به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد؛

نشست علمی «رویکرد سیستمی و نقش آن در مدیریت»

به همت نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان نشست علمی «رویکرد سیستمی و نقش آن در مدیریت» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان و با ارائه محمدهادی اکبری و آقای سید تقی موسوی برگزار شد. موسوی در ابتدای این نشست به تعریف سیستم پرداخت و بیان داشت: سیستم عبارت است از اجزای به‌هم پیوسته‌ای که […]

به همت نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان نشست علمی «رویکرد سیستمی و نقش آن در مدیریت» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان و با ارائه محمدهادی اکبری و آقای سید تقی موسوی برگزار شد.

موسوی در ابتدای این نشست به تعریف سیستم پرداخت و بیان داشت: سیستم عبارت است از اجزای به‌هم پیوسته‌ای که در ارتباط با هم اهداف مشترکی را دنبال می‌کند.

وی سیستم‌ها را به سیستم‌های مکانیکی و ارگانیکی دسته‌بندی نمود و بیان داشت: سیستم‌های ارگانیکی افزون به تعامل درون سیستمی با محیط پیرامونی خود نیز ارتباط متقابل دارنده و به‌همین خاطر بدانها سیستم‌های باز هم می‌گویند، چون هم به محیط تأثیر می‌گذارد و هم از محیط متأثر می‌شود. اما سیستم‌های مکانیکی صرفا همبستگی درون‌سیستمی دارد اما با محیط بیرون ارتباط تعاملی ندارد و به‌همین لحاظ بدانها سیستم‌های بسته می‌گویند.

وی در ادامه اظهار داشت: سیستم در جهان وجود داشته و دارد اما مهم آن است که تفکر سیستمی داشته باشیم و با رویکرد سیستمی به نهادها، سازمانها نگاه کنیم.

اکبری نیز به نظریه‌های مطرح در علم مدیریت پرداخت و گفت: در علم مدیریت رویکردهای مختلفی چون؛ رویکرد کلاسیک، نوکلاسیک و نظریه سیستم‌ها وجود دارد.

وی به‌صورت تفصیلی به هر کدام از این رویکردها پرداخت و یادآور شد: در نظریه‌های کلاسیک تمرکز به مقوله کار در کانون نظریه‌های مدیریتی قرار داشت و در نظریه‌های نوکلاسیک مسائل مرتبط با کارگران و پرسنل در کانون توجه نظریه‌های مدیریتی قرار می‌گیرد. اما در نظریه سیستم‌ها، کل سازمان به‌مثابه یک سیستم متشکل از بخش‌های مختلف لحاظ می‌شود و فراتر از آن به محیط درونی و بیرونی سازمان به‌مثابه سیستم توجه شده است.

وی ضمن نقد رویکردهای کلاسیک و نوکلاسیک رویکرد سیستمی را تا اطلاع ثانوی مؤثرترین و پرنفوذترین نظریه در علم مدیریت معرفی نمود و ترویج نگاه سیستمی به سازمان را خواستار شد.

این نشست علمی که همزمان به‌صورت آنلاین منتشر گردید، مورد استقبال دانشجویان و علاقمندان رشته مدیریت قرار گرفت.