاطه كرده و من در گرو عمل خودم هستم، آنچه را دوست دارم نمى‌يابم و آنچه را دوست ندارم از خودم دور نمى‌كنم، كارها دست ديگرى (يعنى خدا) است چنانچه بخواهد عذابم مى‌كند و اگر مايل باشد مى‌بخشد. پس چه كسى از من نيازمندتر است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح افزود: در حقیقت این روایت، اوج عرفان اهل بیت(علیهم السلام) را می‌رساند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: ما یک انقطاع و یک قطع داریم، انقطاعی که در آن نوعی اراده و حرکت انسان وجود دارد؛ انقطاع از مال که با انفاق حاصل می‌شود، انقطاع از خلق مانند زن و فرزند، انقطاع از هوای نفس و… است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح عنوان کرد: اما نکته بعدی که وجود دارد، کمال انقطاع است و انقطاعی کامل است که انقطاع الیک باشد، اما انقطاع موردی، انقطاع با اهداف نفسانی و انقطاع نیمه کاره، آسیب‌های انقطاع بشمار می‌روند.

وی ادامه داد: در ادامه این فراز می‌خوانیم که:«وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها اِلَیکَ حَتَّى‌ تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّور»؛ دل‌ها و چشم قلب ما را روشن کن تا من به تو نظر کنم. اما سوال این است که نظرهای ما کجاست و به دنبال چه چیزی است؟

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تاکید کرد: اما سومین بحثی که اهمیت دارد این است که در ادامه این فراز آمده است که: «حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ إِلَهِي»، بدین منظور که حال که چشم قلب بیدار شد، حجاب‌های نورانی را پاره کن. این همان بحث مهمی است که امام خمینی(قدس سره) در چهل حدیث و چند کتاب دیگر اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: در واقع حجاب یعنی پوشش و آنچه که مانع دیدن، تمایل و حرکت در مسیر خدا می‌شود. در بحث حجاب دو حوزه حجاب نور و حجاب ظلمانی وجود دارد، حجاب ظلمانی حجابی است که از جنس ظلمت است؛ مانند کفر، نفاق تکبر و خودپسندی که مانع از دیدن خدا می‌شود، اما حجاب نور یعنی انسان گاهی در مفاهیم نورانی در همان مرحله معنویت، قانع می‌شود مانند حجاب التزام تقید به دین.

رسیدن به اوج عالی به واسطه مناجات شعبانیه

وی اضافه کرد: عرفا بیان کرده‌اند گاهی ما به اندازه‌ای به نماز و روزه اهمیت می‌دهیم اما وقت کافی برای شناخت علم و معرفت نداریم و هیچ مطالعه‌ای در این راستا نمی‌کنیم. در واقع دین دارای ابعادی است و این حجابی که از جنس نور است یعنی تهذیب و خودسازی، اما با توجه به اینکه انسان به اندازه‌ای در یک مرحله توقف کرده و به ابعاد دیگر تهذیب نپرداخته است، موجب می‌شود که حتی امام زمان خود را هم نشناسد. لذا خوارجی که قرآن می‌خواندند و در کربلا هم آمدند اینگونه بوده‌اند که به نماز التزام داشتند، اما نماز آن‌ها روح لازم را نداشته است و ولایت را نشناخته بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: حتی خداوند وقتی می‌خواهد صراط‌‌الذین را بیان کند به نوعی صراط ولایت را تعبیر می‎کند، چون ولایت الهی بالاست و ما متوجه چنین این ولایتی نمی‌شویم و نمی‌توانیم آن را درک کنیم، اما چرا خداوند صراط‌المستقیم را به «صراط الذین انعمت علیهم» تعبیر کرده است، آیا خدا نمی‌توانست صراط المستقیم را بگوید یعنی راه من؟ که البته در چندین آیه قرآن کریم این آیه تفسیر شده است.

