در گفت‌وگو با مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی صورت گرفت؛

تشریح اقدامات کمیته علم‌سنجی المصطفی

مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی جامعةالمصطفی در گفت‌وگو با مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی به تشریح اقدامات کمیته علم‌سنجی معاونت پژوهش پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسملین کربلائی اظهار داشت: با توجه به ضرورت معرفی چهره علمی و آکادمیک المصطفی به ویژه در عرصه بین الملل، معاونت پژوهش سازمان مرکزی ضمن بررسی شاخص های به روز مطرح در این زمینه ، اقدام به تشکیل کمیته علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی نموده و مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه اعضای هیأت علمی وزارتی، خاطرنشان کرد: این کمیته در اولویت نخست اقداماتی را در این زمینه انجام و در مرحله بعد آن را به اعضای هیأت علمی داخلی، اساتید و دانش پژوهان پژوهشگر تسری داد. ایجاد ایمیل سازمانی و دریافت کد اورکید اولین گام در این خصوص بوده که با تعیین استاندارد اعلام وابستگی سازمانی در مقالات و ابلاغ آن ادامه یافت.

مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی یادآور شد: طراحی کارگاه های عمومی و تخصصی نیز از دیگر اقداماتی بود که صورت پذیرفت و تقریبا برای همه صفوف و نمایندگی های داخل کشور، کارگاه های علم سنجی برگزار گردید. همچنین کارگاه های تخصصی آشنایی با نگارش مقالات بین المللی و شیوه های افزایش رؤیت پذیری و استنادات آن ها نیز در حال برگزاری می باشد.

وی در ادامه ابراز داشت:‌ از سوی دیگر به موازات اقدامات فوق، با ایجاد کانال عمومی در پیام رسان ایتا، تبادل اطلاعات در این زمینه و پاسخگویی و راهنمایی اساتید محترم نیز انجام گردید و کانال ویژه ای برای اعضای هیأت علمی وزارتی جهت تکمیل اطلاعات علم سنجی و عضویت در پایگاه های علمی بین المللی و سامانه مدیریت پژوهش و فناوری ایران (مپفا) وابسته به وزارت علوم تأسیس گردید.

حجت‌الاسلام والمسملین کربلائی تشویق و حمایت از نشر مقالات در نشریات بین المللی را از دیگر اقدامات معاونت پژوهش خواند و گفت: ظرف مدت ۴ ماه گذشته بحمدالله حداقل ۵ مقاله در نشریات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس منتشر شده و میزان استنادات به مقالات المصطفی در ISC نیز افزایش یافته است.

وی افزود:‌ تأسیس صفحه رسمی جامعه المصطفی در لینکدین که در ترویج فعالیت های علمی و ارتقاء جایگاه علمی آن موثر خواهد بود نیز از اقدامات کمیته علم سنجی المصطفی می باشد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی در پایان خاطرنشان کرد:‌ضمن سپاس از حمایت های ریاست مکرم المصطفی و معاون محترم پژوهشی، امیدواریم روند اقدامات صورت گرفته، ادامه یافته و در کوتاه مدت شاهد بالندگی علمی المصطفی به ویژه در عرصه بین الملل باشیم.