به همت نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان

آرای تفسیری علامه طباطبایی و رشیدرضا در مورد آیه اکمال دین بررسی شد

نشست علمی «بررسی تطبیقی آرای تفسیری علامه طباطبایی و رشیدرضا در مورد آیه اکمال دین» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان برگزار شد.

به مناسبت عید غدیر خم نشست علمی «بررسی تطبیقی آرای تفسیری علامه طباطبایی و رشیدرضا در مورد آیه اکمال دین» با ارائه احمدذبیح افشاگر و سرور حسینی برگزار شد.

افشاگر در ابتدای این نشست ضمن تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن عید غدیر، اظهار داشت: در میان مفسران بزرگ فریقین در باره آیه اکمال دین دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. یک دیدگاه که متعلق به مفسران بزرگ شیعه و از جمله مرحوم علامه طباطبایی است، همچنان ایشان در مورد آیه اکمال افزودند: تاریخ نزول این آیه شریفه را هجدهم ذی‌الحجه بوده و شأن نزول آن را نیز مسئله وصی و جانشین پیامبر(ص) دانسته است.

وی ضمن بررسی الفاظ و مفاهیم به کار رفته در این آیه گفت: علامه طباطبایی به‌درستی این آیه را مربوط به وصایت و جانشینی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مربوطه دانسته است.

سرور حسینی نیز به بررسی آثار و افکار رشید رضا اشاره کرد و سپس دلایلی را در مورد رد نظر رشید رضا بیان داشت و گفت: رشید رضا با وجود اینکه خود را مدعی وحدت امت اسلامی میدانست، اما مخالف جدی  مذهب شیعه بود و به‌همین دلیل نسبت به شأن نزول و تاریخ نزول این آیه تأمل و تفکر جدی انجام نداده و از آن عبور کرده است.

وی افزود: با این‌ وجود، دیدگاه رشیدرضا در باره این آیه دچار آشفتگی و سطحی است، به‌گونه‌ای که برخلاف میل او می‌توان دیدگاهش را مثبِت نظر مفسران شیعه دانست، زیرا وی از یک سو معتقد است که پس از نزول آیه اکمال دین پیامبر(ص) هشتاد و یک روز زندگی کرد، از سوی دیگر می‌گوید که این آیه در روز عرفه سال حجة الوداع نازل شده است. چنانچه بپذیریم که پیامبر(ص) بعد از آیه اکمال دین هشتاد و یک روز زنده بوده است، این با تاریخ نزول مورد وفاق شیعیان (هجدهم ذی‌الحجه) سازگار است.