حجتالاسلام شاملی در این نشست با بیان جایگاه و نقش بیبدیل علامه مصباح یزدی در تأسیس نهضت نرمافزاری تولید علم دینی و اسلامیسازی علوم، گفت: علامه مصباح یزدی در خصوص علم مؤثر بیان میکردند: “هیچگاه علم بدون ایمان و تقوا به حقیقت خود نمیرسد؛ علم وقتی نور میشود که با اخلاص و اراده خالصانه در مسیر رضایت الهی باشد.”
وی سپس به اهمیت بینش و نگرش بنیانگذاران نظامهای آموزشی اشاره کرد و گفت: این بینش، اهداف تربیتی و مفهوم انسان را تحت تأثیر قرار میدهد. نظام تعلیم و تربیت اسلامی که بر تکامل روحی و اخلاقی انسانها و دستیابی به قرب الهی بهعنوان هدف نهایی تأکید دارد، مولفهها و شاخصههای منحصر به فردی دارد که بسیاری از آنها در آثار علامه مصباح تبیین گردیده است.
حجتالاسلام شاملی شاملی همچنین به اهمیت موضوعشناسی در فرآیند اجتهاد دینی و جایگاه معنویت در علم و نوآوری علمی پرداخت و گفت: علامه مصباح با بهرهگیری از نظام آموزشی بهروز و مؤثر و تربیت شاگردانی در حوزههای مختلف علوم انسانی و اسلامی، آنان را به سلاح علم و تقوا مجهز کردند و توجه توأمان به تزکیه و تحصیل را در حوزه اجتهاد دینی گشودند.
وی در ادامه تأکید کرد: از نکات مورد توجه علامه مصباح (قدس سره) اهمیت موضوعشناسی در فرآیند فقه جواهری و گونهشناسی موضوعات احکام فقهی است که این مهم از نظر ایشان تأثیری گسترده بر سایر حوزههای اندیشهای و معرفتی دارد.
Δ