آیت الله دکتر عباسی در این مراسم حوزه علمیه را میراث دار معارف و علوم عمیق اسلامی خواند و اظهار داشت: حوزه یک نهاد علمی است که به برکت تاریخ تمدنی خود از آن بهره مند هستیم و نباید از این داشته ارزشمند خود غافل شویم. نهاد علمی دیگری به نام دانشگاه نیز در یک قرن گذشته در ایران و سایر کشورهای اسلامی پدید آمد که پنجره ما برای دستیابی به پیشرفت های علمی جدید و دانش هایی است که در قرن های اخیر تولید شدند.
وی با اشاره به تاکید اسلام به کسب علم و علم آموزی، خاطرنشان کرد: اسلام عزیز بیش از هر مکتبی پیروان خود را به علم آموزی تشویق کرده است. در اسلام، دو عنصر ایمان و علم معیار بزرگی انسان بیان شده است لذا علم آموزی از فرائض دینی به شمار می آید.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تمدن بزرگ اسلامی را ضرب دست اسلام خواند و اظهار داشت: تمدن درخشان اسلامی که قرن ها پرچمدار علم در جهان بود، ربط چندانی به حکومت ها و خلافت ها ندارد و حاصل تشویقی بود که اسلام نسبت به علم و علم آموزی داشت. همین تشویق ها منجر شد که مسلمانان علوم دیگر تمدن ها را اخذ، ترجمه و توسعه دادند و تمدن علمی بزرگ در جهان اسلام را بنا نهادند.
وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان حلقه واسط و پنجره ای به سوی یافته های جدید علمی همیشه مورد تاکید بوده و هست. هم چنان که تشویق ها و ترغیب های اسلام زمینه ساز شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی در عالم شد، به عینه همین رویکرد را در چند دهه گذشته حاکمیت اسلامی در ایران نیز مشاهده می کنیم. حتی مخالفان و معارضان جمهوری اسلامی نیز نمی توانند پیشرفت های علمی کشور در چهل سال گذشته را کتمان نمایند و همه آمارها و اطلاعات گویای پیشرفت علمی قابل تحسینی است که به برکت انقلاب اسلامی در ایران رخ داد.
آیت الله دکتر عباسی، پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران را نشان از سرمایه گذاری گسترده در حوزه زیرساخت های علمی کشور دانست و تاکید کرد: در بخش بانوان، جمعیت خواهران ما در دانشگاه ها از حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد امروز نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است. ما تنها ۶۰۰ پزشک بانوی متخصص پیش از انقلاب اسلامی داشتیم اما امروز بیش از ۳۰ هزار بانوی پزشک متخصص در کشور خدمت می نمایند. این حقیقت بیانگر آن است هر کجا که اندیشه اسلامی حضور پیدا کند، پیشرفت علمی حاصل خواهد شد.
وی در ادامه به پیشرفت های علمی حوزه های علمی پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در سال های قبل از انقلاب، تعداد انگشت شماری مجله ترویجی توسط حوزه علمیه منتشر می شد اما امروز صدها نشریه علمی تخصصی از سوی حوزه علمیه انتشار می یابد. البته این دستاوردهای علمی بنا بر برخی سیاست ها چندان در مراکز علمی جهان انعکاس نمی یابد. برای مثال در حوزه علوم انسانی، حدود سه سال قبل حوزه علمیه نمایشگاهی برگزار نمود و نزدیک به ۶ هزار اثر تولیدی حوزه علمیه در عرصه علوم انسانی در این نمایشگاه ارائه گردید. هم اکنون در تمامی رشته ها و مقاطع علوم انسانی حوزه علمیه منابع ارزشمندی برای ارائه دارد و این سرمایه ای است که حوزه علمیه در این چهل سال بدست آورد.
رئیس جامعةالمصطفی حفظ هویت این دو نهاد مهم علمی که یکی ریشه در میراث تاریخی ما دارد و دیگری برخواسته از نیاز به آشنایی با تولیدات جدید دانش در جهان است، اذعان داشت: هرچند در مقایسه با رقیبان تمدنی خود نوپا هستیم اما باید به خاطر داشت اولا در تمامی رشته ها، متون و منابع تولیدی این چهار دهه موجود و قابل استفاده است و ثانیا آثار تولیدی رقیب تمدنی ما با صدها سال فرصت، طبیعتا قابل مقایسه با تولیدات یک مجموعه علمی طی چهل سال نیست. هرچند در این حوزه نیز مانند بسیاری از عرصه ها، مسیر قابل قبولی طی شده که محصول مشترک نهاد حوزه و دانشگاه است.