وی ادامه داد: اما به این دلیل این آیه را آورده است که در روی زمین آن ولایت الهی باید در یک مسیری جریان پیدا کند که ما آن را کاملا مشاهده و مصداق آن را دنبال کنیم وگرنه ولایت الهی و کسی که باید این ولایت را درک کند، امثال ما نیست بلکه نبی مکرم اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) هستند که به این درک می‌رسند و محل جریان ولایت الهی بر روی زمین می‌شوند و همان ولایت الهی اگر در مسیر خود که اهل بیت(علیهم السلام) هستند، قرار نداشته باشد به ولایت طاغوت تبدیل می‌شود.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: منظور از حجاب نور این است که اینکه ما در محضر امام رضا(علیه السلام) هستیم خود یک نور است، اما همین نور خود یک حجاب است، زیرا ممکن است ما که در جوار ایشان هستیم بگوییم وقتی برای زیارت نداریم و شاید گاهی نیز برخی از افراد چندماه هم به زیارت نیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: حجاب نور به معنای باقی ماندن در یک مرحله‌ای از معنویت و نورانیت و صعود نکردن به مراحل بالاتر و اجزای ایمان است.

وی بیان کرد: از این‌رو باید گفت که این دعا ما را به اوج عالی‌تری از ایمان می‌رساند که یک مرحله فاخر و عمیق خودسازی و عرفان اهل بیت(علیهم السلام) است. همچنین در ادامه این فراز نیز می‌خوانیم که در نهایت به عظمتی می‌رسیم که آن مرکز الهی است.

المصطفی کانون تحقق آرمان‌های رسالت انبیاء و اهل بیت(علیهم السلام) است

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به حضور طلاب جامعةالمصطفی در این مجموعه و تاثیری که در سراسر جهان می‌توانند داشته باشند، گفت: نسلی بزرگ از جهان به این مجموعه آمده‌اند، مجموعه‌ای که کانون تحقق آرمان‌های رسالت انبیاء و اهل بیت(علیهم السلام) است، به گونه‌ای که هیچ مجموعه‌ای به گستردگی و به جامعیت این مجموعه در طول تاریخ نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: این در حالی است که تعالیم اهل بیت(علیهم السلام) را در سطح جهان گسترش می‌دهد به ویژه در آستانه میلاد منجی بشریت ما ادعا داریم که جامعةالمصطفی زمینه‌ساز عصر ظهور است.

وی عنوان کرد: اینکه جامعةالمصطفی را به اینکه ما آماده کننده جهان برای عصر ظهور هستیم گره بزنیم در این صورت می‌توانیم در راستای انجام رسالت خود عملکرد بهتری داشته باشیم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار کرد: این سوال وجود دارد که چرا در عصر غیبت از ولایت فقیه تبعیت می‌کنیم؟ در پاسخ باید گفت که در این عصر یک ولی با تقوا و مدبر جانشین امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است که به اعتبار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از جانشین ایشان تبعیت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام صالح بیان کرد: از این‌رو ما نیاز به لشکری داریم که شبانه‌روز برای عصر ظهور در حال فعالیت باشند و جهان را برای چنین روزی آماده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح گفت: در واقع طلاب سرمایه‌های بسیار ارزشمندی برای ما هستند و دشمن هم به درک این موضوع رسیده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب نیز ما جمعی از پروانه‌های عاشق هستیم که از سراسر جهان برای کسب علوم اهل بیت(علیهم السلام) در این مجموعه گرد آمده‌ایم به ویژه ما مشهدی‌ها ویژگی دیگری داریم و آن هم حضور در محضر امام معصوم است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این سربازان آمده‌اند تا دین را بشناسند و برای معرفی دین آماده شوند و هر فردی در هر جایی از این مجموعه که در حال فعالیت است، بداند که در مسیر آماده کردن این سربازان برای دین، قطعا در این مسیر قرار دارد که حقیقتا این نگاه در بزرگ‌منشی افراد این مجموعه تاثیر بسزایی دارد.