در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ناصحیان عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی با بیان آیه “بالبینات والزّبر و َأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اظهار داشت: یکی از نکاتی مهم آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل این است که قرآن کریم کتاب خودآموز نیست که هر شخصی بدون فراگیری روش اهل بیت(علیهم السلام) و بدون تأسی از خود قرآن کریم بتواند ادعای تفسیر و فهم قرآن بکند.
وی افزود: برخی از افراد که به اصطلاح قرآنیون نامیده می شوند قائل به برداشت شخصی هر فرد از خود قرآن کریم هستند و مدعیاند که ما در فهم قرآن نیاز به احادیث نداریم و این در حالی است خداوند با تعیین نقش تبیینی برای پیامبر نسبت به قرآن کریم در آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل به صراحت این موضوع را رد می کند و این تأکید در حالی است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در عصر و زمان خود و در حالی که هیچ تغییری در زبان ایجاد نشده است مأمور به تبیین آن شده است. لذا در کنار قرآن کریم نیاز به مفسر خطاناپذیر یعنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) است. از این رو بهترین راه دریافت شیوه صحیح تفسیر قرآن کریم از خود قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است.
وی ادامه د اد: تفاسیر امروز که در عصر غیبت صورت گرفته است نیز مبتنی بر تفسیر و تفصیل و جزییات آیات، بر گرفته از شیوه تفسیری مورد تأیید قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) است. چرا که بسیاری از جزییات دین مثل ارکان و واجبات نماز یا زکات و … در قرآن نیامده است و حدیث مکمل این دستورات قرآنی است. از این رو پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرآن را ۱۰ آیه ۱۰ آیه هم برای مردم تلات می کرد و هم تفسیر آن را بیان می کرد و آموزش می داد.
حجت الاسلام والمسلمین ناصحیان تصریح کرد: بهترین شیوه نزول قرآن بیان کلیات است و بیان جزئیات را به معلم خطاناپذیر یعنی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی (علیهم السلام) سپرده است علت این بیان کلی قرآن کریم نیز مدیریت حجم و اندازه قرآن کریم، تنوع در ذکر موضوعات مختلف، صیانت از تحریف و … است.
گفتنی است مراسم ترتیل خوانی و تفسیر قرآن کریم تا پایان ماه مبارک رمضان هر روز بعد از نماز ظهر در نمازخانه نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار می گردد.
Δ