یازدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین

یازدهمین پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری درفلسطین با عنوان «وظایف جهان اسلام در قبال آزادی بیت المقدس و فلسطین» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

آقای ذاکری یکی از سخنرانان در رابطه با دفاع مردم فلسطین گفت: ما اکنون در حالت دوگانه قرار داریم. از یک طرف شهادت جمع کثیری از مردم بی دفاع غزه و مجروح شدن و بی خانمان شدن تعداد زیادی از این مردم انسان را متاثر می سازد و قلب انسان را جریحه دار می کند و از طرف دیگر، انسان به ایستادگی، استقامت، بردباری، نترسی و شجاعت این خطه افتخار می کند. جای بسی افتخار است که مردم غزه تحت سخت ترین و دشوار ترین فشارهای نظامی کوتاه نمی آیند و از عزت وغرور خود جانانه دفاع می کنند.

وی در ادامه افزود: از نظر مبانی دینی و شرعی وظایف جهان اسلام در قبال مردم فلسطین و آزادی بیت المقدس مشخص است. از منظر دینی قرآن کریم به صراحت فرموده: « وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ‌» خدواند از ظلم و ظالم و ستمگر بیزار است و در احادیث به کرات نسبت به حمایت از مظلومین و ایستادگی در برابر ظالم تاکید شده است: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» متون دینی دستورات صریح و روشن دارد که در کنار مظلوم باشید و از ظالم بیزاری جویید. البته از نظر عملی متاسفانه از ۵۷ کشور اسلامی، پنج کشور همسو نیستند.

آقای ذاکری در ادامه اظهار داشت: اگر امت اسلامی بتوانند با ایجاد محوریت واحد و همسو، نسبت به قضیه فلسطین تلاش نمایند به طور قطع قضیه به نفع مردم فلسطین رقم خواهد خورد. اگر کشورهای اسلامی از ظرفیت اقتصادی و جغرافیایی خویش به نفع فلسطین استفاده نمایند معادله عوض خواهند شد.

سپس آقای عبدالعلی حسنی پیرامون مسؤلیت های سیاسی و حقوقی کشورهای اسلامی برای آزادی قدس گفت: ماهیت قضیه فلسطین ماهیت سیاسی است و ایجاد رژیم اسرائیل با حمایت سیاسی کشورهای انگلیس و روسیه و… صورت گرفت.

وی در بخشی از سخنانش گفت: کشورهای اسلامی با تاکید بر: محوریت واحد، استفاده از ابزار فشار از قبیل تحریم نفت و مسایل اقتصادی، رایزنی سیاسی و فعالتر شدن بخش سیاسی ، تاکید بر ایجاد دولت مستقل فلسطینی و ادعای حقوقی در سازمان ملل و… می توانند نقش بهتری در قبال آزادسازی قدس ایفا نمایند. همچنین مردم و امت اسلامی می توانند از طریق انجمن ها، شرکت ها، موسسات خدماتی، وجوهات شرعی و کمکهای علمی و فنی نقش سازنده در این خصوص ایفا نمایند.

این نشست به صورت آنلاین از شبکه های مجازی نیز پخش شد.