مصرف از دیدگاه اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد اسلامی بررسی شد

نشست علمی «مصرف از دیدگاه اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد اسلامی» با ارائه سید نقی موسوی و محمود صفایی در سالن دفاعیه نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در افغانستان برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «مصرف از دیدگاه اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد اسلامی» با ارائه سید نقی موسوی و محمود صفایی در سالن دفاعیه نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در افغانستان برگزار شد.

موسوی در ابتدای این نشست به مبانی فکری در اقتصاد اسلامی، مصرف بهینه از نگاه اقتصاد اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است؛ از طرفی امر به اصلاح مال و صرف آن در مصارف شخصی در حد کفاف و شئون افراد کرده و از طرف دیگر رفتارهای نابهنجار اسراف، تبذیر، اتراف، کنز و ثروت‌اندوزی بر حذر داشته است.

موسوی در مورد انواع مصارف در اسلام که در سوره های قرآن کریم، احادیث رسول اکرم(ص) و روایات ائمه اطهار ذکر شده توضیحاتی را ارائه نمود.

صفایی در مورد سیر تحول در اقتصاد و مبانی مصرف گرایی در اقتصاد سرمایه داری یادآور شد: مصرف و مصرف‌گرایی مسأله‌ای چند بعدی است که از جهات گوناگون قابل بررسی است و در هر جامعه‌ای متأثر از عوامل متعدد از جمله فرهنگ عمومی، هنجارها و ارزش‌های حاکم است.

وی ضمن اشاره به اثرات مصرف گرایی در اقتصاد سرمایه داری افزود: مصرف‌گرایی، اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی است.

این نشست علمی به صورت آنلاین نیز پخش گردید.