به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان؛

نشست علمی «خصوصیات مدیریتی و رهبری پیامبر اعظم(ص)» برگزار شد

نشست علمی «خصوصیات مدیریتی و رهبری پیامبر اعظم(ص)» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

 

همزمان با میلاد رسول رحمت، ختم مرتبت محمد مصطفی(ص) نشست علمی با عنوان «خصوصیات مدیریتی و رهبری پیامبر اعظم»  با کارشناسی آقایان محمدهاشم شایان و محمدجواد جلیلی و دبیری محمدصادق عادلی برگزار شد.

محمدهاشم شایان در ابتدای این نشست حول محور مسئله مدیریت و رهبری سخن گفت و بیان داشت: مسئله مدیریت و رهبری یکی از مسائل مهم جوامع بشری است و امروزه نیز رهبری و مدیریت چه اینکه در سطح سازمان باشد یا در سطح جامعه از اهمیت ویژه برخوردار است.

سخنران این نشست علمی افزود: در بسیاری موارد رهبران بزرگ باعث تغییرات و تحولات گسترده‌ در میان جوامع و ملت‌ها شده‌اند و رهبران فاسد و بی‌کفایت به انحطاط و زوال اجتماعی رهنمون شده‌اند.

وی یادآور شد: رهبری در جوامع مدرن به دلیل پیچیدگی جوامع امروزی دشوار و بدل به یک امر تخصصی شده است و رهبران و مدیران امروزی باید از دانش وسیع، ضریب هوشی بالا و مهارت در سطح بالا برخوردار باشند تا بتوانند با کفایت و درایت سازمان یا جامعه را مدیریت نمایند.

شایان به گونه‌بندی رهبران و مدیران پرداخت و اقسام رهبری کاریزماتیک، سنتی، قانونی و عقلانی به تفصیل اشاره نمود و بیان داشت: رهبری پیامبر اسلام را نمی‌توان در ذیل این اقسام گنجاند، زیرا این تقسیم‌بندی مربوط به رهبران این جهانی و عادی بشری است.

جلیلی کارشناس دیگر نشست، به ویژگی‌های مدیریتی و رهبری پیامبر اسلام پرداخت و گفت: که بیان تمامی این ویژگی‌ها با تفصیل فراخور در طی یک نشست علمی میسر نیست، با این‌وجود، می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌ها را به اجمال بیان نمود.

سخنران این نشست یکی از مهمترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های رهبری پیامبر اعظم را قاطعیت و عدم تخطی از قانون شریعت و احکام الهی دانست و گفت: دومین ویژگی اساسی مدیریتی پیامبر اسلام ایمان و توکل در تمامی موارد به حضرت حق بود.

وی به تفصیل به کارکردهای ایمان در سازمان و جامعه پرداخت و بیان داشت: ایمان باعث می‌شود که سازمان یا گروه در خلأ رفتار نکند. سازمان یا گروه با ایمان در برابر فشارها و سختی‌ها تاب‌آوری داشته باشد. افزون براین‌ها ایمان و توکل باعث می‌شود که تهدیدها تبدیل به فرصت شود. ایمان برطرف کننده ترس، تردید، اضطراب و بدبینی است.

جلیلی سومین ویژگی مدیریتی پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله را رفتار کریمانه آن حضرت در تعامل با افراد جامعه دانست و گفت: این ویژگی در کنار حسن خلق و مدارای بی‌بدیل آن حضرت باعث تألیف قلوب بسیاری از افراد و سران قبایل گردید.

این نشست علمی که همزمان به‌صورت آنلاین پخش گردید مورد استقبال دانشجویان و علاقمندان حاضر در جلسه و مخاطبان آنلاین واقع شد.