حجت الاسلام والمسلمین خالق پور ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان، ابراز داشت: پیرو تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهتمام بیشتر به مباحث قرآنی در جامعه و به لحاظ موقعیت زمانی که در ماه بهار قرآن حضور داریم، فرصت مغتنمی برای برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان پدید آمده است.
وی در ادامه به تفسیر آیات سوره حمد پرداخت و گفت: آیات نخست سوره حمد ذکر خداوند است. در قرآن کریم ذکر فراوان خداوند شرط پیروزی و سعادت در حیاط بشری معرفی شده است و هرچه بیشتر یاد و توجه به خدا داشته باشیم، به پیروزی های بیشتری دست خواهد یافت.
جانشین ریاست المصطفی ادامه داد: در روایات آمده است در همه حال باید به یاد و ذکر خدا توجه داشت. از طرفی دلیل وجوب خواندن نماز برای ذکر و یاد خدا بیان شده است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود هیچ نمازی بدون سوره حمد پذیرفته نیست. بنابراین لازمه نماز که برای ذکر خدا واجب شده، قرائت سوره حمد است.
وی یادآور شد: اولین آیه سوره حمد بسم الله الرحمن الرحیم است. تنها سوره ای که بسم الله الرحمن الرحیم در جزء سوره قرار دارد و از آیات آن به شمار می آید، سوره حمد است و در روایتی از امام علی(علیه السلام) بر این موضوع تاکید شده است.
سخنران مراسم با اشاره به روایات فراوانی که بر یاد خدا در ابتدای هرکاری تاکید نموده اند، اظهار داشت: بهترین یاد خدا همان ذکر بسم الله الرحمن الرحیم است و جای دارد انسان برای همه کار این ذکر را بر لب داشته باشد تا هیچ لحظه از یاد خدا غافل نگردیم.
حجت الاسلام والمسلمین خالق پور ابراز کرد: حتی گفته شده است به نام خود او آغاز کنیم برای آنکه بیاموزیم خدا را برای خود او بخواهیم و نه برای نعمتها و فضائلش. بسیاری از نعمت های بهشتی که در قرآن یاد شده پاداش برای بدن و جسم انسان است اما پاداش اصلی انسان رضوان و لقاءالله است.
وی خاطرنشان ساخت: در ادامه گفته شده است الرحمن الرحیم. رحمان یعنی بارش رحمت خدا برای همه موجودات است و رحیم نیز اشاره به رحمت خاص خداوند دارد. دلیل اینکه از میان همه صفات خدا تنها به رحمان و رحیم اشاره شده است بیان جذابیت خداوند است زیرا رحمانیت و رحیمیت خداوند بدون دلیل و بی هیچ محدودیتی شامل همه می شود زیرا همه مجذوب خدا به عنوان مبدا خیر هستند.
جانشین ریاست المصطفی افزود: هیچ موجودی نمیتوان یافت که به غیرخدا دل ببندد. حتی بت پرست و ملحد و مادی گرا نیز دچار وله و حیرانی و سرگردانی است. علت این سرگردانی و حیرانی این است که همچنان مبدا و منتها را از جانب خدا می بینند.
وی در تفسیر آیه الحمدلله رب العالمین ابراز داشت: اولین درسی که در این آیه نهفته این است که انسان باید زبان شکر و ستایشگر نه تنها در برابر خدا بلکه همه افراد داشته باشد. اگر با کسی روبرو شدیم ابتدا خوبیهای او را بیان کنیم و نقصها در حاشیه ذکر شود. زبان ما باید زبان کرامت و بزرگی در هر موقعیتی باشد. دومین مطلبی که از این آیه می فهمیم توحید است. یعنی جنس حمد و همه آن به خداوند اختصاص دارد. به فرموده امام راحل(قدس سره) همه اسلام در حمد قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین خالق پور اظهار داشت: کار شیطان این است که غیرالله را در چشم ما زینت میدهد. گاهی دستاوردهای خودمان به چشممان بسیار بزرگ می آيد در حالی که همه زینتها برای ذات خداست. هر فضلی از خود یا دیگران می بینیم از مبدا الهی تجلی یافته است و این رب العالمین است که ما را به هر جایگاهی می رساند. بنابراین اگر کسی را حتی اگر کافر باشد را به دلیلی ستایش مینماییم، در حقیقت تجلی صفت الهی در او را ستایش می نماییم.
وی در تفسیر آيه الرحمان الرحیم، اظهار داشت: این الرحمان الرحیم با رحمان رحیم بسم الله تفاوت دارد و اینجا در بیان علت رب العالمین بودن خداوند است.
Δ