رئیس مجتمع آموزش عالی المصطفی در خراسان

انجمن‌های علمی، باید موتورهای پیشران تولید علم در جامعةالمصطفی باشند

در آخرین هفته تحصیلی سال جاری در جامعة المصطفی، اعضای فعال انجمن‌ها و تشکل‌های علمی طلاب خواهر و برادر با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان دیدار و گفتگو کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالح در نشست با اعضای فعال انجمن‌ها و تشکل‌های علمی طلاب اظهار داشت: نقش انجمن‌های علمی، تولید علم و بسترسازی برای تحقق اهداف عالی المصطفی(ص) است .

وی افزود: انجمن های علمی از جمله ارزشمندترین هسته های تشکلی در المصطفی هستند. لذا با باور به این که این انجمن‌ها می توانند بخشی از رسالت المصطفی را محقق کنند نگاه اعضای انجمن باید به انجمن تغییر کند و آنچه اتفاق خواهد افتاد از درون انجمن است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: توفیق بیشتر در دنیای امروز مرهون کار تیمی است و تفسیر نمونه یکی از مصادیق بارز کار جمعی است. لذا انجمن‌های علمی با هدف بلند تولیدات راقی، موتورهای پیشران تولید علم در المصطفی هستند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: انجمن های علمی ما باید قدرت تحلیل آینده نگری و دیدن نیازهای آینده را داشته باشند و از طریق تحلیل های اجتماعی، رصد اخبار و تحولات و مجموعه جریان های فکری ،می توان با تشخیص سمت و سو و نیازهای آینده نسبت به مواجهه با آن برنامه ریزی کرد. لذا یکی از وظایف و سیاست‌های مهم انجمن‌ها، تحلیل آینده و نگرش درباره وقایع آینده و آینده پژوهی با هدف تقویت موضوع یابی است.

وی با اشاره به اینکه در ساختار جدید نمایندگی خراسان کار پژوهش داخل ساختار مجتمع است اضافه کرد: مناسب است برای سال آتی منشور انجمن‌های علمی نمایندگی خراسان در بخش های مهم برنامه ریزی، توجه به مخاطب، عمق بخشی به فعالیت‌ها، تدریج در سیاست، مؤانست با آثار بزرگان، تعریف سیر مطالعاتی، تقویت قلم اعضای انجمن‌ها، تعیین شعار سال، منبع شناسی، هدفگذاری مقالات، نیازسنجی و نیازسناسی پژوهشی و تأمین نیازها، تعریف دورهای کاربردی ضروری، برگزاری جلسات نقد تألیفی با حضور مؤلفان، تعیین اولویت های سالانه، ایجاد خانه پژوهش خلاق برای حمایت از طرح های پژوهشی برتر در نمایندگی خراسان، رتبه بندی انجمن ها در پایان هر سال، تعیین ملاک های ارزیابی، برگزاری اردوهای پژوهشی با هدف تدوین برنامه ریزی طرح کلی  پژوهشی در همه حوزه های مورد نیاز، استفاده از ظرفیت اساتید در حوزه همفکری و مشاوره پیرامون منبع شناسی، اهتمام بر افزایش تولیدات در حوزه ترجمه، برنامه ریزی بازدیدهای علمی در انجمن‌ها، ثبت امتیاز برای اعضای فعال انجمن‌ها، ساختار بخشی و کمیته بندی انجمن‌ها و جانمایی اعضای انجمن ها بر اساس علایق اعضاء تهیه تدوین و اجرایی شود.

در این دیدار که به همت معاونت پژوهشی نمایندگی خراسان با حضور اعضای فعال انجمن‌ها و تشکل‌های علمی طلاب خواهر و برادر ۱۸ انجمن علمی و چهار تشکل پژوهشی برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالان، مجوز فعالیت و احکام دبیران انجمن‌های علمی طلاب نمایندگی اعطا شد.