اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا در همدان، با سخنرانی رئیس پژوهشگاه بین الملل جامعةالمصطفی ادامه یافت.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی ضمن گرامیداشت ایام هفته بسیج، اظهار داشت: بسیج تفکری مبتنی بر زیست و سلوک مجاهدانه است که با ابتکار امام راحل(قدس سره) بنا نهاده شد.
وی در ادامه با تجلیل از شخصیت ابن سینا اظهار داشت: ابن سینا تجمیع علوم را در خود داشت و در یک کلام، دانشمند ذوالفنون بود و آوازه ای همه گیر دارد و از تاثیر گذارترین داشمندان ایران و حهان به شمار می آید. گرچه شهرت وی در طب و فلسفه است و در حوزه فلسفه کوشید تا فلسفه مشاعی را با دین سازکار کند و در این جهت، علاوه بر اثبات وجود خداوند به مثابه واجب الوجوب فلسفی، به حل عقلی مسایلی از قبیل صدور کثرت از وحدت و علم خداوند به جزییات و پیوند حادث و قدیم رابطه ذات و صفات خدا پرداخت. در حوزه نفس نیز بحث تجرد و خلود را طرح کرد. وی معقول ثانی از معقول اولی را تفکیک و در موضوع شروع، تقریر نوینی داشت.
رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ اثر به وی نسبت داده شده است. این گونه شخصیت ها بعد از انبیا و اولیای الهی عامل نزدیکی ملت ها هستند و اینان مهندسان جهان شهر و گوهر سربلندی و فخر مشترک ملل از شرق تا غرب می باشند؛ گرچه خود به غایت متواضع هستند.
وی خاطرنشان کرد: علوم مختلف هر یک ساحتی از ابعاد وجودی انسان را مورد بررسی قرار داده اند؛ حکمای مسلمان و در راس آن ابن سینا با استفاده از رویکرد فلسفی و تعمیم های کلی، تجربیات و آموزه های نقلی متون دینی، توانستند تصویری کلان از انسان ارایه دهند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی ابراز داشت: ابن سینا ظرفیت و تمایلات و کمال جویی انسان را تفسیر می کند و انسان را در جایگاه شایسته خود به بحث می کشاند. شیخ الرییس در این راستا یکی از مسایل مهم در خصوص انسان را عشق و مهرورزی می داند. وی در فصل ۱۱ کتاب قانون، به مقوله عشق پرداخته است. ابن سینای فیلسوف، عشق را بنیاد هستی و با نگاه عرفانی سبب تعالی روح و تعلق اخلاق نیکو می داند و امید است اینگونه نشست های علمی سبب آشنایی بیشتر جامعه بشری از این درهای گرانبها شود.
Δ