به همت نمایندگی جامعة المصطفى؛

«وحدت اسلامی، آسیب‌ها و راهکارها» در افغانستان بررسی شد

 نشست علمی وحدت اسلامی، آسیب ها و راهکارها در مدرسه علمیه امام زمان(عج) ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان است با ارائه آقایان سید مصباح، ادیبی و حسنی برگزار شد.

نشست علمی وحدت اسلامی، آسیب ها و راهکارها در مدرسه علمیه امام زمان(عج) ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان است با ارائه آقایان سید مصباح، ادیبی و حسنی برگزار شد.

سید مصباح در ابتدای این نشست در رابطه با وحدت اسلامی چیست و عوامل پایدار آن کدام اند سخنان خویش را آغاز کرد و گفت: وحدت یعنی اتحاد جامعه اسلامی در مشترکات که دارند. وحدت به معنای توحید نمی‌باشد به این معنا که شیعیان اصول و ارزش‌های خود را نگه می‌دارند هم چنین اهل سنت از باورهای مذهبی خود دست نمی‌کشند ولی در مشترکات دینی باهم وحدت می‌کنند تا امت اسلامی را تشکیل دهند.

وی در ادامه به عوامل وحدت پرداخت و بیان داشت: احترام به مشترکات و دوری از اختلاف‌های قومی، نژادی و لسانی و مقابله با استکبار جهانی را میتوان از جمله عوامل وحدت پرداخت.

سید مصباح ضرورت وحدت بین مسلمانان در مقابل استکبار جهانی را مهم خواند و گفت: مسلمانان هم در گفتار و هم در عمل باید وحدت ایجاد نمایند تا بتوانند استکبار جهانی را شکست دهند. با توجه به تحولات جهان معاصر، وحدت جهان اسلام ضروری بوده در غیر این صورت شکست مسلمانان در مقابل دشمن قطعی است. چنانچه تجربه تاریخی همین را نشان می‌دهد.

ادیبی نیز سخنان خود را با موضوع بررسی آسیب‌های وحدت مسلمانان شروع نمود و تصریح کرد: عوامل مختلف در عدم وحدت مسلمانان وجود دارد که عمده آن عوامل که نقش عمده دارد عبارتند از بر جسته نمودن نقاط اختلافی به‌جای مشترکات مانند پرداختن به مسائل مذهبی، قومی، نژادی. این عوامل روز به روز به وحدت مسلمانان بیشتر آسیب می‌رساند و مسلمانان را از یکدیگر دور می‌سازد و باعث ضربه پذیری مسلمانان می‌گردد.

وی عامل دوم عدم وحدت مسلمانان را بی‌احترامی به عقاید دیگران نام برده و افزود: نسبت دادن تکفیر نسبت به دیگران باعث اختلاف و دوری از همدیگر می‌گردد. احترام به عقاید دیگران در واقع احترام به خود گذاشته‌ایم. همان‌گونه رئیس مذهب حنفی ابوحنیفه به امام صادق احترام می‌گذاشت و رابطه آن دو رابطه استاد و شاگرد بود. اگر در جامعه افغانستان رفتار مردم طبق رفتار رئیس دو مذهب جعفری و حنفی می‌بود، مردم این سرزمین دارای اقتدار می‌شدند و شاهد این همه اختلاف و بدبختی نبودیم. پیامبر اسلام (ص) در حدیثی به‌صراحت ذکر نموده است که بین امتیازی در نژاد، زبان و…نیست مگر در تقوا.

استاد حسنی کارشناس دیگر برنامه پیرامون رسالت اقشار جامعه راجع به وحدت مسلمانان گفت: وحدت یک فریضه الهی است و قرآن کریم نیز می‌فرماید واعتمصوا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا طبق آیه همه مکلف و ایجاد وحدت هستیم. قشری که نقش اساسی را در وحدت بازی می‌کند، قشر روحانیت است. این قشر برای ایجاد وحدت ابتدا باید  دشمن را خوب بشناسد و بعد می‌توانند وحدت بین مسلمانان ایجاد نمایند. حرف و کلام روحانیت بین مردم سند است و مردم به آن‌ها اعتماد می‌کنند. روحانیت باید نکات مشترک بین مسلمانان را برجسته نموده و بین مردم تبلیغ نمایند تا مردم نسبت به عوامل وحدت معرفت حاصل نمایند.

وی تصریح کرد: در قدم دوم اساتید دانشگاه نیز در ایجاد وحدت رسالت سنگین دارند. این قشر نیز می‌توانند نقش اساسی را در ایجاد وحدت ایفا نمایند. دانشگاه‌ها محل نشر علم و بیداری است اگر اساتید برای دانشجویان مشترکات مسلمانان را برای آن‌ها بیان نموده و آن‌ها را عالم سازند، بیشتر باعث وحدت میان مسلمانان می‌گردد. قشر جوانان نیز می‌توانند رسالت خود را در راستای وحدت اسلامی به انجام برسانند. هم دولت‌ها مسئولیت و رسالت عظیم نسبت به ایجاد وحدت بین مسلمانان دارند.