در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد :

درس تفسیر قرآن کریم در نمایندگی گلستان

درس تفسیر قرآن کریم با حضور طلاب ، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که سه شنبه ۲۳ اسفند ماه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین شهامت از اساتید مبرز و دبیر مشاوران منطقه ای جامعه المصطفی به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین شهامت در تفسیر آیه شریفه ۱۸۶ سوره بقره که می فرماید : ” وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ” عنوان کرد : خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید که ای پیامبر ، هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، بگو من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند و به مقصد برسند.

وی در شرح این آیه اظهار داشت : دعا كننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در اين آيه، هفت مرتبه خداوند تعبير خودم را براى لطف به او بكار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسيدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزديك هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى‌كنم، پس به خودم ايمان بياورند ودعوت خودم را اجابت كنند. اين ارتباط محبّت‌آميز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از فراوانی و کثرت تاکید به دعا و تضرع در لسان روایات یاد کرد و افزود: در روايات بسيار، تاکید به دعا برای خود و دیگران و نیز ندبه و تضرع به درگاه الهی وجود دارد که صحیفه سجادیه این زبور آل محمد بعنوان بهترین منبع دعا و نیز گنجینه معارف هم اکنون در اختیار ماست.

وی در این زمینه اظهار داشت : از بهترین نمونه های ادعیه ما مناجات شعبانیه است که در فرازی از آن می خوانیم” إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ” (خدایا كمال جدايى از مخلوقات را، براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن، و ديدگان دلهايمان را به پرتو نگاه به سوى خويش روشن كن، تا ديدگان دل پرده های نور را دريده و به سرچشمه عظمت دست يابد، و جانهايمان آويخته به شکوه قدست گردد).

دبیر مشاوران منطقه ای المصطفی در ادامه عنوان کرد : در آستانه بهارطبیعت هستیم که نشانه ای از قدرت و جکمت الهی است و خدای متعال در آیه شریفه ۳۹ سوره فصلت می فرماید : ” وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ” (و از آیات او این است که زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی، امّا هنگامی که آب (باران) بر آن می‌فرستیم به جنبش درمی‌آید و نموّ می‌کند؛ همان کسی که آن را زنده کرد، مردگان را نیز زنده می‌کند).

حجت الاسلام و المسلمین شهامت با اشاره به رسالت علما و دانشمندان در ارتقا آگاهی جامعه عنوان کرد : تفاوت اعمال اهل علم با عوام بسیار است چرا که علما به مفاهیم و منطق موجود در اعمال عبادی و غیر آن توجه نموده و نسبت به اعمال و رفتار خود آگاهی دارند لذا زندگی و عبادت متمایز از عوام امت دارند و همین موضوع نقش آنان در هدایت جامعه را روشن می سازد.

وی در ادامه و در تبیین این مهم اظهار داشت : ما طلاب می بایست برای نیل به جایگاه واقعی و عمل به رسالت خود ، به رفع حجب ظلمانی و نورانی بصورت توامان تلاش نمائیم چرا که حجاب ها موانعی است که دیدۀ بنده را از جمال حضرت حق، محروم می دارد.