جلسه تفسیر قرآن کریم روز پنجم ماه مبارک رمضان

جلسه تفسیر قرآن کریم روز پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد.

جانشین ریاست المصطفی در ادامه جلسه تفسیر سوره حمد اظهارداشت: مالک به معنی ظهور صفت مالکیت خداوند در قیامت است. خداوند متعال همواره ظاهر است و باید دید این ظهور صفات الهی به چه معناست.

وی ادامه داد: ظهور همواره تابع قابل است. صفات خداوند متعال وابسته به زمان و مکان نیست اما قابل ها هستند که در دریافت افاضات الهی گاهی قابلیت ظهور خاصی را از خداوند متعال خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور عالم دنیا را با وجود یک ظرف و موقعیت خاصی که در خود دارد، قابل دریافت تجلیات ربوبیت الهی خواند و گفت: به همان نسبت به که عالم مظهر ربوبیت خداست، انسان نیز مظهر ربوبیت خدا می گردد. همانگونه که خداوند متعال منشا تاثیر است و ربوبیت دارد، انسان نیز به اراده الهی منشا تاثیر می گردد. بنابراین انسان می تواند در عمر خود در دنیا بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ابراز داشت: انسان می تواند با اراده اش خود و دیگران را از صفر به صد برساند و عکس این مسئله نیز صادق است. انسان می تواند نقش ربوبیت داشته باشد بنابراین گفته شده است عبودیت دارای جوهری است که از ربوبیت ریشه می گیرد و این همان معنی خلیفةالهی است.

جانشین ریاست المصطفی افزود: در قیامت این ربوبیت به مالکیت مبدل می شود. در دنیا مالکیتی وجود ندارد و ما به صورت محدود می توانیم از دنیا بهره مند باشیم اما در آخرت که مظهر مالکیت خداست، تمام انسان ها نیز در تمام شئون داشته های خود بدون هیچ محدودیتی تصرف می نمایند.

وی یادآور شد: انسان در قیامت مالک چیزی است که در دنیا دریافت کرده است و راه گریزی نیز از آن ندارد. بنابراین گفته شده در روز قیامت برخی بر خدا دروغ می بندند که ما ایمان داشتیم اما دروغ آنها آشکار می شود. اینطور نیست که آنها اراده دروغ گفتن به خدا داشته باشند اما انسان هایی که در دنیا دروغ و افترا به خدا می بندند با همین هویت در قیامت جلوه می یابند.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در ادامه به تبیین یوم الدین پرداخت و گفت: یوم به معنی مقطعی است که ابتدا و انتهایی دارد. امام علی(علیه السلام) می فرماید زمانه دو روز است که گاهی به نفع تو و گاهی بر علیه توست. اینجا نیز روز یا یوم به معنی مقطع زمانی و موقعیتی است. دلیل اینکه به قیامت «دین» گفته می شود احتمالات متعددی وجود دارد اما بهترین احتمال یعنی قیامت روز آشکار شدن دین است.

وی افزود:خداوند متعال انسان را خلق نمود و دینی به او داد تا بشر را با آن و همراهی وحی و عقل به سعادت برساند. هرکس دین خود را دارد و به اندازه دینی که دارد روز قیامت دینش برای او ظهور می یابد. یوم الدین یعنی روزی که دین ها آشکار می شود.

سخنران جلسه دین را دارای سه بُعد مختلف دانست و گفت: یک بعد دین مربوط به معارف و جهانبینی انسان است. بعد دیگر به اخلافیات و فضائل رفتاری می پردازد و سومین بعد حوزه مقررات و دستورات است که به احکام تعبیر می شود. انسان به اندازه که به آیات خدا معرفت یافته است و ارزش های دینی را در خود زنده نموده است و به مقررات دینی عمل کرده است در روز قیامت دینش آشکار می گردد.

وی خاطرنشان کرد:  خداوند متعال درباره قرآن می فرماید قرآن یک ظاهر دارد که حقیقت آن در روز قیامت آشکار می شود. مرحوم علامه طباطبایی نقل می فرماید زمان ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) زمان قیامت صغری است زیرا باطن دین و حقیقت در آن زمان خود را آشکار می سازد.

جانشین ریاست المصطفی ابراز داشت: انسان در دنیا شاید فرصت استفاده از پهنه گسترده ای از دین را نیابد اما اگر انسان به قدر توان خود در دنیا تلاش نماید و به سایر جنبه ها که سایر مومنان به آن پرداخته اند نیز علاقه مند بوده و رضایت داشته باشد در اجر و ثواب آنان نیز مشارکت خواهد داشت. اینکه گفته شده است مومن آینه مومن است تنها به جنبه عیب یابی محدود نیست بلکه مومنان باید جنبه های نورانی خود را به یکدیگر منعکس نمایند.

وی یوم الدین را یوم المومن خواند و تاکید کرد: مومن تمام دین است. البته مومن بودن مراتبی دارد که به هر کس به اندازه عمق وجودی که یافته است را شامل می شود.