مراسم جشن نیمه شعبان در واحد خواهران نمایندگی تانزانیا

مراسم جشن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا له الفداء) در واحد خواهران نمایندگی جامعةالمصطفی در تانزانیا برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور اساتید و طلاب برگزار شد برنامه های متنوعی برای این برنامه طراحی و اجرا شد تا طلاب با موضوع منجی و نقش آن در آخر الزمان آشنا شوند.

در این برنامه سرکار خانم سیه چهره، مدیر مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) خاطرنشان کرد: سخن درباره شخصیت نازنین حضرت ولی عصر علیه السلام و همین طور در مورد مسائلی از قبیل غیبت حضرت، انتظار، فواید آن و وظایف شیعه در زمان غیبت زیاد است. بنده در این میان می خواهم در مورد آثار محبت امام زمان «علیه السلام» صحبت کنم. یکی از انگیزه های انتخاب این است که راه اساسی تزکیه نفس و توفیق یافتن بر انجام واجبات و ترک محرمات محبت و دوستی حضرت ولی عصر «علیه السلام» است و به مقتضای ”من احبکم فقد احب الله“ (الفقیه/۲/۵۱۳) حب او حب خداست هر چه مهر آن بزرگوار در دل انسان بیشتر شود صفای باطن و کمال معنوی انسان بیشتر می گردد.

وی ادامه داد: علت دیگر انتخاب این بحث این است که جوان ها اهل محبت هستند و جوانی اوج ابراز و احساس محبت است و جوان ها دوست دارند دراین سن هم محبت بکنند و هم مورد محبت باشند. ”هل الایمان الا الحب“ (کافی/۲/۱۲۵) در مورد محبت گفتن چند نکته لازم است و آن این که محبت یک مسئله فطری است، محبت را همه می فهمند احتیاج به آموزش و کلاس ندارد، کسی را نمی توان پیدا کرد که در وجودش هیچ کششی نباشد.

خانم سیه چهره افزود: محبت یک مقوله ای است که دو سر دارد، یکی محب و دیگری محبوب. به تعبیر عرفی یکی عاشق و یکی معشوق. نمی شود انسان یک سرش را داشته باشد و یک سر دیگر را نداشته باشد محب باید محبوب داشته باشد. محبوب های مختلف حکایت از سلیقه های مختلف می کند. همه همسر و فرزند و پدر و مادرشان را دوست دارند همه محبوب و محبشان را دوست دارند ولی یک نفر ممکن است همه صحبت هایش را روی آلبوم عکس، تمبر، قالیچه پیاده کند (مکانیزه کند)

وی خاطرنشان کرد: این که انسان همیشه دلش می خواهد محبوبش از خودش بالاتر باشد به دلیل این که محبوب های پایین تر زود دل انسان را می زند. جوان روحیه اش طوفان عشق و محبت است وقتی خواسته خودش را در محبوب های محدود خودش پیدا نمی کند اوج می گیرد و دنبال محبوب های مختلف می گردد و همه عمرشان تلف می شود.

سخنران مراسم گفت: چهارم این که انسان دلش می خواهد محبوبی داشته باشد که با او حرف بزند تغزل کند مناجات داشته باشد و این بحث را تا این جا داشته باشید. من دین را معنی می کنم. دین یعنی چیزی که برنامه زندگی به ما بدهد؟ کسی که ما را می شناسد یعنی آفریننده ما کدام برنامه خوب است، آن که طبق زندگی ما باشد مطابق با انسان باشد، دین فطری باشد.

وی ادامه داد:‌ قرآن می فرماید: ”فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله“ (روم/۳۰) یعنی این دین مستقیم است و فطری است. در قرآن محبت امضاء شده، این که محبت دو سر دارد را هم تصویب کرده، محبوب برتر را هم معرفی کرده، محبوب¬های محدود و مادی را هم کوبیده، فرموده بیشترین محبت را برای محبوب برتر بکار ببرید.

مدیر مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) حب را یکی از واژه های تکرار شده در قرآن برشمرد و گفت: یحب، یحبون، تحبون … محبوب برتر و برترین را هم معرفی کرده ”و الذین آمنوا اشد حبا الله“ (البقره/۱۶۵) بعد فرموده هر کس را می خواهید دوست داشته باشید، سفینه دلتان را به پرواز در آورید در فضای محبوب برترین هر جا که فرود آمد، (فرودگاه) محبوب برتر باشد. یعنی جایی باشد که محبوب برتر وجود دارد. یعنی جز خدا کسانی را دوست داشته باشید که آنها دلشان فرودگاه هبوط و نزول خداست.

وی اظهار داشت: اگر از امام زمان «علیه السلام» بخواهیم از دریای محبت و عشق زلال خودشان اندکی به ما بچشاند، ”و سقاهم ربهم شرابا طهورا“ (انسان/۲۱) این عشق به امام زمان «علیه السلام» پاکی و طهارت می آورد. و در مقابل، محبت امام زمان «علیه السلام» با چیزی برابری نمی کند. دیگر این محبوب برتر دل را نمی زند، چون محدود نیست. یک عمر است، عاشق امام زمان «علیه السلام» است.

سخنران مراسم اولین خاصیت محبت به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) را توحید دانست و ابراز داشت: توحید از آثار و ویژگی های محبت است. انسان اگر محبت داشته باشد باید یگانه بین باشد. امکان ندارد انسان دو نفر را اندازه هم و شکل هم و در عرض هم دوست داشته باشد. مگر این که هر دو یک خط باشند.

خانم سیه چهره در پایان خاطرنشان کرد: اثر دوم محبت این است که کسانی را که دوست دارد به او هدیه می دهد و از اخلاق یک مسلمان این است که انسان کسی را که دوست دارد به او هدیه می دهد و از اخلاق یک مسلمان این است که وقتی کسی به او هدیه می دهد و در حد توانش بهترین هدیه را می دهد با اشتیاق فراوان بگیرد و بدون این که به تکلف بیافتد بهترین هدیه را با احترام بدهد. رسول اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» می فرماید: ”تهادوا تحابوا تهادوا فانها تذهب“ (کافی/۵/۱۴۴) به یکدیگر هدیه بدهید تا محبتتان زیاد شود. بدرستی که هدیه کینه های دل را برطرف می کند. اگر مالت را دوست داری باید در راه محبوب خرج کنی. هر چه دارم برای حضرت است. چرا هدیه دادن آثار محبت است؟ چون هدیه از مال است و دل انسان به اموالش تعلق دارد و انسان به محبوبش هم تعلق خاطر دارد.

شایان ذکر است در انتها نیز برنامه‌های دیگر مانند سرود خوانی و مسابقه با مشارکت طلاب واحد خواهران پیگیری شد.