مدیریت روز جهانی، مبتنی بر خرد جمعی در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالک، نماینده مردم شریف اصفهان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در جمع المصطفائیان اصفهان ضمن اشاره به ابعاد و شئون مختلف مدیریتی در کلام قرآن و نهج‌البلاغه، نکاتی را بیان نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالک ضمن تفسیر و تبیین آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران، این آیه را یکی از آیه‌های مهم مدیریتی در قرآن برشمرد و با بیان حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه از جمله حکمت ۱۶۱؛ شاخصه‌های یک مدیر خوب و مسئول را با بصیرت بودن، اهل صبر بودن و اهل شناخت اسلام و دین دانست.

وی در خصوص ویژگی‌های مدیر از نگاه قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام  اظهار داشت:  ما مدعی هستیم که مدیریت جهانی داریم این ادعای اسلام قرآن و عترت اهل‌بیت علیهم‌السلام است، در قرآن تنها مدیر جهان هستی حضرت حق است و شریک و مانندی هم ندارد. وقتی ما این معیار کلان را در نظر می‌گیریم بی‌تردید در راستای آن حرکت می‌کنیم.

این استاد حوزه مهم‌ترین عنصر در ابزار مدیریتی را نیروی انسانی دانست و یادآور شد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام  در نامه ۳۴ نهج‌البلاغه ویژگی‌هایی را برای یک مدیر بیان می‌کنند؛ در این نیروی انسانی، عقل، بالغ بودن، عالم بودن و شرایط دیگر بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: مدیریت‌های جهانی امروز مبتنی بر مراکز تحقیقی و پژوهشی جهانی و خرد جمعی است و این خرد جمعی حاکم بر تصمیم‌گیری‌هاست. برای مثال در آمریکا بالغ بر ۱۶۰ مرکز تحقیقاتی وجود دارد. امروزه دانش‌بنیان‌ها هم به کمک مدیریت آمده و در تسهیل ابزار مدیریتی نقش اساسی دارند و کمک بزرگی به عرصه‌های مختلف مدیریتی می‌کنند .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالک افزود: در جامعه اسلامی ما هم بی‌بهره از این موضوع نیستیم و خوشبختانه با هدایت مقام معظم رهبری به قله‌های خوبی رسیدیم. یکی از مسائل مهم در مدیریت تقسیم مدیریتی است آقای مایکل برانت در خصوص شیعه شناسی سازمان سیاه سی‌سال روی شیعه شناسی کارکرده یک مدیریت با یک موضوع و بیش از هفتصد صفحه گزارش داده است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالک در خصوص مدیریت در جامعةالمصطفی نیز نظامات و ساختار توحیدی هر یک از دانش‌پژوهان را موضوعی مهم و تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: میزهای کارشناسی کشورهای مختلف در جامعة المصطفی باید ایجاد شود. اگر میز کارشناسی نباشد نمی‌توان طرح علمی مناسب برای دانش‌پژوه ایجاد کرد.