تاکید ایران‌شناسان روسی بر تقویت شناخت متقابل بین دو ملت ایران و روسیه

هفتمین همایش سالانه ایران‌شناسان و استادان زبان فارسی، با تاکید بر ضرورت تقویت شناخت متقابل بین دو ملت ایران و روسیه در مسکو به کار خود پایان داد.

در هفتمین همایش سالانه ایران‌شناسان و استادان زبان فارسی روسیه و اوراسیا، بر ضرورت تقویت بنیان‌های شناخت متقابل بین دو ملت ایران و روسیه تاکید کردند.

در این همایش که به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در روسیه برگزار شد، بیش از ۱۲۰ نفر از ایران‌شناسان، استادان کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگی روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا، دیدگاه‌های خود را در زمینه راههای تحکیم و تعمیق مناسبات دوجانبه، بویژه در زمینه فرهنگی ، پژوهشی، دانشگاهی و علمی بیان کردند.

کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در این نشست با اشاره به برخی فراز و نشیب‌ها در مناسبات دو کشور، از مقطع کنونی به عنوان دوره طلایی روابط تهران – مسکو یاد کرد و گفت:‌ دو کشور باید با تأکید بر مشترکات و پیوندها، در مسیر تعمیق روابط گام بردارند.

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در این نشست، خواستار توسعه همکاری‌های پژوهشی و مطالعاتی بین ایران و روسیه،‌ ایجاد رشته‌های مشترک آموزش عالی، چاپ نسخ خطی ایران و اسلام که در روسیه نگهداری می‌شوند و نیز انتشار نشریات علمی مشترک شد.

الکساندر بزبورودوف، رئیس دانشگاه دولتی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، این گردهمایی را بیانگر روابط گرم ایران و روسیه و نیز علاقمندی متقابل برای شناخت بین ملت‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: اگر دولت‌های ما بیشتر حمایت و کمک کنند، بنیان روابط فرهنگی و مردمی تقویت و در نتیجه مناسبات دوجانبه عمیق و مستحکم خواهد شد.

فرهاد ابراهیموف، ایران‌شناس روس نیز گفت: ایران با درهم شکستن هیمنه امپریالیسم آمریکا به سرعت در حال پیشرفت است و توانسته با پشت سرگذاشتن تحریم‌ها روی پای خود بایستد.

وی افزود : در شرایطی که روسیه نیز در سال‌های اخیر با حجم وسیعی از تحریم‌های غرب مواجه شده ، به تحربیات ایران نیازمند است. همکاری عمیق دو کشور در این شرایط فقط زمانی شکل می‌گیرد که ابتدا پایه‌های فرهنگی تقویت شود و در این راستا ایران‌شناسان نقش مهمی دارند.

گنادی آودیف، ایران‌شناس روسی هم گفت: من تمام زندگی خود را وقف تقویت روابط با ایران عزیز کرده‌ام و از صمیم قلب معتقدم که ایران و روسیه در کنار یکدیگر می‌توانند نظم جدیدی بر جهان حاکم کنند و به یکجانبه‌گرایی خاتمه دهند.

لودمیلا آودیووا، شاعر و نویسنده روسی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: من تاکنون هشت جلد کتاب ، که بیشتر آنها بصورت مجموعه اشعار است ،درباره ایران منتشر کرده‌ام.
این شاعر روسی افزود: کتابهایی را که له رسته تحریر درآورده‌ام به انقلاب اسلامی، شهدا و امام خمینی تقدیم کرده‌ام، زیرا امام خمینی درخشان‌ترین شخصیت تاریخ معاصر است که توانست دستاوردهای بزرگی برای ایران و ملتهای زیر ستم به ارمغان بیاورد.

وی تاکید کرد: اگر امروز از ایران به‌عنوان کشوری مستقل، قدرتمند و پیشرفته یاد می‌شود، بخشی از همان دستاوردهای ایشان است.

در این مراسم، به مناسبت هشتادمین سال تولد الکساندر پالیشوک استاد برجسته دانشگاه دولتی زبان‌شناسی روسیه، با اهدای هدایایی از خدمات وی در آموزش زبان فارسی به شهروندان روسیه قدردانی شد.