حجت الاسلام محمدی در این نشست ضمن توضیح اجمالی در ارکان حقوق بشر (کرامت، آزادی و برابری) و ادعای اینکه بحث از آزادی و برابری هم به اصل و رکن “کرامت” بازمی گردد، با بیان جایگاه و ضرورت توضیح این مهم اظهار داشت: حقوق بشر به شاخه های حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، حقوق انسجام جمعی یا مشارکت اجتماعی، حقوق در مقابل فن آوری نوین تقسیم می شود.
وی پیرامون کرامت ذاتی با استناد به آیات قرآن کریم افزود: قرآن کریم کرامت انسان را به دو دسته ذاتی و اکتسابی تقسیم می کند.
وی در تقسیم بندی دیگری در مورد حق و حقوق ادامه د اد: حق در دو دسته “من له الحق” و “من علیه الحق” تقسیم میشود. اینکه “من له الحق کیست؟” معلوم است و او انسان ها هستند اما اینکه “من علیه الحق کیست؟” اندکی اجمال دارد!
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: متبادر و متداول در معنای و مفهوم “من علیه الحق” همان دولت است به این بیان که حق انسان باید توسط دولت ها استیفاء و یا تحویل شود. از همین مقام حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی از هم جدا می شوند: سوال اصلی این است که حق حیات را چه کسی به انسان داده است؟
وی تصریح کرد: مسلمین قائل هستند که حق حیات را خداوند متعال به انسان ارزانی کرده است برخلاف غرب که معتقد شده اند این یک حق طبیعی است.
وی افزود: در “اعلامیه حقوق بشر غربی” عده زیادی اصرار داشتند تا حق حیات را به خداوند متعال منتسب کنند و این در متن اعلامیه آورده شود لکن موفق به این مهم نشدند. اما اشکالی که به این بیان اعلامیه وارد می شود که اگر بنا باشد حق حیات حق طبیعی بشر باشد فرق او با حیوان در چیست؟
این پژوهشگر حوزه فقه و حقوق در ادامه با اشاره به امتیازات دیگر موجود در حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: تبلور این امتیازات در کلمات نورانی امیر المومنین علیه السلام به منصه ظهور رسیده است. اشاره به تنفیذ استانداری جناب مالک اشتر و خطبه حضرت در جنگ صفین از جمله کلمات حضرت در این زمینه است و استاد بعضی از فقرات این دو سند را تشریح فرمودند.
در این نشست که به صورت آنلاین در بستر مجازی، برای خواهران طلبه و دانشجوی حوزه فقه و حقوق جامعه المصطفی العالمیه نیز اجراشد به سوالات به شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
Δ