در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان بررسی شد؛

نشست علمی ویژگی‌های یک طلبه ممتاز در جامعه

 نشست علمی ویژگی های یک طلبه ممتاز با ارائه سلمان محمدی و روحانی در مدرسه بقیه الله ولایت هرات، از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور طلاب برادر برگزار شد.

سلمان محمدی در ابتدای این نشست در مورد آداب و طریقه کسب علم توسط یک طلبه ممتاز و موفق با استفاده از سخنان پیشوایان دینی تصریح کرد: بر اساس سخنان امام صادق(ع) برای طلبه ممتاز می توان ۱۰ ویژگی را بیان نمود؛ انجام تعلیم و تعلم بر پایه خدا‌محور، عقل محور بودن عالم و طلبه، محور عمل‌گرایی، اخلاق محوری، آزاد اندیشی، توسل به انبیاء، اولیاء، پیامبر اسلام (ص) و ائمه طاهرین(ع) و ارتباط با نفوس قدسیه، تلاش علمی به گونه‌ای که درس‌ها و مطالب ارائه شده، به نحو  اتم و اکمل فرا بگیرد، نداشتن تکبر و خود بزرگ بینی، نداشتن حرص و طمع نسبت به مال دنیا از جمله ویژگی های طلبه ممتاز در بیان روایات اسلامی است.

کارشناس دیگر این نشست استاد روحانی درباره راه‌های تشخیص طلبه ممتاز در جامعه بحث کرد و  در رابطه با رفتار اجتماعی طلبه گفت: مردم از طلبه انتظار یک معلم و مربی را دارد از این رو بیشتر مردم به عملکرد یک عالم در جامعه نگاه می‌کند و رفتار او را به دقت می‌نگرد. از این رو هر فرد طلبه نیاز دارد که به صورت مستمر به اصلاح نفس خود و تهذیب نفس بپردازد.

وی تصریح کرد: به دلیل جایگاه خاص طلبه، او ملزم است که رعایت مروت و شأن طلبگی در میان بازار و توده‌ی مردم داشته باشد. مسئله دیگر لزوم اعتدال است. بنابراین، طلبه نه زیاد با چهره خشن با مردم رفتار کند و نه زیاد سبک و خنده‌رو باشد؛ زیرا افراط در هر دو، باعث سبک شدن طلبه و عالم می‌گردد.