رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در جمع معتکفین حرم مطهر رضوی:

اعتکاف بهترین فرصت برای محاسبه و ارزیابی نفس است

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در جمع طلاب معتکف غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی گفت: محاسبه و ارزیابی گذشته و همچنین تصمیم‌گیری برای آینده دو ویژگی اعتکاف است که شما طلاب عزیز باید به این دو مهم در این فرصت ارزشمند، توجه داشته باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، شامگاه ۲۶ فروردین‌ماه در جمع معتکفین المصطفی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: شما معتکفین نباید این توفیقی که امروز نصیب شما شده است را نادیده بگیرید، چرا که شاید میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آرزو داشتند که در این مراسم حضور داشته باشند و انتخاب شما برای حضور در این مراسم تصادفی تصادفی نبوده و بسیارارزشمند و نشانه لطف الهی است.

وی بیان کرد: اما باید دقت داشته باشید که این خودسازی شما بسیار حساس است و نباید اینگونه با خود فکر کنید که از بین میلیون‌ها نفر شما انتخاب شده‌اید. این عمل شما همانند راه رفتن بر روی لبه دره‌ای است که اگر لحظه‌ای غفلت کنید از این دره پرت خواهید شد، چرا که به همان اندازه که بالا هستید، به همان اندازه هم دره عمیق و خطرناک است که اگر پرت شوید حتما متلاشی خواهید شد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ابراز کرد: به یاد دارم که در سال‌های گذشته مرحوم شیخ عباس قمی برای اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد گوهرشاد دعوت شده بودند، اما وقتی نماز ظهر را خواندند دیگر نپذیرفتند که نمازعصر را ادامه دهند و محل را ترک کردند، بعدها دلیل کار از ایشان پرسیده شد و در پاسخ فرمودند که وقتی متوجه شدم جمعیت زیادی پشت سر من برای نماز ایستاده‌اند با خود گفتم که من صلاحیتی برای امام جماعت شدن این افراد را ندارم. در واقع این عمل ایشان نشان‌دهنده اخلاصی بود که داشتند.

حجت‌الاسلام صالح افزود: همچنین پدر حاج شیخ عباس قمی نقل می‌کنند که رفته بودند حرم حضرت معصومه(س) در آنجا همیشه پیش از نماز مغرب و عشاء چند خطی از یک کتاب خوانده می‌شد. یکی از روزها کتابی تحت عنوان«منازل‌الآخره» خوانده شد و وقتی وارد منزل شد، در حالی‌که از نویسنده آن کتاب مطلع نبود به پسرش گفت پس تو در حوزه علمیه چه می‌کنی و مانند دیگران کتابی نمی‌نویسی، اما حاج شیخ عباس قمی بنا به اخلاص که داشتند نگفتند که آن کتاب را خود، نوشته‌اند و تنها گفتند که پدر جان شما فقط برای ما دعا کنید تا بتوانیم رضایت خدا را جلب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این اعتکاف و این مکانی که شما در آن قرار دارید دو رکن دارد، اولا محاسبه و ارزیابی گذشته است و اینکه شما فرصتی پیدا کنید که کجا هستید و آیا این مسیری که طی کرده‌اید درست است یا خیر؟ که این سوال بزرگی است کهه باید از خود بپرسید و برای پاسخ به آن تفکر کنید.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار کرد: حضرت زهرا(س) دعایی دارند و می‌فرمایند که خدایا مرا فارغ کن تا بپردازم به آن چیزی که تو مرا برای او خلق کرده‌ای. این دعا یک پله خودسازی در اندیشه حضرت زهرا(س) محسوب می‌شود و خوب است که این دعا را در این ایام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح در ادامه با اشاره به ویژگی دوم اعتکاف خاطرنشان کرد: ویژگی دومی که این اعتکاف برا شما دارد؛ تصمیم‌گیری برای آینده است. این تصمیم‌ها در این مراسم و مکان شکل می‌گیرد، چرا که ممکن است در این بارگاه منور رضوی ایده و تصمیمی در ذهن شما شکل گیرد که تا پایان عمر خود، دریافت‌های معنوی از آن داشته باشید.

وی بیان کرد: ملاصدرا در یکی از کتاب‌های خود در بحث اتحاد عاقل و معقول نوشته است که مسئله‌ای برای من حل نمی‌شد و بر همین اساس حرم حضرت معصومه(س) مشرف و به ایشان متوسل شدم، در آنجا بود که این مسئله حل نشدنی برای من حل شد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: از این‌رو شما از این فرصت و شرایط ویژه‌ای که برای شما فراهم شده باید استفاده کنید، روزق معنوی خود را از امام رضا(ع) بگیرید و در این مراسم به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک جویید.

حجت‌الاسلام صالح تاکید کرد: پس تفکر، ارزیابی و محاسبه گذشته که امر بسیار مهمی است را فراموش نکنید که اینجا محل مناسبی برای این کار است و همچنین برای تصمیم‌گیری آینده خود به ویژه ابعاد علمی نیز همراه با نیت خالص بیاندیشید.

وی بیان کرد: امیدوارم که خداوند این اعتکاف شما را وسیله رشد و ارتقای معنوی شما عزیزان قرار دهد.