وی وجود هزاران نفر از فضلای حوزوی – دانشگاهی را سرمایه ارزشمندی برای کاروان علمی کشور دانست و تصریح کرد: این سرمایه امروز به برکت ایده و راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در اختیار ماست. حداقل در حوزه علوم انسانی همگی اذعان دارند که این علوم مبتنی بر مبانی هستند. بنابراین اگر داعیه تمدن نوین اسلامی داریم، باید در عرصه علوم انسانی سخنی تازه ارائه کنیم و راه تازه ای به بشر بنمائیم.
آیت الله دکتر عباسی بسیاری از مبانی جهان شناختی و معرفت شناختی اسلام را مبانی دینی مشترک میان ادیان توحیدی دانست و گفت: اینکه علوم انسانی بلکه همه علوم دارای پارادایم، مبانی و چهارچوب است، مورد پذیرش همه دانشمندان فلسفه علم قرار دارد. لذا حوزه های علمیه و اساتید دانشگاه های ما رسالتی سنگین بر عهده دارند. ما ده ها هزار استاد باورمند به این مبانی در دانشگاه ها داریم که سرمایه های ارزشمند ما در گام های نخست حرکت به سوی تمدن اسلامی به عنوان آرمان بلند انقلاب اسلامی به شمار می آیند.
وی انقلاب اسلامی را دارای فکر و ایده ای نسبت به عالم دانست و افزود: این دیدگاه تفاوت های مبنایی با نگاه تمدن مدرن مسلط بر عالم دارد. محصول نگاه متفاوت تمدن مادی به عالم، خلق ارزش هایی است که برخی اندیشمندان غربی به شدت نسبت به آن تعصب دارند و معتقدند همگی باید در برابر مبانی این تمدن تسلیم باشند و از آن به عنوان پایان تاریخ یاد می کنند. بنا بر این دیدگاه، اگر فردی به ارزش های دینی میلیاردها انسان اهانت نماید، با شعار آزادی بیان نباید با او برخورد شود اما اگر کسی کوچکترین تعرضی به نمادهای گروه های منحرف اخلاقی کرد، به جرم نفرت پراکنی محکوم خواهد شد.
رئیس جامعةالمصطفی در ادامه یادآور شد: در مسئله زن و حقوق خانواده همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بیان کردند، ما به عنوان تمدن اسلامی نه تنها در موضع دفاع قرار نداریم بلکه طلبکار هستیم. ستمی که گفتمان و فرهنگ غربی به زن و خانواده روا داشت، در هیچ دوره تاریخی نظیر ندارد. تمدن غربی کانون خانواده را متلاشی کرد و کار را به جایی رساند که در جوامع مدعی حقوق زن و خانواده، ۶۰ درصد فرزندان خارج از نهاد خانواده پرورش می یابند. در حالی تمدن غربی با حجاب به عنوان ضامن حضور سازنده و متین بانوان در جامعه دشمنی می کنند که از جذابیت های زنان برای سودجویی مادی خود بهره می برد. غرب باید پاسخگوی این ظلم تاریخی باشد.
وی تمدن اسلامی را دارای ارزش های انسانی و اخلاقی مورد پذیرش اکثر مردم جهان دانست و افزود: محصول نگاه سودجویانه، لذت طلبانه و فردگرایانه غرب، استعماری بود که طی چند صد سال منابع و منافع عالم را به نفع خود غارت کردند و کسانی که در برابر آنان ایستادند را با قساوت تمام از میان برداشتند. در گذشته ای نه چندان دور، تنها یک و نیم میلیون الجزایری توسط فرانسویان مدعی حقوق بشر و آزادی بیان به جرم استقلال طلبی قتل عام شدند.
آیت الله دکتر عباسی این حقایق را بیانگر مسئولیت بزرگی دانست که بر عهده مراکز علمی قرار دارد و ابراز داشت: امروز نیز تمدن مادی در برابر کشتار بی رحمانه کودکان و زنان در غزه نه تنها اعتراضی نمی نمایند، که انواع حمایت های نظامی و سیاسی را از رژیم نامشروع صهیونیستی روا داشته اند. البته مطابق با وعده الهی پیروزی نهایی به جبهه حق تعلق خواهد داشت.
Δ