به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

آسیب‌شناسی روش‌های آموزش قرآن در افغانستان

نشست علمی «آسیب‌شناسی روش‌های آموزش قرآن (با تأکید بر سهولت، کارآمدی و معیاری بودن)» با ارائه عبدالعلی عادلی، سید محمدجاوید مدقق و محمدنادر کریمی بیات و در نمایندگی جامعه المصطفی افغانستان برگزار شد.

استاد عادلی در ابتدای این نشست آموزش‌های قرآنی را مهم و کانونی برای تعالی معنوی و روحی جامعه دانست و پرداختن به آسیب‌های موجود در این زمینه را لازم و ضروری بیان کرد و افزود: در بحث از وضعیت جاری آموز‌شهای قرآنی به سه رکن دانش آموزان و مخاطبان، اساتید و مربیان و در نهایت مضامین و محتوای درسی آموزش‌های قرآنی توجه نمود.

وی افزود: در بخش فراگیران و علاقمندان مباحث قرآنی یک بستر خوب تهیه شده است و علاقمندان به قرآن در جامعه زیاد است و استقبال از برنامه های قرآنی قابل توجه است. باید تلاش کنیم که این انگیزه و علاقه را با گفتار و رفتارمان گسترش دهیم.

عادلی یادآور شد: در رکن دوم، معلم و مربی قرآنی بایسته است که به صورت همزمان سهولت، کاربرد و دقت را به کار گیرند؛ برای انجام این مهم معلم قرآنی باید آموزش ببیند و دوره های تربیت مربی را تجربه کند.

سخنران نشست در قسمت محتواهای آموزش‌های قرآنی اظهار داشت: منابع موجود به روز و مناسب نیست و با متدهای علمی تهیه و تدوین و اهداف آموزشی در آن‌ها لحاظ نشده است. محتواها باید با توجه به اهداف بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه مدت و رده‌های سنی تنظیم و تدوین شود.

وی آموزش درحد روخوانی و روانخوانی و تجوید را مراحل اولیه آموزش‌های قرآنی دانست و بیان داشت: برای سطوح عالیتر مثل درک مفاهیم و تفسیر و تفقه گام جدی برداشته نشده است. تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها ناکافی است.

سید جاوید مدقق کارشناس دیگر برنامه نیز از تدوین نقشه راه آموزش قرآنی سخن گفت و اظهار داشت: در عرصه آموزش‌های قرآنی ما باید به سه محور تعلم، تفقه و عمل توجه داشته باشیم.

وی فعالیت‌های آموزشی را در گام اول متمرکز بر تعلم دانست و یادآور شد: در تعلم جذابیت، اثرگذاری و سهولت امری اساسی است.

محمدنادر کریمی بیات از مسئولین مؤسسه قرآنی بیات با تجربه ۱۶ ساله قرآنی از ضرورت همکاری و همفکری در فعالیت‌های قرآنی و تنظیم و تهیه مواد درسی متفق علیه سخن گفت.

عبدالشکور فلاح نیز در بخش پایانی این مراسم اظهار داشت: فعالیت های ما نیازمند یک چتر است. یک مرکزی که این مطالب را هماهنگ بسازد. باید سازمان قرانی در سطح ملی وجود داشته باشد که از یک‌طرف فعالیت‌های قرانی در داخل کشور را هماهنگ بکنند و از طرف دیگر با نهادهای بین المللی هماهنگ بسازد.