به همت مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى برگزار شد؛

نشست علمی «هفته وحدت و لزوم همبستگی امت اسلامی » در افغانستان

نشست علمی «هفته وحدت و لزوم همبستگی امت اسلامی » در مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

به مناسبت آغاز هفته‌ی وحدت نشست علمی تحت عنوان «هفته‌ی وحدت و لزوم همبستگی اُمت اسلامی» در سالن اجتماعات حوزه‌ی علمیه جامعة‌الزهرا (س) از مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان است، برگزار شد.

کارشناسان این برنامه انصاری، عظیمی و خانم کریمه کاظمی و دبیر علمی نشست غلام رضا نوید بود.

انصاری در ابتدای این نشست در پاسخ به این پرسش که چگونه پیامبر جامعه‌ی آن‌روز شبه‌جزیره را از منجلاب تفرقه بسوی اخوت و برادری سوق داد، گفت: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) در شرایط آغاز به دعوت کرد که تشتت، پراکندگی، تعصب و تفرقه در شِبه جزیره به اوج خود رسیده بود. قبایل متعدد سالیان طولانی در جنگ و منازعه‌ی بی‌امان غرق بودند و غارت‌گری و خون‌ریزی را به عنوان یک سنت اجتماعی پذیرفته بودند.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام با دعوت خویش به‌سوی توحید و یکتاپرستی، ریشه‌های تفرقه و تعصب را خشکاند و هم‌بستگی و همدلی را به ارمغان آورد. نکته‌ی حایز اهمیت این‌که پیامبر با وعظ، تبلیغ و جدال أحسن مردم را از شرک و بت‌پرستی بسوی توحید و وحدت فرامی‌خواند. این می‌تواند الگو و الهام برای هر روحانی باشد.

انصاری در ادامه  با تأکید بر این که در دنیای امروز مسلمین بیش از هر زمان دیگری به الگوگیری و الهام‌گیری از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) نیازمندند، تصریح کرد: در شرایطی که دست‌های پیدا و پنهان برای ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان تلاش می‌کند، بر فرد فرد از امت اسلامی واجب است که با زیرکی و هوشیاری متوجه حساسیت موضوع باشند؛ نگذارند دشمنان وحدت و هم‌دلی مسلمین بر اهداف شوم و سلطه‌جویانه‌اش نایل گردند.

عظیمی کارشناسان دیگر این نشست، شخصیت نازنین پیامبر گرامی اسلام و امام جعفرالصادق علیهما السلام را از عوامل مهم وحدت میان مسلمانان خوانده و تصریح کرد: شخصیت بی‌نظیر پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) خود یکی از محوری‌ترین عوامل شکل‌گیری همبستگی میان مسلمانان است. همین‌طور امام جعفرالصادق(علیه السلام) که شخصیت مورد احترام میان بزرگان و فقهای چهارگانه است نیز می‌تواند مرکز و محور برای وحدت باشد.

در ادامه این نشست خانم کریمه کاظمی از پیشگامان وحدت و اخوت در جهان اسلام یاد نمود و گفت: امام خمینی(ره) با پایه‌گذاری هفته وحدت به مناسبت میلادین مسعودین پیامبر گرامی اسلام و خلف صالحش امام جعغرالصادق علیه السلام صفحه‌ی جدیدی برای نشر و تبیین پیام وحدت میان مسلمانان باز نمود که باید ادامه یابد.