آغاز سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم در نمایندگی المصطفی در خراسان

 اولین جلسه از سلسله مباحث تفسیر روزانه قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان ظهر امروز در نمازخانه ستاد نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ناصحیان عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی با بیان آیه “بالبینات والزّبر و َأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اظهار داشت: یکی از نکاتی مهم آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل این است که قرآن کریم‌ کتاب خودآموز نیست که هر شخصی بدون فراگیری روش اهل بیت(علیهم السلام) و بدون تأسی از خود قرآن کریم بتواند ادعای تفسیر و فهم قرآن بکند.

وی افزود: برخی از افراد که به اصطلاح قرآنیون نامیده می شوند قائل به برداشت شخصی هر فرد از خود قرآن کریم هستند و مدعی‌اند که ما در فهم قرآن نیاز به احادیث نداریم و این در حالی است خداوند با تعیین نقش تبیینی برای پیامبر نسبت به قرآن کریم در آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل به صراحت این موضوع را رد می کند و این تأکید در حالی است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در عصر و زمان خود و در حالی که هیچ تغییری در زبان ایجاد نشده است مأمور به تبیین آن شده است. لذا در کنار قرآن کریم‌ نیاز به مفسر خطاناپذیر یعنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) است. از این رو بهترین راه دریافت شیوه صحیح تفسیر قرآن کریم از خود قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی ادامه د اد: تفاسیر امروز که در عصر غیبت صورت گرفته است نیز مبتنی بر تفسیر و تفصیل و جزییات آیات، بر گرفته از شیوه تفسیری مورد تأیید قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) است. چرا که بسیاری از جزییات دین مثل ارکان و واجبات نماز یا زکات و … در قرآن نیامده است و حدیث مکمل این دستورات قرآنی است. از این رو پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرآن را ۱۰ آیه ۱۰ آیه هم برای مردم تلات می کرد و هم تفسیر آن را بیان می کرد و آموزش می داد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصحیان تصریح کرد: بهترین شیوه نزول قرآن بیان کلیات است و بیان جزئیات را به معلم خطاناپذیر یعنی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی (علیهم السلام) سپرده است علت این بیان کلی قرآن کریم نیز مدیریت حجم و اندازه قرآن کریم، تنوع در ذکر موضوعات مختلف، صیانت از تحریف و … است.

گفتنی است مراسم ترتیل خوانی و تفسیر قرآن کریم تا پایان ماه مبارک رمضان هر روز بعد از نماز ظهر در نمازخانه نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار می گردد.