رئیس المصطفی در دیدار رئیس شورای علمای هندوستان:

نشانه‌های شکل‌گیری نظم جدید جهانی مشهود است

رئیس شورای علمای هندوستان در برنامه سفر خود به قم، ضمن حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جامعةالمصطفی با خوشامدگویی به مولانا سیدکلب جواد، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی علاقه فراوانی در سطح جهانی برای تحصیل در حوزه علمیه قم پدید آمد و به منظور پاسخ مناسب به این تقاضا، جامعةالمصطفی العالمیه جهت خدمت رسانی به طلاب بین‌المللی شکل گرفت.

وی با اشاره به نقش محوری حوزه علمیه قم در میان حوزه‌های علمیه جهان اسلام، ابراز داشت: حمایت از حوزه‌های علمیه محلی و بومی یکی از راهبردهای جامعةالمصطفی به شمار می‌آید و باور داریم حوزه‌های علمیه در مناطق مختلف جهان از جمله هندوستان، باید تا حد ممکن تقویت شده و بخش عمده آموزش‌ها در همان مراکز صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر آمادگی المصطفی برای حمایت و همکاری با مدارس علمیه هندوستان، تصریح کرد: تنوع رشته‌های علمی جامعةالمصطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه بی‌نظیر است و در کنار نظام سطوح حوزوی، رشته‌ها و مقاطع آکادمیک دانشگاهی را نیز جهت رفع نیاز دانش پژوهان خود ارائه می‌نماید. در تمامی این عرصه‌‌های آموزشی و علمی، المصطفی امکان پاسخ به تقاضاهای بین المللی را دارد.

وی با اشاره به تحولات عظیمی که در معادلات جهانی در حال رخ دادن است، اظهار داشت: نشانه‌های شکل‌گیری نظم جدید جهانی مشهود است و از سویی ما در منطقه‌ای قرار داریم که کانون تاریخ تمدن بشری بوده است و طبیعتا ارتباط دوستانه به ویژه میان مراکز علمی کشورهای منطقه می‌تواند نقش مهمی در این جابجایی تمدنی ایفا نماید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر اینکه نمایندگی المصطفی موضوع تعاملات علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور هندوستان را در دستور کار دارد، یادآور شد: تربیت طلاب بین‌المللی در عرصه‌های علمی مورد نیاز جامعه فرهنگی، امروز از اولویت‌های المصطفی است و سرمایه‌گذاری خوبی برای تعلیم فضلای کشورهای منطقه صورت گرفته است.

وی زبان فارسی را بستر ارتباطات فرهنگی میان ایران و هند دانست و خاطرنشان کرد: سبک هندی یکی از مکاتب ادبی زبان فارسی به شمار می‌آید و این نشان دهنده عمق تاریخی ارتباطات فرهنگی میان دو کشور است. المصطفی در این عرصه برنامه‌ها و دستاوردهای مهمی داشته است و به صورت جدی این مسئله را دنبال می‌نماید.

رئیس جامعةالمصطفی امکان حضور و اثرگذاری قدرت‌های سلطه‌گر را مستلزم ایجاد تنش و اختلاف میان کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد: علما و فعالان رسانه‌ای، رسالت مهمی در جهت روشنگری در این عرصه بر عهده دارند و راهبرد جامعةالمصطفی نیز که برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی می‌باشد، توسعه تعاملات، برادری و وحدت میان کشورها و ملت‌ها است.

شایان ذکر است رئیس شورای علمای هند نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، خواستار افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی العالمیه با مدارس علمیه این کشور شد.