حجتالاسلام شاملی در این نشست با بیان جایگاه و نقش بیبدیل علامه مصباح یزدی در تأسیس نهضت نرمافزاری تولید علم دینی و اسلامیسازی علوم، گفت: علامه مصباح یزدی در خصوص علم مؤثر بیان میکردند: “هیچگاه علم بدون ایمان و تقوا به حقیقت خود نمیرسد؛ علم وقتی نور میشود که با اخلاص و اراده خالصانه در مسیر رضایت الهی باشد.”
وی سپس به اهمیت بینش و نگرش بنیانگذاران نظامهای آموزشی اشاره کرد و گفت: این بینش، اهداف تربیتی و مفهوم انسان را تحت تأثیر قرار میدهد. نظام تعلیم و تربیت اسلامی که بر تکامل روحی و اخلاقی انسانها و دستیابی به قرب الهی بهعنوان هدف نهایی تأکید دارد، مولفهها و شاخصههای منحصر به فردی دارد که بسیاری از آنها در آثار علامه مصباح تبیین گردیده است.
حجتالاسلام شاملی شاملی همچنین به اهمیت موضوعشناسی در فرآیند اجتهاد دینی و جایگاه معنویت در علم و نوآوری علمی پرداخت و گفت: علامه مصباح با بهرهگیری از نظام آموزشی بهروز و مؤثر و تربیت شاگردانی در حوزههای مختلف علوم انسانی و اسلامی، آنان را به سلاح علم و تقوا مجهز کردند و توجه توأمان به تزکیه و تحصیل را در حوزه اجتهاد دینی گشودند.
وی در ادامه تأکید کرد: از نکات مورد توجه علامه مصباح (قدس سره) اهمیت موضوعشناسی در فرآیند فقه جواهری و گونهشناسی موضوعات احکام فقهی است که این مهم از نظر ایشان تأثیری گسترده بر سایر حوزههای اندیشهای و معرفتی دارد.
تحلیل پنج مولفه شخصیتی علامه مصباح یزدی (ره)
حجتالاسلام والمسلمین دکتر نیکخو امیری، رئیس نمایندگی گلستان، در این آئین طی سخنانی به تشریح پنج مولفه شخصیتی علامه مصباح یزدی (ره) پرداخت و عنوان کرد: نخستین ویژگی ایشان، فقاهت و اشراف کامل بر زوایای گوناگون فقه جواهری است که از علامه مصباح فقیهی جریانساز و برجسته ساخت.
وی همچنین از تسلط کمنظیر علامه مصباح بر مبانی فلسفه اسلامی بهعنوان ویژگی دیگر این عالم راحل یاد کرد و افزود: آثار مکتوب، دیداری و شنیداری باقیمانده از علامه مصباح خود گویای غوص ایشان در بحر عمیق فلسفه اسلامی است.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی همچنین از آشنایی شگرف علامه مصباح یزدی با مبانی و آثار فلسفه غرب و حضور چشمگیر ایشان در صحنههای علمی و سیاسی جامعه بهعنوان سومین و چهارمین ویژگی یاد کرد و اظهار داشت: علاوه بر ویژگیهای علمی و شخصیتی برجستهای که در وجود ایشان متبلور بود، علامه مصباح دارای تواضعی مثالزدنی بودند که از ایشان چهرهای متمایز به نمایش گذاشته است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر نیکخو امیری در پایان گفت: مجموعه این مولفههای شخصیتی، علامه مصباح یزدی را در سپهر اندیشه، معنویت و تفکر این مرز و بوم مانا خواهد ساخت. به همین دلیل مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند: «من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحبنظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علامه طباطبایی یا شهید مطهری استفاده کند، بحمداللّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند.
ترویج و توسعه علوم انسانی اسلامی از اهداف اصلی علامه مصباح یزدی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و فرزند علامه مصباح، بهعنوان مهمان ویژه این آئین، طی سخنانی با اشاره به فعالیتهای اثرگذار علامه مصباح در ترویج و توسعه علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: تصحیح و ترمیم رشتههای علوم انسانی مطابق با دیدگاههای اسلام از اهداف علامه مصباح یزدی بود و با پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع اجرای دین در بستر جامعه اسلامی مطرح شد.
وی افزود: برای این کار لازم بود که بهطور جدی به سراغ علوم انسانی برویم، چراکه علوم انسانی کلید اول مدیریت جامعه است.
دکتر مصباح ادامه داد: آیتالله مصباح با تأسیس بنیاد باقرالعلوم و موسسه در راه حق، سپس تلفیق برنامههای آموزشی این دو موسسه در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و شکلدهی چهارده رشته علوم انسانی، خدمات کمنظیری به اسلامیسازی علوم انسانی نمودند.
ویژگیهای علمی، صفای درونی و بصیرت علامه مصباح یزدی در اوج خود قرار داشت
آیتالله طاهری، نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، نیز در این نشست گفت: «علامه مصباح یزدی هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ صفای درونی و هم از نظر بصیرت، به معنای واقعی کلمه در اوج خود قرار داشت.
وی افزود: این سه ویژگی در ایشان باعث شد که از این شخصیت، انسانی واجد شرایط کمال بهنمایش گذاشته شود تا تحولی در جامعه اسلامی ایجاد کند.
Δ