در نمایندگی افغانستان بررسی شد؛

تحلیل فقهی قربانی در حج با توجه به مقتضیات زمان

 به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نشست علمی«تحلیل فقهی قربانی در حج با توجه به مقتضیات زمان» برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نشست علمی«تحلیل فقهی قربانی در حج با توجه به مقتضیات زمان» با ارائه آقایان محمدعلی توحیدی و محمدناصر واعظ‌زاده و در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

توحیدی در ابتدای این نشست در مورد موجودیت قربانی گفت: قربانی در ادیان و مذاهب مختلف وجود داشته است و مطابق با مضمون برخی روایات از زمان حضرت آدم پدیده قربانی مطرح بوده است.

وی به بررسی تاریخی قربانی پرداخت و به دوران حضرت ابراهیم خلیل(ع)، در یهودیت، مسیحیت و سپس به پدیده قربانی در دین مبین اسلام اشاره نمود.

توحیدی به ادوار قربانی در اسلام را به طور مفصل توضیح داد و سپس ضمن اشاره به زمان حضور پیامبر به دوران معاصر و دلیل حضور میلیونی حجاج محل ذبح به دلیل مشکلات بهداشتی و محدودیت‌های دیگر به خارج از منی منتقل شده است اشاره نمود و این را مجالی برای بروز اختلاف دیدگاه‌های فقهی دانست.

واعظ‌زاده نخست قربانی را تکلیف شرعی معرفی نمود و هدف از آن را تقوای الهی و تقرب به حق معرفی نمود و سپس در ارتباط به نحوه مصرف گوشت قربانی و جواز و عدم جواز آن برای غیرمسلمان و کارکردهای فردی و اجتماعی قربانی در جامعه اسلامی صحبت نمود.

وی گفت: مطابق دیدگاه متعارف بخشی از گوشت قربانی را فرد حاجی می‌تواند مصرف کند، سهمی از آن را می‌تواند به فقیری که حجب و حیا دارد و اظهار فقر نمی‌کند مصرف کند و مقداری از آن را می‌تواند به فقیری که خواهان است بدهد.

اما در جواز و عدم جواز استفاده گوشت قربانی برای غیر مسلمان، گفت: امکان دارد از باب تألیف قلوب و از باب تکریم مسکین و نیازمند تجویز شود.

این نشست علمی همزمان به‌صورت آنلاین برای علاقمندان پخش گردید و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.