درس اخلاق ویژه کارکنان و اساتید نمایندگی گلستان برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین حسینی رییس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان در درس اخلاق ویژه کارکنان و اساتید به بررسی "نقش خواص در اصلاح یا افساد جامعه از نگاه رسول اکرم(ص) " پرداخت .

حجت الاسلام و المسلمین حسینی رییس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان در درس اخلاق ویژه کارکنان و اساتید به بررسی “نقش خواص در اصلاح یا افساد جامعه از نگاه رسول اکرم(ص) ” پرداخت .
وی ضمن ارائه تعریفی از خواص با بیان این که خواص جامعه کسانی هستند که اثرگذاری آنان بر آحاد جامعه بیش از دیگران است، اظهار داشت: خواص معطوف به مسئولین سیاسی و اجرائی نیست؛ بلکه هر آن کسی که صاحب رای و دارای نفوذ کلام و اثر بخشی بر جامعه است، ازجمله خواص جامعه محسوب می گردد.
وی به روایت رسول الله(ص) «لاَ تَصْلَحُ عَوامُّ اُمَّتِي إلَّا بِخَواصِّهَا»؛ عوام امّت من اصلاح نمي‌شوند، مگر به ياري خواص امت، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم(ص) خواص امت را چهار گروه‌؛ پادشاهان عادل، علما، عابدان و تاجران معرفی می‌کنند.
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان در تشریح اثرگذاری خواص امت در اصلاح یا افساد جامعه از نگاه پیامبر(ص)، تصریح کرد: مسئولین به عنوان نگهبانان جامعه اگر خود غافل و یا فاسد شوند، سرنوشت مردم جامعه جز تباهی نخواهد بود.
وی علما را بسان پزشکان جامعه دانست و با بیان این که علاج نابسامانی‌های فردی و اجتماعی بدست آنان رقم می‌خورد، اظهار داشت: رسول الله(ص) «طبیب دوار بطبه»، طبیب شفیقی است که بدور بیمار می گردد و او را تیمار می کند؛ حال اگر خود طبیب مریض باشد چگونه می خواهد دیگران را درمان کند؟.
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه و در توصیف سومین طبقه از خواص امت از نگاه پیامبر اعظم(ص) عنوان کرد: دسته سوم عابدان و متدینین‌اند که در واقع راهنما و الگوی جامعه بشمار می روند. اگر راهنما گمراه کننده باشد، مردم و جامعه چگونه باید راه هدایت را بجویند؟
وی افزود: برخی مستشرقان بر این باوردند که قبله، قرآن، مسجد و علما چهار مولفه ارتباط مردم با خداوند متعال هستند که اگر بنا باشد به اسلام و مسلمین خدشه‌ای وارد گردد، بهترین راه آن انحراف علما و متدینین است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه از تجار و فعالان اقتصادی بعنوان امینان جامعه و دسته چهارم خواص امت رسول الله(ص) یاد کرد و خاطرنشان ساخت: اصلاح این بخش بعنوان یکی از راه های نیل به رضایت اجتماعی، از مهم ترین راه کارهای اصلاحات اجتماعی است.